Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminta-analyysin perusteet (4 op)

Toteutuksen tunnus: HZZ10410-8K0B1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2018 - 31.07.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalous (AMK)
Opettajat
Teija Koskinen
Ryhmät
HTL16IY
Liiketalous
Opintojakso
HZZ10410
Toteutukselle HZZ10410-8K0B1 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia vuorovaikutteisesti ryhmässä ja viestiä tehokkaasti eri sidosryhmien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää modernia viestintäteknologiaa kommunikoinnissaan.

Opiskelija tunnistaa yrityksen tarpeen analysoida liiketoimintaansa kilpailukykynsä säilyttämiseksi muuttuvassa toimintaympäristössä ja
ymmärtää tutkimuksen merkityksen ja sisällön yrityksen strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija tunnistaa tutkimusprosessin eri vaiheet ja ymmärtää tutkimus-,tiedonkeruu- ja analysointimenetelmien vahvuudet, heikkoudet sekä niiden merkityksen ja soveltuvuuden erilaisten liikkeenjohdon ongelmien ratkaisemisessa.

Opiskelija osaa toteuttaa tutkimuksen erilaisia tiedonkeruu-, analysointi- ja raportointityökaluja hyödyntäen. Opiskelija osaa myös käyttää tutkimustoiminnassa tarvittavia erilaisia digitaalisia sovelluksia.

Opiskelija osaa tuottaa luotettavan ja pätevän analyysiraportin organisaation toimintaan ja kehittämiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Opiskelija osaa viestiä raportin keskeisen sisällön toimeksiantajalle.

Sisältö

Tutkimuksen rooli päätöksentekoprosessissa, ongelman määrittäminen, tutkimussuunnitelman laatiminen, kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusote, tiedonkeruu-, otanta- ja analysointimenetelmät sekä tutkitun tiedon raportointi. Tutkimuksessa käytettävät tiedonkeruu-, tilastointi-, analysointi- ja raportointisovellukset. Tietosuoja- ja henkilörekisterilaki, immateriaalioikeudet sekä markkinointitutkimuksen eettiset säännöt.

Oppimateriaalit

Proctor, Tony 2005. Essentials of marketing research. (E-aineisto)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Projektityö 50% Tentti 50% Tehtävien hyväksytty suorittaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- luennot 27h - virtuaaliopiskelu27h - harjoitustyöt 27h - itsenäinen ryhmätyöskentely 27h Yhteensä 108h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5 (erinomainen) - Opiskelijalla on pitkälle kehittyneet ja edistyneet taidot tunnistaa yrityksen tarpeita analysoida liiketoimintaansa. Opiskelija ymmärtää syvällisesti tutkimuksen merkityksen sekä sisällön yrityksen strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin eri vaiheet erinomaisen syvällisesti ja kattavasti sekä ymmärtää eri tutkimusmenetelmien soveltuvuuden erilaisten liikkeenjohdon ongelmien ratkaisussa kiitettävästi. Opiskelija osaa käyttää tutkimustoiminnassa tarvittavia erilaisia digitaalisia sovelluksia erinomaisesti ja osaa tuottaa ansiokkaan, luotettavan ja pätevän analyysiraportin organisaation toimintaan ja kehittämiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Opiskelija osaa viestiä erittäin hyvin ja kiitettävän selkeästi raportin keskeisen sisällön ja hyödyntää erinomaisesti modernia viestintäteknologiaa kommunikoinnissaan.
4 (kiitettävä) - Opiskelija tunnistaa kiitettävästi yrityksen tarpeita analysoida liiketoimintaansa ja ymmärtää syvällisesti tutkimuksen merkityksen sekä sisällön yrityksen strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin eri vaiheet kattavasti ja ymmärtää eri tutkimusmenetelmien soveltuvuuden erilaisten liikkeenjohdon ongelmien ratkaisussa kiitettävästi. Opiskelija osaa käyttää tutkimustoiminnassa tarvittavia erilaisia digitaalisia sovelluksia kiitettävästi ja tuottaa ansiokkaan, luotettavan ja pätevän analyysiraportin organisaation toimintaan ja kehittämiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Opiskelija osaa kiitettävän selkeästi viestiä raportin keskeisen sisällön ja hyödyntää kiitettävästi modernia viestintäteknologiaa kommunikoinnissaan.
3 (hyvä) - Opiskelija tunnistaa hyvin yrityksen tarpeita analysoida liiketoimintaansa ja ymmärtää tutkimuksen merkityksen sekä sisällön yrityksen strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin perustiedot hyvin ja ymmärtää eri tutkimusmenetelmien soveltuvuuden erilaisten liikkeenjohdon ongelmien ratkaisussa. Opiskelija osaa hyvin käyttää tutkimustoiminnassa tarvittavia erilaisia digitaalisia sovelluksia ja tuottaa pätevän analyysiraportin organisaation toimintaan ja kehittämiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Opiskelija osaa viestiä raportin keskeisen sisällön hyvin ja selkeästi sekä osaa hyödyntää monipuolisesti ja hyvin modernia viestintäteknologiaa kommunikoinnissaan.
2 (tyydyttävä) - Opiskelija tunnistaa kohtalaisesti yrityksen tarpeita analysoida liiketoimintaansa ja ymmärtää tutkimuksen merkityksen sekä sisällön yrityksen strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin perustiedot ja ymmärtää kohtalaisesti eri tutkimusmenetelmien soveltuvuuden erilaisten liikkeenjohdon ongelmien ratkaisussa. Opiskelija osaa käyttää tutkimustoiminnassa tarvittavia erilaisia digitaalisia sovelluksia ja tuottaa osittain pätevän analyysiraportin. Opiskelija osaa viestiä raportin keskeisen sisällön ja hyödyntää modernia viestintäteknologiaa kommunikoinnissaan.
1 (välttävä) - Opiskelija tunnistaa välttävästi yrityksen tarpeita analysoida liiketoimintaansa ja ymmärtää välttävästi tutkimuksen merkityksen sekä sisällön yrityksen strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin perustiedot ja ymmärtää välttävästi eri tutkimusmenetelmien soveltuvuuden erilaisten liikkeenjohdon ongelmien ratkaisussa. Opiskelija osaa välttävästi käyttää tutkimustoiminnassa tarvittavia erilaisia digitaalisia sovelluksia ja tuottaa osittain pätevän analyysiraportin. Opiskelija osaa välttävästi viestiä raportin keskeisen sisällön. Opiskelijalla on valmiudet hyödyntää modernia viestintäteknologiaa kommunikoinnissaan.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee toimintaympäristön perusteet, asiakkuudet, segmentoinnin, positioinnin, markkinoinnin kilpailukeinot sekä yritys- ja markkinointistrategian perusteet.

Lisätiedot

Nina Välimäki Päivi Könönen Teija Koskinen

Siirry alkuun