Siirry suoraan sisältöön

Varhaisiän musiikkikasvatuksen didaktiikka 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KMLP0501-9K0O1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikkipedagogi (AMK)
Opettajat
Leena Kangastalo
Ryhmät
KPD17S1
Musiikkipedagogi
Opintojakso
KMLP0501
Toteutukselle KMLP0501-9K0O1 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija on perehtynyt alle 3 -vuotiaan lapsen musiikilliseen kehitykseen sekä musiikkikasvatuksen lähtökohtiin. Hän ymmärtää yleisen ja musiikillisen kehityksen merkityksen sekä vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukemisen tärkeyden alle 3 - vuotiaiden musiikkitoiminnan suunnittelun ja toteuttamisen perustana. Opiskelija ymmärtää raskausajan musiikkikasvatuksen merkityksen sikiölle sekä pienelle vauvalle ja osaa suunnitella ja toteuttaa musiikkikasvatusta odottaville äideille / perheille.
Opiskelija osaa käyttää eri työtapoja ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä suunnitellessaan ja toteuttaessaan musiikkitoimintaa em. ikäryhmälle. Opiskelija ymmärtää opetussuunnitelmien merkityksen opetuksen perustana.

Hänellä on valmiudet itsensä arvioimiseen ja kehittämiseen opetustyössä.
Opiskelija ymmärtää opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen ja arvioi omaa ja toisten osaamista rakentavasti ja realistisesti sekä käyttää portfoliota oman oppimisensa tukena.

Sisältö

Alle 3-vuotiaan lapsen tavoitteellinen musiiikkikasvatus:
-musiikkikasvatuksen lähtökohdat
-yleinen/ musiikillinen kehitys
-musiikilliset/ yleiset tavoitteet opetuksessa
-opetuksen suunnittelu lapsen ikä- ja kehitystason sekä lapsen vanhemmat huomioon ottaen (työtavat ja menetelmät)
Odotusajan musiikkikasvatuksen perusteet.

Oppimateriaalit

KARILA, K. & LIPPONEN, L.(toim.) 2014. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Vastapaino. KARPPINEN, S., PUURULA, A. ja RUOKONEN, I. (toim.) 2007. Elämysten alkupolulla. Helsinki: Finn Lectura.ym.LOUHIVUORI, J., PAANANEN, P. & VÄKEVÄ, L. (toim.) 2009. Musiikkikasvatus. Näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen. Suomen Musiikkikasvatusseura FISME r.y. Ykkös-Offset Oy. Vaasa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen opetukseen (40%) Annettujen tehtävien suorittaminen, ohjauskeskustelut, projektityöskentelyyn ja tutustumiskäynteihin osallistuminen (40%) Tentin / oppimistehtävien suorittaminen ( 20 %)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

kontaktiopiskelu / demonstraatiot 42 – 52 h tentti / oppimistehtävät 30 - 40 h harjoitustehtävät / itsenäinen työskentely 20 -23 h varhaisiän musiikinopetustuntien seuraaminen 20 hYhteensä 135 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa alle 3 -vuotiaan lapsen sekä odotusajan musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja toimintaperiaatteet keskusteluissa sekä kirjallisissa tehtävissä. Hän osaa soveltaa oppimaansa musiikkitoiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa käyttäen eri työtapoja ja menetelmiä monipuolisesti käytäntöön sovellettavissa harjoitustehtävissä.
Hän osoittaa itsensä arvioimisen ja - kehittämisen taitoa demonstraatioissa ja harjoittelussa.
Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson suorittamiselle asetettuja kriteerejä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija on suorittanut Musiikkikasvatuksen perusteet -opintojaksosta varhaisiän musiikkikasvatuksen perusteet -osion; perehtynyt musiikkikasvatuksen perustekijöihin, varhaisiän musiikkikasvatuksen sisältöihin, työtapoihin ja tavoitteisiin.

Lisätiedot

-

Siirry alkuun