Siirry suoraan sisältöön

Kestävä matkailuelinkeino (10op)

Toteutuksen tunnus: MMTI1000-8S0M2

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Matkailu- ja palveluliiketoiminta (AMK)
Opettajat
Mika Niskanen
Suvi Ahonen
Ryhmät
MRE18SA
Matkailu- ja palveluliiketoiminta
MRE18SB
Matkailu- ja palveluliiketoiminta
Opintojakso
MMTI1000

Toteutukselle Kestävä matkailuelinkeino MMTI1000-8S0M2 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää miten matkailuala on kehittynyt ja miten matkailuala rakentuu koti – ja ulkomailla. Opiskelija tietää matkailun yleiset käsitteet ja ilmiöt, ymmärtää matkailun kansantaloudellisen merkityksen ja osaa tarkastella matkailuelinkeinoa kestävyyden eri näkökulmista.
Opiskelija tietää mistä eri näkökulmista matkailua voidaan tutkia.

Sisältö

- Matkailuelinkeinon yleiset käsitteet ja ilmiöt
- Matkailuelinkeino eri tieteiden näkökulmasta
- Matkailualan toiminnallinen rakenne koti- ja ulkomailla
- Matkailualan kansantaloudellinen merkitys
- Kestävä kehitys matkailuelinkeinossa

Oppimateriaalit

Vuoristo, K-V. & Vesterinen, N. 2009. Lumen ja suven maa : Suomen matkailumaantiede. WSOY. Cooper, C. et al. 2004. Tourism Principles and practices. Financial Times/ Prentice Hall.Soile Veijola (toim.) 2013. Matkailututkimuksen lukukirja. Lapin yliopistokustannus LUP. Porvoo: Bookwell.Muu opettajan osoittama materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tentti (50 %) Ryhmätyö (50 %)Muut kontakteilla annetut tehtävät: hyväksytty/hylätty.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

o luennot (80) o virtuaaliopiskelu (30) o opintomatkat (40) o itsenäinen työskentely (50)o ryhmätyöskentely (70)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 (välttävä)
Opiskelija tietää osin matkailualaan liittyvät käsitteet, ilmiöt ja sektorit. Hän tunnistaa osittain matkailualan toiminnallisen rakenteen sekä kestävän matkailun osatekijät. Opiskelija käyttää vain kontakteilla jaettua materiaalia opintojakson tehtävien suorittamisessa. Opiskelijan raportointi on kerronnallista ja jäsentymätöntä sekä havainnollistaminen on heikkoa.

2 (tyydyttävä)
Opiskelijalla on suppea näkemys matkailun eri käsitteistä, ilmiöistä ja sektoreista. Hän hahmottaa karkeasti matkailualan toiminnallisen rakenteen, kansantaloudellisen roolin ja kestävän matkailualan osatekijät. Tehtävien suorittaminen perustuu annettuun lähdeaineistoon. Opiskelijan raportointi on kerronnallista, jäsentymätöntä ja osin havainnollista.

3 (hyvä)
Opiskelijalla on selkeä näkemys matkailualan käsitteistä, ilmiöistä ja sektoreista. Hän hahmottaa matkailualan toiminnallisen rakenteen, kansantaloudellisen roolin ja kestävän matkailualan osatekijät. Tehtävien suorittamisessa on käytetty myös opintojakson ulkopuolista lähdeaineistoa, painottuen kuitenkin kotimaiseen lähdeaineistoon. Opiskelijan raportointi on jäsentynyttä, hieman pohdiskelevaa ja havainnollista.

4 (kiitettävä)
Opiskelijalla on hyvä ja selkeä näkemys matkailualan käsitteistä, ilmiöistä ja sektoreista. Hän hahmottaa melko laajasti matkailualan toiminnallisen rakenteen, kansantaloudellisen roolin ja kestävän matkailualan osatekijät. Tehtävien suorittamisessa on käytetty opintojakson lähdeaineiston lisäksi kotimaista ja kansainvälistä lähdeaineistoa. Opiskelijan raportointi on selkeää, pohdiskelevaa ja havainnollista.

5 (erinomainen)
Opiskelijalla on kattava näkemys matkailualan käsitteistä, ilmiöistä ja sektoreista. Hän hahmottaa laajasti matkailualan toiminnallisen rakenteen, kansantaloudellisen roolin ja kestävän matkailualan osatekijät. Opiskelija hyödyntää monipuolisesti turismiteollisuuteen liittyvää kotimaista ja ulkomaista ajankohtaista materiaalia. Opiskelijan raportointi on jäsentynyttä ja analyyttistä.

Esitietovaatimukset

-

Siirry alkuun