Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutuksen ohjauksen lähtökohdat (3 op)

Toteutuksen tunnus: SKOS2010-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.08.2022 - 28.10.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettajat
Anne Koivisto
Teppo Karapalo
Ryhmät
ZJASKO22SM
Avoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
SKO22SM
Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opintojakso
SKOS2010
Toteutukselle SKOS2010-3007 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojaksolla hankit perustiedot, jotka luovat pohjan kuntoutuksen ohjaajan ammatillisille ydinopinnoille. Opintojakson käytyäsi hallitset kuntoutuksen ja kuntoutuksen ohjauksen keskeiset käsitteet ja opit perusteita kuntoutuksen ohjauksen merkityksestä ja tarpeellisuudesta erilaisten asiakkaiden ja yhteiskunnan näkökulmista.

Opintojakson osaamiset
Kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen
Ohjausosaaminen

Opintojakson osaamistavoite
Osaat kuvata kuntoutuksen ja kuntoutuksen ohjauksen keskeisiä käsitteitä ja osaat perustella kuntoutuksen ohjauksen merkitystä erilaisten asiakkaiden ja yhteiskunnan kannalta. Tunnistat kuntoutuksen ohjaajan työn eettisiä periaatteita. Osaat nimetä kuntoutuksen ohjaajien erilaisia toimintaympäristöjä ja asiakasryhmiä. Osaat kuvata ja perustella erilaisten kuntoutujien, ryhmien ja yhteisöjen kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä. Tunnistat ja osaat kuvata kuntoutuksen ja kuntoutuksen ohjauksen monitieteellisen teoreettisen perustan.

Sisältö

Opintojakson sisältöinä ovat kuntoutuksen ja kuntoutuksen ohjauksen keskeiset käsitteet ja kuntoutuksen ohjauksen merkitys erilaisten asiakkaiden ja yhteiskunnan kannalta. Kuntoutusohjausnimikkeistö. Opintojaksolla käsitellään kuntoutuksen ohjauksen eettisiä kysymyksiä sekä erilaisia asiakasryhmiä ja toimintaympäristöjä. Opintojaksolla sisältöinä ovat myös erilaisten kuntoutujien, ryhmien ja yhteisöjen kuntoutuksen ohjauksen tarpeita aiheuttavat tekijät sekä kuntoutus monitieteinen teoreettinen perusta.

Oppimateriaalit

Autti-Rämö, I., Salminen,A-L., Rajavaara, M. & Ylinen, A. (toim). 2016. Kuntoutuminen. Helsinki: Duodecim.

Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017. Talentia ry. https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/

Kuntoutuksen uudistamiskomitean ehdotukset kuntoutusjärjestelmän uudistamiseksi. 2017. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistiota 41. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160273/RAP2017_41.pdf?sequence=2&isAllowed=y.

Savolainen, T. (toim). 2017. Kuntoutusohjausnimikkeistö. Kuntaliitto.

Opetusmenetelmät

Flipped-learning, alustusluennot, dialogi, työpajatyöskentely.
Itsenäinen oppimateriaaliin ja kirjallisuuteen perehtyminen, verkkokokoukset ja -keskustelut, oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus verkossa 5 h
Hybridiopetus 8 h
Oppimistehtävät ja opintojakson materiaalit 68 h
Yhteensä 81 h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista kontakteihin ja pienryhmätehtävän suorittamiseen. Jokainen tehtävä tulee olla suoritettu tehtävänannon mukaisesti ja hyväksytysti.

Osaat kuvata kuntoutuksen ja kuntoutuksen ohjauksen keskeisiä käsitteitä. Osaat perustella kuntoutuksen ohjauksen merkitystä erilaisten kuntoutujien ja yhteiskunnan kannalta. Osaat kuvata kuntoutuksen ohjaajan työn eettisiä periaatteita. Osaat kuvata ja perustella kuntoutuksen ohjaajien erilaisia toimintaympäristöjä ja asiakasryhmiä. Osaat kuvata ja perustella erilaisten kuntoutujien, ryhmien ja yhteisöjen kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä. Tunnistat ja osaat kuvata kuntoutuksen ja kuntoutuksen ohjauksen monitieteellistä tietoperustaa.

Esitietovaatimukset

Tunnistat erilaisten asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Siirry alkuun