Vahvistuva vanhemmuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS2025-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
31.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Opettajat
- Taja Kiiskilä
- Opintojakso
- SOSS2025
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa ja tukea vanhemmuutta. Tämän lisäksi osaat kehittää ja soveltaa reflektiivistä työtapaa perheiden kanssa tehtävässä työssä sekä syvennät teoreettista ajattelua vanhemmuuden tukemisessa. Osaat tunnistaa perheiden kanssa työskentelyyn liittyviä tunteita ja ajatuksia sekä perheen jäsenten kokemuksia, ajatuksia ja tunteita.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat mentalisaatio, varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja reflektiivinen kyky. Tämän lisäksi tarkastellaan ylisukupolvista vanhemmuutta sekä reflektiivisyyden merkitystä vanhemmuudessa ja lapsen kehityksessä. Opintojakson aikana opiskellaan terveyttä ja voimavaroja vahvistavaa vanhemmuutta, sekä harjoitellaan reflektiivistä työotetta oman ja vanhemman reflektiivisen kyvyn vahvistamiseksi.
Oppimateriaalit
Keinänen, Matti & Martin, Minna (2019) Mieli meissä - Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin.
Laitinen, I. & Ollikainen, S. (2017). Mentalisaatio. Teoriasta käytäntöön. Therapeia-säätiö.
Viinikka, A. (toim). (2014). Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto Oy. Tampere: Hämeen Kirjapaino Oy.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, käytännön harjoitukset ja itsenäiset tehtävät. Luennoille valmistaudutaan tutustumalla ennakkomateriaaliin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 24h, luennoille valmistautuminen 15h, lukupiiritehtävä 42 h, oppimistehtävä 54h yhteensä 135 h.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää opintojakson keskeiset käsitteet ja osaa pohtia reflektiivisen työtavan merkityksiä ja periaatteita sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Opiskelija tiedostaa reflektiivisten menetelmien mahdollisuuksia ja osaa arvioida sekä perustella omaa toimintaansa ammatillisesti sekä kykenee keskustelemaan opintojakson sisällöistä monipuolisesti. Opintojakson kirjallisessa tehtävässä opiskelija osoittaa kykyä pohtia opintojaksoon liittyviä keskeisiä sisältöjä kirjoittaen lähteisiin perustuvaa asiantuntijatekstiä.
Lisätiedot
Arviointi perustuu opintojakson oppimistehtävään arviointiin sekä itsearviointiin.