Toiminnan mahdollistaminen I (5op)
Toteutuksen tunnus: ST00CK23-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2025 - 08.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 15.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Opettajat
- Anu Halonen
- Katri Kainulainen
- Heidi Pasonen
- Tanja Hilli-Harju
- Vastuuopettaja
- Tanja Hilli-Harju
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Paikkoja: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Paikkoja: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Opintojakso
- ST00CK23
Toteutukselle Toiminnan mahdollistaminen I ST00CK23-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon kuuluu pakollinen suoritus neljännen jakson puolella- merkitse tämä kalenteriisi!
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on syventää ymmärrystä aikuisten ja ikääntyneiden osallisuutta tukevista interventioista, joille on tullut osallisuutta rajoittava äkillinen tai etenevä sairaus tai vamma.
Opintojakson osaamiset:
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus
Vastuullisuus ja toiminnallinen oikeudenmukaisuus
Osallisuutta edistävä toimintaterapiaprosessi ja ammatillinen harkinta
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat valita toimintaperustaisia interventioita, jotka tukevat toimintakyvyn heikentymisestä (sairaus/vamma) huolimatta aikuisten ja ikääntyneiden asiakkaiden toiminnallista osallistumista. Opit käyttämään toiminnan ja osallistumisen mahdollistamiseen kompensaatiokeinoja, opetuksen ja ohjauksen menetelmiä sekä taitojen harjoittelua toiminnassa, jossa hyödynnät toiminnan analyysia käyttäessäsi asiakkaalle mielekästä ja merkityksellistä osallistumista tukevaa toimintaa. Opit valitsemaan keinoja ja menetelmiä näyttöön perustuvasti sekä hyväksi havaittuihin käytänteisiin perustuen. Osaat tunnistaa neuropsykologiset haasteet asiakkaan osallisuutta rajoittavina tekijöinä ja huomioida nämä asiat omassa ohjaamisessasi tukiessasi asiakkaan osallisuutta.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on ammatillisen harkinnan käyttäminen asiakkaan kanssa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi hyödyntäen näyttöön perustuvia menetelmiä. Osaat käyttää kompensaatiokeinoja, opetuksen ja ohjauksen menetelmiä sekä taitojen harjoittelua toiminnassa. Osaat toiminnan analyysin avulla soveltaa/porrastaa toimintaa asiakkaalle kuntoutumismotivaatiota ylläpitävälle tasolle. Opit aikuisille sairastumisen tai vammautumisen jälkeen tulevien neuropsykologisten haasteiden vaikutuksen asiakkaan toiminnallisuuteen sekä opit huomioimaan nämä asiat omassa ohjauksessasi.
Aika ja paikka
Oppimistilanteet tapahtuvat Rajakadun tai Dynamon kampuksella. Toivoryhmät tapaavat ohjaajien ja opiskelijoiden yhdessä sopimissa paikoissa. Sinun tulee valita pienryhmä ilmoittautumisvaiheessa. Mikäli et tee valintaa, opettaja laittaa sinut ryhmään.
Oppimateriaalit
American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Occupational Therapy Association.
Fisher, A. G., & Marterella, A. (2019). Powerful practice: A model for authentic occupational therapy. Ciots.
Jehkonen, M., Saunamäki, T., Hokkanen, L., & Akila, R. (2020). Kliininen neuropsykologia (3. uudistettu painos.). Duodecim. ekirja Jamkin kirjasto
Pendleton, H. M., Schultz-Krohn, W., Pendleton, H. M., & Schultz-Krohn, W. (2025). Pedretti's occupational therapy: Practice skills for physical dysfunction (Ninth edition.). Elsevier Inc. ekirja Jamkin kirjasto
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla osallistut hyvin erilaisiin oppimistilanteisiin mahdollisesti myös eri ympäristoissä. Opiskelet opintojaksolla itsenäisesti, osallistut aktiivisesti vuorovaikutteisiin oppimistilanteisiin flipped learning -ajattelun mukaisesti, eli tulet kaikkiin oppimistilanteisiin valmistautuneena. Oppimistilanteet sisältävät vuorovaikutteisia ja aktiivisia harjoituksia sekä simulaatioharjoituksia/-näyttöjä, joista ei ole poissaolomahdollisuutta. Teet oppimistehtäviä yksilö- ja/tai pienryhmätyöskentelynä. Opintojaksoon kuuluu oppimistilanteiden lisäksi oppimisympäristössä osoitetut itsenäiset tehtävät mm. neuropsykologian terminologiatentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suorituspäivämäärät oppimistehtävien tarkistaminen moodlessa määritettyjen päivien mukaisesti. Oppimistehtävistä useampi arvioitava tehtävä tulee tehdä ryhmän mukana opintojakson aikataulussa.
Neuropsykologian examtentti avoinna opintojakson moodletilassa määritellyn ajan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistilanteet (webinaarit ja kontaktipäivät) 48 h
Oppimistilanteisiin valmistautuminen 33 h
Oppimistehtävät ja tentti 54 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 Välttävä
Tunnistat ja nimeät työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Huomioit haasteiden kuvauksessa sekä toiminnan tekemisen, kokemuksen toiminnasta, että osallistumisen. Kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä toimintaterapian teorian mukaisesti. Nimeät taustalla olevat tekijöitä. Osaat valita toimintaterapian interventiokeinoja ja perustella valintasi toimintaterapian teorialla. Osoitat tietäväsi mitä näyttöön perustuva toimintaterapia tarkoittaa sekä perustelet interventiosuunnitelmaasi teorian lisäksi yksittäisillä lähteillä. Tunnistat sekä osaat nimetä interventiokeinojen taustalla olevia lähestymistapoja.
2 Tyydyttävä
Tunnistat ja nimeät työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Kuvailet toiminnan haasteita yhdistäen tietoa toiminnan tekemisestä, kokemuksesta toiminnasta sekä osallistumisen tasosta. Kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä toimintaterapian teorian mukaisesti. Nimeät taustalla olevat tekijöitä. Valitset toimintaterapian interventiokeinoja ja perustelet valintasi toimintaterapian teorialla sekä näyttöön perustuvan työn periaatteilla. Yhdistät Interventiosuunnitelmaasi teoriaa ja yksittäisen lisälähteen. Kuvaat interventiokeinojen taustalla olevia lähestymistapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Hyvä
Tunnistat ja nimeät työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Kuvailet toiminnan haasteita yhdistäen tietoa toiminnan tekemisestä, kokemuksesta toiminnasta sekä osallistumisen tasosta tunnistaen eri näkökulmien yhteyden toisiinsa. Kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä toimintaterapian teorialla perustellen. Tunnistat taustalla olevien tekijöiden välisiä yhteyksiä. Valitset toimintaterapian interventiokeinoja ja perustelet valintasi toimintaterapian teorialla sekä näyttöön perustuvasti käyttäen ajankohtaisia lähteitä. Yhdistät Interventiosuunnitelmaasi teorioita sekä lisälähteitä. Selität interventiokeinojen taustalla olevia lähestymistapoja.
4 Kiitettävä
Tunnistat ja kuvailet monipuolisesti työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Kuvailet toiminnan haasteita yhdistäen tietoa toiminnan tekemisestä, kokemuksesta toiminnasta sekä osallistumisen tasosta tunnistaen eri näkökulmien yhteyden toisiinsa. Tunnistat monipuolisesti sekä kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä toimintaterapian teorioilla perustellen. Tunnistat taustalla olevien tekijöiden välisiä yhteyksiä. Valitset toimintaterapian interventiokeinoja ja perustelet valintasi toimintaterapian teorioilla sekä näyttöön perustuvasti käyttäen ajankohtaisia lähteitä. Yhdistät interventiosuunnitelmaasi teorioita sekä lisälähteitä. Selität interventiokeinojen taustalla olevat lähestymistavat.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Tunnistat ja kuvailet monipuolisesti työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Kuvailet toiminnan haasteita yhdistäen tietoa toiminnan tekemisestä, kokemuksesta toiminnasta sekä osallistumisen tasosta tunnistaen eri näkökulmien yhteyden toisiinsa. Tunnistat monipuolisesti sekä kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä yhdistäen toimintaterapian sekä lähialueen teorioita. Kuvailet toiminnan haasteiden taustalla olevien tekijöiden välisiä yhteyksiä tarkasti. Valitset toimintaterapian interventiokeinoja ja perustelet valintasi toimintaterapian teorioilla sekä näyttöön perustuvasti käyttäen ajankohtaisia lähteitä. Yhdistät interventiosuunnitelmaasi teorioita sekä lisälähteitä. Valitsemasi lisälähteet ovat laadukkaita ja kriittisesti valittuja. Selität interventiokeinojen taustalla olevat lähestymistavat kattavasti.
Esitietovaatimukset
Ymmärrys toimintaterapian prosessin arviointi- sekä tavoitteenasettamisen vaiheesta.
Lisätiedot
Opintojakson aikana tehdään ryhmissä numeerisesti arvioitava asiakascasetehtävä 50 %, numeerisesti arvioitava oppimisen ja ohjaamisen tilanteen toteutus 50 %, neurologian tentti (suoritetaan niin monta kertaa, että on hyväksytysti lävitse) sekä oppimispäiväkirjan tiivistelmä.