Palveluohjaus (3 op)
Toteutuksen tunnus: SZ00BB72-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.11.2021 - 09.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
28.03.2022 - 20.05.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Anne Koivisto
- Tuija Ketola
- Ryhmät
-
SOS20SMSosionomi (AMK)
-
SKO20SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Opintojakso
- SZ00BB72
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet