Mikä ihmeen asiakas- ja palveluohjaus? (2op)
Toteutuksen tunnus: SZ00BS65-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 08.01.2024 - 17.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Anu Pelkonen
- Vastuuopettaja
- Anu Pelkonen
- Ryhmät
- 
                        ZJA24KSDCAvoin AMK, sote, Digicampus
- Opintojakso
- SZ00BS65
Toteutukselle Mikä ihmeen asiakas- ja palveluohjaus? SZ00BS65-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Sisällön jaksotus
---
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi olet omaksunut asiakas- ja palveluohjaustyön keskeisiä lähtökohtia ja ydintavoitteita kuten asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaavia lainsäädännöllisiä ja teoreettisia perusteita. 
Opiskeltuasi opintojakson 
- tiedät asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaavan lainsäädännöllisen perustan
- tunnet asiakas- ja palveluohjaustyön eri tasot ja niiden tarpeen ja merkityksen palvelujärjestelmässä
- tunnistat asiakaslähtöisyyden teoreettisen perustan ja ymmärrät sen merkityksen asiakas- ja palveluohjausvuorovaikutuksessa
- ymmärrät asiakas- ja palveluohjauksen merkityksen ja mahdollisuudet asiakkaan hoito-, kuntoutus- tai palvelupolulla
                    
Toteutustavat
Itsenäinen verkko-opiskelu, MOOC
                    
Sisältö
Opintojakso keskittyy kolmeen pääteemaan. 
Opiskeltavat teemat ovat:
- asiakaslähtöisyys asiakas- ja palveluohjauksessa
- ammatillinen vuorovaikutus asiakas- ja palveluohjauksessa
- asiakas- ja palveluohjauksen tarve
                    
Aika ja paikka
Non stop
                    
Oppimateriaalit
Koivunen, Kirsi (2017) Asiakas- tai ihmislähtöisyys - tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelunkäyttäjien kanssa. Oulun ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/123071/ePooki%206_2017.pdf?sequence=8&isAllowed=y 
Niemelä, Jorma & Kivipelto, Minna (2019). Asikaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. THL Työpapereita 37/2019. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138819/TY%c3%962019_37_Asiakasl%c3%a4ht%c3%b6inen%20palvelupolkumalli_verkko_tark.pdf?sequence=1&isAllowed=y 
Moodlen tallenteet 1-3 sekä Börjen tarina.
Mönkkönen, K. & Kekoni, T. (2020). Monitoimijuus työntekijän voimavarana ja haasteena. Teoksessa Anneli Hujala ja Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 215–240. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124079/monkkonen_ym_monitoimijaisuus_tyontekijan_voimavarana.pdf?sequence=2&isAllowed=y 
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. (2020). Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Teoksessa Anneli Hujala ja Helena Taskinen (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. s. 241-266. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124059/ristolainen_ym_asiakaslahtoinen_palveluohjaus.pdf?sequence=2&isAllowed=y 
Ristolainen, H., Tiilikainen, E., & Rissanen, S. (2019). Kotona asuvien ikäihmisten palveluohjauksen vaikuttavuus – kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Gerontologia, 32(4), 252–274. https://journal.fi/gerontologia/article/view/75681/38962 
                    
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
---
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Non stop verkkotentti
Harjoitustehtäviä voi uusia niin monta kertaa, kuin haluaa. Tentin suorittamiseksi on kolme yrityskertaa.
                    
Kansainvälisyys
---
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
---
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu, aineistoon perehtyminen, harjoitustehtävät verkossa 54h.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Lopputentti on 80% oikein suoritettu
                    
Esitietovaatimukset
---
                    
Lisätiedot
Moodle oppimisympäristön automatiikka tarkistaa harjoitustehtävät ja tentin
Avoin AMK ja CampusOnline -paikkamäärää ei rajattu.
                    
