Siirry suoraan sisältöön

Mikä ihmeen asiakas- ja palveluohjaus? (2 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00BS65-3004

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

08.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Anu Pelkonen

Vastuuopettaja

Anu Pelkonen

Ryhmät

  • ZJA24KSDC
    Avoin AMK, sote, Digicampus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi olet omaksunut asiakas- ja palveluohjaustyön keskeisiä lähtökohtia ja ydintavoitteita kuten asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaavia lainsäädännöllisiä ja teoreettisia perusteita.
Opiskeltuasi opintojakson
- tiedät asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaavan lainsäädännöllisen perustan
- tunnet asiakas- ja palveluohjaustyön eri tasot ja niiden tarpeen ja merkityksen palvelujärjestelmässä
- tunnistat asiakaslähtöisyyden teoreettisen perustan ja ymmärrät sen merkityksen asiakas- ja palveluohjausvuorovaikutuksessa
- ymmärrät asiakas- ja palveluohjauksen merkityksen ja mahdollisuudet asiakkaan hoito-, kuntoutus- tai palvelupolulla

Sisältö

Opintojakso keskittyy kolmeen pääteemaan.
Opiskeltavat teemat ovat:
- asiakaslähtöisyys asiakas- ja palveluohjauksessa
- ammatillinen vuorovaikutus asiakas- ja palveluohjauksessa
- asiakas- ja palveluohjauksen tarve

Aika ja paikka

Non stop

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koivunen, Kirsi (2017) Asiakas- tai ihmislähtöisyys - tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelunkäyttäjien kanssa. Oulun ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/123071/ePooki%206_2017.pdf?sequence=8&isAllowed=y

Niemelä, Jorma & Kivipelto, Minna (2019). Asikaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. THL Työpapereita 37/2019. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138819/TY%c3%962019_37_Asiakasl%c3%a4ht%c3%b6inen%20palvelupolkumalli_verkko_tark.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Moodlen tallenteet 1-3 sekä Börjen tarina.

Mönkkönen, K. & Kekoni, T. (2020). Monitoimijuus työntekijän voimavarana ja haasteena. Teoksessa Anneli Hujala ja Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 215–240. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124079/monkkonen_ym_monitoimijaisuus_tyontekijan_voimavarana.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. (2020). Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Teoksessa Anneli Hujala ja Helena Taskinen (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. s. 241-266. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124059/ristolainen_ym_asiakaslahtoinen_palveluohjaus.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Ristolainen, H., Tiilikainen, E., & Rissanen, S. (2019). Kotona asuvien ikäihmisten palveluohjauksen vaikuttavuus – kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Gerontologia, 32(4), 252–274. https://journal.fi/gerontologia/article/view/75681/38962

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

---

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Non stop verkkotentti
Harjoitustehtäviä voi uusia niin monta kertaa, kuin haluaa. Tentin suorittamiseksi on kolme yrityskertaa.

Kansainvälisyys

---

Vaihtoehtoiset suoritustavat

---

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu, aineistoon perehtyminen, harjoitustehtävät verkossa 54h.

Sisällön jaksotus

---

Lisätietoja opiskelijoille

Moodle oppimisympäristön automatiikka tarkistaa harjoitustehtävät ja tentin
Avoin AMK ja CampusOnline -paikkamäärää ei rajattu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Lopputentti on 80% oikein suoritettu

Esitietovaatimukset

---

Lisätiedot

Opintojakson sekä verkkotentin suorituksella on mahdollista hakea osahyväksilukua Jyväskylän ammattikorkeakoulun käytänteiden mukaisesti SZ00BB72 Palveluohjaus (3 op) opintojaksosta.