Mikä ihmeen asiakas- ja palveluohjaus? (2 op)
Toteutuksen tunnus: SZ00BS65-3004
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
08.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Anu Pelkonen
Vastuuopettaja
Anu Pelkonen
Ryhmät
-
ZJA24KSDCAvoin AMK, sote, Digicampus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi olet omaksunut asiakas- ja palveluohjaustyön keskeisiä lähtökohtia ja ydintavoitteita kuten asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaavia lainsäädännöllisiä ja teoreettisia perusteita.
Opiskeltuasi opintojakson
- tiedät asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaavan lainsäädännöllisen perustan
- tunnet asiakas- ja palveluohjaustyön eri tasot ja niiden tarpeen ja merkityksen palvelujärjestelmässä
- tunnistat asiakaslähtöisyyden teoreettisen perustan ja ymmärrät sen merkityksen asiakas- ja palveluohjausvuorovaikutuksessa
- ymmärrät asiakas- ja palveluohjauksen merkityksen ja mahdollisuudet asiakkaan hoito-, kuntoutus- tai palvelupolulla
Sisältö
Opintojakso keskittyy kolmeen pääteemaan.
Opiskeltavat teemat ovat:
- asiakaslähtöisyys asiakas- ja palveluohjauksessa
- ammatillinen vuorovaikutus asiakas- ja palveluohjauksessa
- asiakas- ja palveluohjauksen tarve
Aika ja paikka
Non stop
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koivunen, Kirsi (2017) Asiakas- tai ihmislähtöisyys - tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelunkäyttäjien kanssa. Oulun ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/123071/ePooki%206_2017.pdf?sequence=8&isAllowed=y
Niemelä, Jorma & Kivipelto, Minna (2019). Asikaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. THL Työpapereita 37/2019. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138819/TY%c3%962019_37_Asiakasl%c3%a4ht%c3%b6inen%20palvelupolkumalli_verkko_tark.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Moodlen tallenteet 1-3 sekä Börjen tarina.
Mönkkönen, K. & Kekoni, T. (2020). Monitoimijuus työntekijän voimavarana ja haasteena. Teoksessa Anneli Hujala ja Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 215–240. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124079/monkkonen_ym_monitoimijaisuus_tyontekijan_voimavarana.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. (2020). Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Teoksessa Anneli Hujala ja Helena Taskinen (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. s. 241-266. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124059/ristolainen_ym_asiakaslahtoinen_palveluohjaus.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Ristolainen, H., Tiilikainen, E., & Rissanen, S. (2019). Kotona asuvien ikäihmisten palveluohjauksen vaikuttavuus – kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Gerontologia, 32(4), 252–274. https://journal.fi/gerontologia/article/view/75681/38962
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
---
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Non stop verkkotentti
Harjoitustehtäviä voi uusia niin monta kertaa, kuin haluaa. Tentin suorittamiseksi on kolme yrityskertaa.
Kansainvälisyys
---
Vaihtoehtoiset suoritustavat
---
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu, aineistoon perehtyminen, harjoitustehtävät verkossa 54h.
Sisällön jaksotus
---
Lisätietoja opiskelijoille
Moodle oppimisympäristön automatiikka tarkistaa harjoitustehtävät ja tentin
Avoin AMK ja CampusOnline -paikkamäärää ei rajattu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Lopputentti on 80% oikein suoritettu
Esitietovaatimukset
---
Lisätiedot
Opintojakson sekä verkkotentin suorituksella on mahdollista hakea osahyväksilukua Jyväskylän ammattikorkeakoulun käytänteiden mukaisesti SZ00BB72 Palveluohjaus (3 op) opintojaksosta.