Siirry suoraan sisältöön

Työ- ja toimintakyvyn perusteet (3op)

Toteutuksen tunnus: SZ00CK11-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 13.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 85
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Sosionomi (AMK)
Toimintaterapeutti (AMK)
Opettajat
Minna Haapakoski
Anu Myllyharju-Puikkonen
Maija Jylhä
Vastuuopettaja
Anu Myllyharju-Puikkonen
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Paikkoja: 30 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Paikkoja: 30 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Paikkoja: 30 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
ZJASTT25S1
Avoin AMK, sote, AMK- Väylät, toimintaterapeutti päivä
ZJASFT25S1
Avoin AMK, sote, AMK- Väylät, fysioterapeutti päivä
SKO25SM
Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
ZJM25SSVGKL
Avoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia lukiot,, kuntoutus- ja sosiaaliala
SFT25S1
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
STT25S1
Toimintaterapeutti (AMK)
ZJM25SSVGKA
Avoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia ammatillinen, kuntoutus- ja sosiaaliala
SOS25SMS
Sosionomi (AMK), sosiaaliohjaus
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
SZ00CK11

Toteutukselle Työ- ja toimintakyvyn perusteet SZ00CK11-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on perehtyä työ- ja toimintakykyyn.

Opintojakson osaamiset:

Työelämässä toimiminen
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)
Sosiaalialan asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus (Toimintaterapeutti AMK)
Kuntoutustarpeiden ja -mahdollisuuksien arviointi (Kuntoutuksen ohjaus AMK)

Osaamistavoite:

Ymmärrät työ- ja toimintakyvyn käsitteiden laaja-alaisuuden ja eri ulottuvuudet. Osaat hyödyntää ICF-viitekehystä toimintakyvyn kuvaamisessa. Ymmärrät ja tunnistat Resident Assessment Instrument, RAI-arviointivälineistön käytön toimintakyvyn ja palvelutarpeiden arvioinnissa. Ymmärrät terveyden lukutaidon asiakasohjauksessasi. Osaat tarkastella fyysistä toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä tekijöitä, tunnistat liikkumisen vaikutukset opiskelu- ja työkykyyn ja osaat hyödyntää liikunnallisia keinoja oman hyvinvointisi ja jaksamisesi tukena.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on työ- ja toimintakyky: niihin liittyvät käsitteet, ICF-viitekehys sekä ergonomian osa-alueet. Liikkumisen suositukset ja fyysisen toimintakyvyn osa-alueet, liikkumisen vaikutukset opiskelu- ja työkykyyn ja palautumiseen, erilaiset fyysisen kunnon arviointimittarit sekä liikunnalliset keinot oman hyvinvoinnin edistämisessä. Lisäksi tutustut Resident Assessment Instrument, RAI-järjestelmään, sekä lisäät terveyden lukutaitoon liittyvää osaamistasi.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu ajalla 12.1.-13.3.2026.

Opiskelijan hyvinvointiin liittyvät toiminnalliset kontaktit Jamkin pääkampuksella 3 x 3 t.

Työ- ja toimintakykyyn liittyvä kontaktiopetus kampuksella 2 t ja webinaari 2 t.

Oppimateriaalit

ICF e-learning tool. 2022. https://www.icf-elearning.com/
THL:n RAI-verkkokoulu. Päivitetty 21.8.2024. Https://thl.fi/aiheet/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/rai-osaamisen-tuki/thl-n-rai-verkkokoulu
Toimintakyky. THL verkkosivu. https://thl.fi/aiheet/toimintakyky
Työhön kytkeytyvä kuntoutus -tietopaketti työpaikoille. Työhön kytkeytyvä kuntoutus -tietopaketti työpaikoille - Jamk - Avoimet oppimateriaalit
- Kappaleet 1.1 Johdanto ja keskeiset käsitteet
- Kappale 1.2 Työpaikan työkyvyn tukemisen mallit ja suunnitelmat
- Kappale 2.5 Ergonomia
- Kappale 5.2 Työn muokkaus

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla perehdyt itsenäisesti Moodle-työtilasta löytyviin materiaaleihin työ- ja toimintakyvystä sekä hyödynnät niihin liittyviä harjoitustehtäviä. Työ- ja toimintakykyosuuksiin liittyy kontaktiopetusta, mikä järjestetään kampuksella ja webinaarina. Lisäksi näihin liittyvissä tehtävissä osoitat, että olet saavuttanut opintojakson tavoitteen.

RAI-menetelmään perehdyt itsenäisesti THL:n verkkokoulun avulla.

Opiskelijan hyvinvointiin liittyvää osaamista opiskelet Moodlesta löytyvien materiaalien pohjalta sekä sovellat oppimaasi opintojakson tehtävässä. Opiskelijan hyvinvointiosuuteen sisältyy toiminnallisia kertoja kampuksella. webinaareja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tällä opintojaksolla ei ole tenttiä. Tehtävät ja niiden palautuspäivät on kuvattu opintojakson työtilassa Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Materiaaleihin perehtyminen ja oppimistehtävät 42 t
Kontaktiopetus kampuksilla ja webinaarit 16 t
Arvioitavien tehtävien työstäminen 20 t
Arviointi ja palautteet 3 t

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä työ- ja toimintakyvyn peruskäsitteet, sekä osaat kuvata toimintakykyä ICF-viitekehystä hyödyntämällä. Huomioit työskentelyssäsi terveyden lukutaitoon liittyvät teemat. Tunnistat RAI-arviointivälineistön käytön toimintakyvyn ja palvelutarpeiden arvioinnissa. Löydät ja osaat hyödyntää fyysiseen aktiivisuuteen ja liikkumiseen liittyvää tutkittua tietoa ja osaat valita liikunnallisia keinoja oman hyvinvointisi edistämiseen.

Lisätiedot

Opintojaksolla hyödynnetään itse, vertais- sekä kokoavaa arviointia.

Avoin amk: 5 paikkaa (min-max-määrässä)
Joustava väylä: 6 paikkaa (ei min-max-määrässä)
EF: 3 paikkaa EF-tarjottimelle yksittäisinä (ei min-max-määrässä)
EF: 15 paikkaa (toisen asteen Kuntoutusinstituutin väylä, 10 opiskelijaa ammattikoulusta, 5 opiskelijaa lukiosta, ei min-max-määrässä)

Siirry alkuun