Skip to main content

Basics of work ability and functioning (3cr)

Code

General information


Enrollment
17.11.2025 - 08.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
12.01.2026 - 13.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Health and Social Studies
Campus
Lutakko Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 70
Degree programmes
Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
Bachelor's Degree Programme in Social Services
Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
Teachers
Minna Haapakoski
Anu Myllyharju-Puikkonen
Maija Jylhä
Teacher in charge
Anu Myllyharju-Puikkonen
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Capacity: 35 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Capacity: 35 . Open UAS : 0.)
Groups
ZJM26KS
EF, sote, yksittäiset opintojaksot
ZJASOS25SM
Avoin AMK, sote, AMK-väylät, sosionomi monimuoto
SKO25SM
Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
ZJA26KS
Avoin AMK, sote
ZJASKO25SM
Avoin AMK, sote, AMK-väylät, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
SOS25SMS
Sosionomi (AMK), sosiaaliohjaus
Small groups
Scheduling group 1
Scheduling group 2
Course
SZ00CK11

Unfortunately, no reservations were found for the realization Basics of work ability and functioning SZ00CK11-3007. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Pass/Fail

Objective

The aim of the course is that you get familiar with work ability and functioning.

Course competences:

Functioning in working life
Occupational and interprofessional practices (Physiotherapist)
Social work skills for clients in the social sector (Social Worker)
Expertise in theoretical basis of rehabilitation and occupational therapy (Occupational Therapist)
Assessment of rehabilitation needs and possibilities (Rehabilitation Counselling)

Competency objective:
Understand the comprehensiveness and different dimensions of the concepts of work ability and functioning. You can use the ICF framework to describe functioning. You understand and recognize the use of the Resident Assessment Instrument, RAI, in the assessment of functioning and service needs. You will understand health literacy in person centred work. You can review factors that maintain and promote physical functioning, identify the impact of physical activity on your ability to study and work, and know how to use physical activity to support your own well-being and coping.

Content

The main content of the course is work ability and functioning: related terminology, the ICF framework and ergonomics. Recommendations for physical activity and physical functioning, the effects of physical activity on study and work performance and recovery, different measures of physical fitness and physical activity as a means of promoting personal well-being. You will also learn about the Resident Assessment Instrument, RAI, and improve your health literacy skills.

Location and time

Opintojakso toteutuu ajalla 12.1.-13.3.2026.

Fyysiseen aktiivisuuteen liittyvät toiminnalliset kontaktit webinaareina 3 x 3 t.

Työ- ja toimintakykyyn liittyvä kontaktiopetus 2 x 2 t webinaarit.

Materials

ICF e-learning tool. 2022. https://www.icf-elearning.com/
THL:n RAI-verkkokoulu. Päivitetty 21.8.2024. Https://thl.fi/aiheet/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/rai-osaamisen-tuki/thl-n-rai-verkkokoulu
Toimintakyky. THL verkkosivu. https://thl.fi/aiheet/toimintakyky
Työhön kytkeytyvä kuntoutus -tietopaketti työpaikoille. Työhön kytkeytyvä kuntoutus -tietopaketti työpaikoille - Jamk - Avoimet oppimateriaalit
- Kappaleet 1.1 Johdanto ja keskeiset käsitteet
- Kappale 1.2 Työpaikan työkyvyn tukemisen mallit ja suunnitelmat
- Kappale 2.5 Ergonomia
- Kappale 5.2 Työn muokkaus

Teaching methods

Opintojaksolla perehdyt itsenäisesti Moodle-työtilasta löytyviin materiaaleihin työ- ja toimintakyvystä sekä hyödynnät niihin liittyviä harjoitustehtäviä. Työ- ja toimintakykyosuuksiin liittyy kontaktiopetusta, mikä järjestetään webinaareina. Lisäksi näihin liittyvissä tehtävässä osoitat, että olet saavuttanut opintojakson tavoitteen.

RAI-menetelmään perehdyt itsenäisesti THL:n verkkokoulun avulla.

Opiskelijan hyvinvointiin liittyvää osaamista opiskelet Moodlesta löytyvien materiaalien pohjalta sekä sovellat oppimaasi opintojakson tehtävässä. Opiskelijan hyvinvointiosuuteen sisältyy toiminnallisia webinaareja.

Exam schedules

Tällä opintojaksolla ei ole tenttiä. Tehtävät ja niiden palautuspäivät on kuvattu opintojakson työtilassa Moodlessa.

Student workload

Materiaaleihin perehtyminen ja oppimistehtävät 42 t
Kontaktiopetus (webinaarit) 16 t
Arvioitavien tehtävien työstäminen 20 t
Arviointi ja palautteet 3 t

Assessment criteria, approved/failed

You can define the basic terminology of work ability and functioning, and describe functioning using the ICF framework. You will consider health literacy themes in your work. You recognise the use of RAI assessment tools in the assessment of functioning and service needs. You will identify and be able to use of evidence based data on physical activity and you can choose physical activities to promote your own well-being.

Further information

Opintojaksolla hyödynnetään itse, vertais- sekä kokoavaa arviointia.

Go back to top of page