Ohjaaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä (3op)
Toteutuksen tunnus: SZYYW500-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.08.2020 - 30.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.08.2020 - 23.10.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 44
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Pirkko Ratinen
- Leena Suonpää-Lehtonen
- Jenni Ikola-Mäki
- Ryhmät
-
ZJA20KSSPAvoin amk, HYVI, Sairaanhoitajan polkuopinnot (päivätoteutus)
-
ZJA20KSSKAvoin amk, HYVI, Kätilön polkuopinnot
-
SAR20K1Sairaanhoitaja
-
SOK20K1Kätilö (AMK)
- Opintojakso
- SZYYW500
Toteutukselle Ohjaaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä SZYYW500-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida voimavaralähtöisesti yksilöiden ja ryhmien ohjausta. Hän osaa käyttää ennaltaehkäisevän työn menetelmiä elämäntapaohjauksessa sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin yhdessä monialaisen tiimin kanssa.
Sisältö
- Voimavaralähtöinen ohjaus ja muutosvaihe
- Ohjauksen työmenetelmät: puheeksi ottaminen, motivoiva keskustelu
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen projektin suunnitelman laadinta, toteuttaminen sekä arviointi.
Oppimateriaalit
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T., & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus. Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Helsinki: Edita.
Oppiportti: Motivoiva keskustelu
Lapset puheeksi-menetelmä, Mieli ry,https://mieli.fi/fi
Ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Dialogitreenit
Luennot/työpajat
Oppimispäiväkirja
Verkko-opiskelu
Keskusteluharjoitukset
Casetyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot/webinaarit/työpajat 18 h
Ohjauskirjallisuuden lukeminen ja itsenäinen työskentely 36h
Lapset puheeksi opintokokonaisuus 27h
Yhteensä 81h=3op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Oppimisen arviointi on ns. kehittävää arviointia. Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli. Arvioinnin kohteet on kuvattu ”Suoritukset” - kohdassa.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Opintojakson suoritus on hylätty (0), mikäli opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja minimitavoitteita.
Hyväksytty (S):
Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi voimavaralähtöisen yksilö- tai ryhmäohjausintervention yhteistyössä asiakkaan ja monialaisen tiimin/ pienryhmän kanssa.
Hän käyttää ennaltaehkäisevän työn menetelmiä elämäntapaohjauksessa ja perustelee menetelmävalintaansa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tietoperustaa hyödyntäen. Opiskelija arvioi omaa oppimistaan ja osaamistaan sekä antaa rakentavaa palautetta vertaiselleen.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Avoin AMK 4