Osaajana kehittyminen (5op)
Toteutuksen tunnus: TKPP0500-9S0K1
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.08.2021 - 05.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma (AMK)
- Opettajat
- Erja Hiitelä
- Petri Luosma
- Tarja Ahopelto
- Ajoitusryhmät
- Ohjattu pienryhmä 1 (Paikkoja: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Ohjattu pienryhmä 2 (Paikkoja: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
- 
                        TKN19S1Konetekniikka
- 
                        TKN19SBKonetekniikka B
- 
                        TKN19SAKonetekniikka A
- Pienryhmät
- Ohjattu pienryhmä 1
- Ohjattu pienryhmä 2
- Opintojakso
- TKPP0500
Toteutukselle Osaajana kehittyminen TKPP0500-9S0K1 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Sisällön jaksotus
1. vuosi, 3 op:
Perehtyminen Jamkin oppimis- ja toimintaympäristöön; Oma osaaminen - portfolion aloittaminen; Urasuunnittelu; Opintojen suunnittelu (HOPS)
2. vuosi, 1 op:
Oma osaaminen - väliportfolio; Urasuunnittelu; Opintojen suunnittelu (HOPS)
3-4 vuosi, 1 op:
Oma osaaminen - näyteportfolio; Urasuunnittelu; Opintojen suunnittelu (HOPS)
                    
Tavoitteet
EA-TR EUR-ACE Yleiset Taidot: 
 Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa ammatillisia vaihtoehtoja. 
 
 Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön. 
 YHTOP Oppimisen taidot: Opiskelija saa valmiudet amk-opiskeluun ja kiinnittyy osaksi opiskelu- ja toimintaympäristöä. 
 YHTTH Tiedonhallintaosaaminen, YHTVI Viestintäosaaminen: Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa ammatillisia vaihtoehtoja.
                    
Sisältö
1. vuosi 
 PEREHTYMINEN JAMKIN OPPIMIS- JA TOIMINTAYMPÄRISTÖÖN 
 Opiskelija tekee ennakkotehtävän. 
 Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin. 
 Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta). 
 Opiskelija tiedostaa oman asemansa ja oikeutensa oppimis- ja toimintaympäristössä ja toimii eettisten ohjeiden mukaisesti. 
 
 OMA OSAAMINEN - PORTFOLION ALOITTAMINEN 
 • Opiskelija tunnistaa omat lähtökohtansa: millainen olen? mitä osaan? missä verkostoissa toimin? * 
 • Opiskelija kuvaa lähtökohtien pohjalta nykytilanteen ja pohtii ammatillisia kiinnostuksen kohteitaan ja kehittämistarpeitaan.* 
 • Opiskelija määrittää portfoliolleen rakenteen ja toteutustavan sekä ensimmäisen version sisällöstä huomioiden yllämainitut. 
 
 URASUUNNITTELU 
 • Opiskelija tuntee työ- ja koulutusmahdollisuuksiaan, pohtii ammatillisia tavoitteitaan ja suunnittelee niitä tukevia valintoja. 
 • Opiskelija vastaa urasuunnitelma I kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan. 
 
 OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS) 
 • Opiskelija laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS:in) ottaen huomioon urasuunnitelmansa ja portfolionsa, osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun. Opiskelija tekee opintojaksoilmoittautumiset (ASIO) ja tarvittaessa hyväksilukemista koskevat anomukset. 
 
 2. vuosi 
 OMA OSAAMINEN - VÄLIPORTFOLIO 
 • Opiskelija työstää portfoliotaan opiskelun aikana kertyneestä osaamisestaan, tuotoksistaan ja saamistaan palautteista. Portfoliossaan opiskelija kykenee reflektoimaan ja kuvaamaan osaamistaan sekä ammatti-identiteettinsä kehittymistä. 
 • Opiskelija kehittää portfolion visuaalista ja sisällöllistä rakennetta kohti näyteportfoliota. 
 
 URASUUNNITTELU 
 • Opiskelija päivittää ja pohtii ammatillisia tavoitteitaan ja niiden edistymistä osana opintoja ja tekee niitä tukevia opintoihin liittyviä jatkovalintoja. 
 • Opiskelija vastaa urasuunnitelma II kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan. 
 
 OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS) 
 • Opiskelija päivittää HOPS:iaan ja miettii tutkintonsa kokonaisuutta esimerkiksi yrittäjyyden ja kansainvälistymisen tuomia mahdollisuuksia osana opintojaan. 
 • Opiskelija osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun. 
 
 3.-4. vuosi 
 OMA OSAAMINEN – NÄYTEPORTFOLIO 
 • Opiskelija viimeistelee työ- tai jatko-opiskelupaikan hakuun tarvittavan näyteportfolion sisällyttäen siihen myös työssä, harrastuksissa ja muissa opinnoissa saavuttamansa osaamisen. 
 
 URASUUNNITTELU 
 • Opiskelija valmistautuu työ- tai jatko-opiskelupaikan hakemiseen ja rekrytointitilanteisiin hyödyntäen tarjolla olevia tapahtumia ja infoja sekä Optima-työtilaan koottua aineistoa. 
 • Opiskelija vastaa urasuunnitelma III kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää viimeistä henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan. 
 
 
 OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS) 
 • Opiskelija tekee tavoiteajassa valmistumiseen tähtäävän suunnitelman opintojen loppuunsaattamiseksi. 
 • Opiskelija tekee opintojen kokonaisarvioinnin vastaamalla AVOP-palautteeseen. 
 • Opiskelija osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun.
                    
Oppimateriaalit
optima.jamk.fi
                    
Opetusmenetelmät
- Perehdytykset
- Tiedottaminen, neuvonta ja ohjaustyö
- Henkilökohtaiset HOPS-keskustelut
- Pienryhmissä tapahtuva työskentely
- Itsenäinen työskentely ja aineistonkeruu (portfolion laadinta)
- Verkkotyöskentely
- Ennakkotehtävä
- Opintojaksoon sisältyvään kontaktiopetukseen / verkkovälitteisiin tapaamisiin osallistuminen
- Alakohtaiset tehtävät / tutustuminen / projekti
- Pienryhmätyöskentelyyn osallistuminen
- Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) laadinta ja sen päivitykset sisältäen opintojen loppuunsaattamisen suunnitelman
- Urasuunnitelman laadinta ja sen päivitykset
- Henkilökohtaiset HOPS-keskustelut
- Portfolion laadinta ja viimeistely
Suosittelemme ja ohjaamme kaikkia opiskelijoita vastaamaan opintojen lopuksi/loppuvaiheessa AVOP-palautekyselyyn.
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyvät mahdolliset työssä tehtävät osiot kuvataan kurssin ensimmäisillä kokoontumiskerroilla.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Ennakkotehtävä
• Opintojaksoon sisältyvään kontaktiopetukseen / verkkovälitteisiin tapaamisiin osallistuminen• Alakohtaiset tehtävät / tutustuminen / projekti
• Pienryhmätyöskentelyyn osallistuminen 
• Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) laadinta ja sen päivitykset sisältäen opintojen loppuunsaattamisen suunnitelman
• Urasuunnitelman laadinta ja sen päivitykset
• Henkilökohtaiset HOPS-keskustelut
• Portfolion laadinta ja viimeistely Suosittelemme ja ohjaamme kaikkia opiskelijoita vastaamaan opintojen lopuksi/loppuvaiheessa AVOP-palautekyselyyn.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ koostuu seuraavista osista: 
o kontaktitunnit /verkkovälitteiset tapaamiset 60h 
o itsenäinen työskentely 75h Yhteensä 135h
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1. vuosi 
 • Opiskelija tekee ennakkotehtävän. 
 • Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin. 
 • Opiskelija tekee alakohtaisen tutustumistehtävän / osallistuu ammattialaan liittyvään projektiin. 
 • Opiskelija kiinnittyy opintoihinsa ja tunnistaa omat ohjaustarpeensa. Opiskelija on päämäärätietoinen ja hän opiskelee tavoitteellisesti. Hän osaa toimia JAMKin oppimis- ja toimintaympäristössä tuntien oikeutensa ja velvollisuutensa sekä eettiset ohjeet. 
 • Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta). 
 
 
 2. vuosi 
 • Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa eri ammatillisia vaihtoehtoja. 
 • Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön. 
 • Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan väliportfoliossa. 
 
 3.-4. vuosi 
 • Hän kykenee itsenäisesti ja vastuullisesti asettamaan tavoitteita omalle ammatilliselle urakehitykselleen. 
 • Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa kertynyttä osaamistaan suhteessa tavoittelemiinsa työtehtäviin ja vaatimustasoon sekä tutkinnon osaamistavoitteisiin. 
 • Opiskelija saa valmiuksia työnhakuun sekä tiedostaa kehittämistarpeensa ja jatko-opiskelumahdollisuudet. 
 
 Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan näyteportfoliossa.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
1. vuosi  
• Opiskelija tekee ennakkotehtävän.  
• Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin. 
• Opiskelija tekee alakohtaisen tutustumistehtävän / osallistuu ammattialaan liittyvään projektiin.  
• Opiskelija kiinnittyy opintoihinsa ja tunnistaa omat ohjaustarpeensa. Opiskelija on päämäärätietoinen ja hän opiskelee tavoitteellisesti. Hän osaa toimia JAMKin oppimis- ja toimintaympäristössä tuntien oikeutensa ja velvollisuutensa sekä eettiset ohjeet.  
• Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta).   
 2. vuosi  
• Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa eri ammatillisia vaihtoehtoja.  
• Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön.  
• Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan väliportfoliossa.   
3.-4. vuosi  
• Hän kykenee itsenäisesti ja vastuullisesti asettamaan tavoitteita omalle ammatilliselle urakehitykselleen.  
• Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa kertynyttä osaamistaan suhteessa tavoittelemiinsa työtehtäviin ja vaatimustasoon sekä tutkinnon osaamistavoitteisiin.  
• Opiskelija saa valmiuksia työnhakuun sekä tiedostaa kehittämistarpeensa ja jatko-opiskelumahdollisuudet.   
Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan näyteportfoliossa.
                    
Esitietovaatimukset
-
                    
Lisätiedot
Huom. opintojaksokuvausta on muutettu tavoitteiden, sisältöjen, suoritusten ja arviointimenetelmien osalta 29.6.2016.
                    
