Siirry suoraan sisältöön

Geotekniikka (3op)

Toteutuksen tunnus: TR00CF77-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
Opettajat
Maria Päivärinne
Ryhmät
ZJATRY25S1
Avoin amk, tekn, amk-väylä, Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, p
TRY25S1
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
Opintojakso
TR00CF77

Toteutukselle Geotekniikka TR00CF77-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Laboratoriotöiden aikataulu: Yhteinen laboratoriotöihin tutustuminen vk 6, ryhmät tekevät laboratorioharjoitukset omalla ajallaan oman aikataulun mukaan.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla saat perustiedot, joita tarvitset perustusten, kaivantojen ja tukiseinien suunnittelussa ja toteutuksessa. Tarvitset tietoja myös maa- ja kalliorakentamisen pohjatietoina.

Opintojakson osaamiset:
Tieto ja ymmärrys: osaat ottaa maanäytteen ja tutkia sitä laboratoriossa ja osaat tulkita tuloksia.
Viestintä ja tiimityö: Osaat viestiä tehokkaasti geotekniikan alan informaatiosta, ideoista ja ratkaisuista insinööriyhteisössä.
Tekniikan soveltaminen käytäntöön: omaat valmiudet maamekaanisten laskelmien suorittamiseen.
Tutkimukset ja tiedonhaku: Kyky työskennellä geotekniikan laboratoriossa/työpajaympäristössä.

Opintojakson tavoite:
Opintojakson käytyäsi tunnistat kivennäismaalajit ja osaat kertoa niiden käytöstä rakennusmateriaaleina. Osaat suorittaa maanäytteille laboratoriokokeita ja niiden perusteella määrittää maamateriaalien ominaisuuksia, myös hydraulisia ominaisuuksia. Edellä esitettyjen opintojakson perustehtävien lisäksi osaat perusteet roudasta, maan kantavuudesta ja maanpaineen käsitteestä.

Sisältö

1 op: laboratoriokokeet
1 op: maanpaineen perusteet, maan kantavuuden perusteet.
Maalajien tunnistaminen, maalajien ominaisuudet, maan hydrauliset ominaisuudet, routa.

Aika ja paikka

Kontaktitunnit lukujärjestyksen mukaan.

Oppimateriaalit

Jääskeläinen R., Geotekniikan perusteet, Tammertekniikka 1.painos tai uudempi
Rantamäki M., Jääskeläinen R., Tammirinne M., Geotekniikka 464, Otatieto Oy 7.painos tai uudempi

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään seuraavia opetusmenetelmiä:
- Luennot / Verkkoluennot,
- Harjoitustyöt / Oppimistehtävät, Harjoitustehtävät ovat pääosin ryhmätehtäviä.
- Laboratoriotyöskentely
- Seminaarit / Workshopit,
- Verkkotestit,
- jne.
Virtuaaliosuus sisältää:
- Verkkotestit
Opiskelija saa ohjausta
- palaute harjoitustehtävistä
- palaute kokeista
Tekoälysovellusten vastuulliseen ja läpinäkyvään käyttämiseen kannustetaan tällä opintojaksolla.
- Kunkin oppimistehtävän ohjeissa on tarvittaessa tarkennuksia sen hyödyntämisestä tarkemmin tällä opintojaksolla.
Tekoälyn käyttö toteutuksella on sallittu seuraavissa tilanteissa:
- tekstin muotoiluun oppimistehtävissä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työmaavierailut,
Yritysvierailut koululla,
jne..

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson aloitustehtävä on suoritettava kolmen ( 3 ) viikon kuluessa opintojakson aloituspäivästä, jotta opiskeluoikeus toteutuksella säilyy.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat sovitaan opintojakson ensimmäisellä kontaktitunnilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen tai Hyväksilukeminen Jamkin Peppi ohjeistuksessa esitetyllä tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä. Kuormitus jakautuu eri tavoin opintojakson toteutustavasta riippuen.
-------------------
Tällä opintojaksolla ajankäyttö ja kuormitus jakautuu seuraavasti:
Kokonaiskuorma: 80 h
Kontaktiluennot: 28 h
Oppimista tukevat harjoitus- ja kotitehtävät: 40 h
Opintojaksolla tehtävät laboratorio-, harjoitus-/projektityöt: 10 h
Oman osaamisen arviointi/vertaisarviointi: 2 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Opiskelija tietää ja tunnistaa opintojakson osaamistavoitteissa kuvatut asiat ja hän osaa suorittaa opintojakson tavoitteiden mukaiset perusosaamisen mukaiset tehtävät: (Laboratoriokokeet, maalajien tunnistaminen, sekä osaa kertoa maalajien ominaisuuksista sisältäen hydrauliset ominaisuudet, perusteet roudasta ja pohjatutkimuksista). Opiskelija voi osoittaa osaamisensa luettelemalla tavoitteiden mukaisia asioita.
Tyydyttävä (2): Opiskelija tietää, tunnistaa ja ymmärtää opintojakson osaamistavoitteissa kuvatut perusosaamisen mukaiset asiat. Opiskelija voi osoittaa osaamisensa kuvaamalla opintojaksolla käsiteltyjä aiheita systemaattisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija on saavuttanut opintojakson perusosaamistavoitteet ja pystyy osoittamaan osaamistaan selkeästi ja ymmärrettävästi. Lisäksi hän kykenee jäsentämään oppimaansa havainnollisesti sekä soveltamaan oppimaansa käytännön tehtävissä.
Kiitettävä (4): Opiskelija on saavuttanut opintojakson perusosaamistavoitteet ja vähintään osan edistyneistä osaamistavoitteista: (pääperiaatteet maan kantavuudesta ja maanpaineen käsitteestä). Opiskelija osaa kuvata erilaisten ratkaisujen vaikutuksia ja tehdä perusteltuja valintoja vaihtoehtojen välillä. Opiskelija voi osoittaa osaamisensa suorittamalla tavoitteiden mukaisia tehtäviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Opiskelija on saavuttanut opintojakson perusosaamistavoitteet ja lähes kaikki edistyneistä osaamistavoitteista. Osaaminen osoitetaan johdonmukaisesti ja moniulotteisesti. Opiskelija kykenee käsittelemään erilaisten näkökulmien ja ratkaisujen yhteyksiä ja eroja eritellen ja kriittisesti. Opiskelija voi osoittaa osaamisensa suorittamalla tavoitteiden mukaisia tehtäviä.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

Arviointimenetelmät:
- Tentti
- Harjoitustyö / oppimistehtävät,
- Itsearviointi

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista ja kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.

Ks. myös Arviointi

Siirry alkuun