Siirry suoraan sisältöön

Maa-ja kalliorakentaminen (3op)

Toteutuksen tunnus: TRPB0004-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 56
Koulutus
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
Opettajat
Maria Päivärinne
Ryhmät
TRY23S1
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
Opintojakso
TRPB0004

Toteutukselle Maa-ja kalliorakentaminen TRPB0004-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

piskelija tuntee maa- ja kalliorakennustöissä käytetyt työmenetelmät ja osaa kertoa niistä. Opiskelija tuntee maarakennuskoneet, niiden kapasiteetit ja pystyy suunnittelemaan koneiden käytön tehokkaasti.
Nämä ovat samalla opintojakson perustehtäviä.

Sisältö

Maarakentamisen työmenetelmät, Kalliorakentamisen työmenetelmät, Maarakennuskoneet, Radon, Pehmeikölle rakentaminen, tien rakennekerrokset ja siirtymäkiilat, tien alitukset, Pilaantuneet maat, maamateriaalien uusiokäyttö.

Aika ja paikka

Kontaktitunnit lukujärjestyksen mukaan.

Oppimateriaalit

Infra-RYL 2020 tai verkkoversio
RIL 263-2014 Kaivanto-ohje
Hartikainen, Maarakennustekniikka 435
Panostaja-laki ja -asetus
Yo83-Pilaantuneen maa-alueen kunnostuksen yleissuunnitelma

Opetusmenetelmät

- Luennot / verkkoluennot,
- Harjoitustyöt / pppimistehtävät,
- Seminaarit / workshopit,
- jne.
Virtuaaliosuus sisältää:
- Verkkotestit
Opiskelija saa ohjausta:
- palaute harjoitustehtävistä
- palaute kokeista
Tekoälysovellusten vastuulliseen ja läpinäkyvään käyttämiseen kannustetaan tällä opintojaksolla.
- Kunkin oppimistehtävän ohjeissa on tarvittaessa tarkennuksia sen hyödyntämisestä tarkemmin tällä opintojaksolla.
Tekoälyn käyttö toteutuksella on sallittu seuraavissa tilanteissa:
- tekstin muotoiluun oppimistehtävissä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työmaavierailut
Yritysvierailut koululla,
jne..

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson aloitustehtävä on suoritettava kolmen ( 3 ) viikon kuluessa opintojakson aloituspäivästä, jotta opiskeluoikeus toteutuksella säilyy.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat sovitaan opintojakson ensimmäisellä kontaktitunnilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen moduulikuvauksessa esitetyllä tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä. Kuormitus jakautuu eri tavoin opintojakson toteutustavasta riippuen.
-------------------
Tällä opintojaksolla ajankäyttö ja kuormitus jakautuu seuraavasti:

Kokonaiskuorma: 80 h
Ennakko-/ aloitustehtävä 3 h
Kontaktiluennot: 28 h
Oppimista tukevat harjoitus- ja kotitehtävät: 40 h
Opintojaksolla tehtävät laboratorio-, harjoitus-/projektityöt: 10 h
Oman osaamisen arviointi/vertaisarviointi: 2 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa kaikki osaamistavoitteissa kuvatut asiat, ymmärtää niiden merkityksen ja hän osaa suorittaa opintojakson tavoitteiden mukaiset perustehtävät.

Tyydyttävä (2): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä aiheita systemaattisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata eri ratkaisujen vaikutuksia ja tehdä perusteltuja valintoja vaihtoehtojen välillä.

Kiitettävä (4): Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa oppimaansa itsenäisesti ja arvioida tekemiään ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen syvällistä tuntemusta ja kykyä jäsentää ja analysoida ratkaisujen vaikutuksia laajemmin.

Esitietovaatimukset

Pohjarakentamisen perusteet

Lisätiedot

Arviointimenetelmät:
- Raportti
- Harjoitustyö / oppimistehtävät
- Itsearviointi

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista ja kriteeriperusteista. Opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli arvioinnissa.

Ks. myös Arviointi

Siirry alkuun