Valmentava johtajuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YHLYH500-9S0H1
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen (YAMK)
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoitus on oppia soveltavaa valmentavan johtajuuden työkaluja ja tietoperustaa.
Opintojakson osaamiset
Organisaation ja talouden johtaminen
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee ja ymmärtää valmentavan johtajuuden ajattelu- ja toimintatavat osana tuloksellista johtamistyötä. Opiskelijaa osaa soveltaa toimintamalleja ja erilaisia työkaluja yksilön ja tiimien johtamistilanteissa sekä kehittää organisaation valmentavan johtamisen käytänteitä aikaansaavan ja innostavan työyhteisön rakentamiseksi.
Sisältö
Valmentava johtajuus ja sen hyödyt, valmentava johtamisfilosofia, valmentajan rooli ja taidot, valmennustyökalut ja menetelmät.
Oppimateriaalit
Ristikangas, M-R. & Ristikangas, V. 2010. Valmentava johtajuus. Helsinki: WSOYpro Oy.Aaltonen, T., Pajunen, H. & Tuominen, K. 2011. Syty ja Sytytä – Valmentavan johtamisen filosofia. Talentum: Helsinki.Carlsson, M. & Forssell, C. 2017. Esimies ja Coaching – Oivaltava coaching johtamisen työkaluna. Tietosanoma: Tallinna.Mc Leod, A. & Will, T. 2010. Performance Coaching Toolkit. Open University Press.International Journal of Evidence Based Coaching and MentoringAnderson, V. 2013. A Trojan Horse? The implications of managerial coaching for leadership theory. Human Resource Development International, 16, 3.Berg, E. & Karlsen, J. 2012. An evaluation of management training and coaching. BI Norwegian Business School, Journal of Workplace Learning, 24, 3.Berg, E. & Karlsen, J. 2013. Managing Stress in Projects Using Coaching Leadership Tools. Engineering Management Journal, 25, 4.Ladyshewsky, R.K. 2010. The manager as coach as a driver of organizational development, Leadership & Organization Development Journal, 31, 4.Moen, F. 2012. The Effect of External Executive Coaching and Coaching-Based Leadership on Need Satisfaction. Organization Development Journal, 30, 3.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kehittämistehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Virtuaaliopiskelu 27 h, itsenäinen työskentely (kirjallisuus) ja kehittämistehtävät 108h. Yhteensä 135 h (yhden opintopisteen työmäärä 27 h).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Erottelet ja luokittelet valmentavan johtajuuden keskeisiä käsitteitä. Ymmärrät aihealueen teoriaa sekä menetelmiä ja kuvaat toteutusta näiden avulla. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Esittelet keskeisiä tuloksia ja kehittämisehdotuksia. Kehität organisaatiota työroolisi näkökulmasta. Otat vastuuta omasta työstäsi. Arvioit osaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Raportoit havainnollisesti, mutta raportti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita.
Tyydyttävä 2
Sovellat valmentavan johtajuuden teoriaa, mikä on rajattu aiheen näkökulmasta. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, jolla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Arvioit omaa osaamista esimerkkien avulla. Raportoit johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Analysoit valmentavan johtajuuden olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Johdat tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa sovellat uusia menetelmiä. Kehität organisaation toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehdon. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Arvioit omaa osaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Raportoit johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti.
Kiitettävä 4
Jäsennät valmentavan johtajuuden keskeisestä teoriasta ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Johdat ja/tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa ratkaiset käytännön ongelman. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi. Raportoit loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa valmentavan johtajuuteen. Arvioit ja tulkitset kriittisesti ammattialojen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoi aihetta yhteiskunnallisella tasolla. Määrittelet keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Osoitat kehittämisen vastuuta oman ammattialan uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta sekä organisaation tavoitteellisesta oppimisesta. Johdat tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa tuotat ja analysoit uutta tietoa sekä uudistaa toimintatapoja alasi muuttuvassa toimintaympäristössä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Arvioit oman osaamisesi kehittymistä perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ajattelua. Kirjoitat argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on AMK-tutkinto.
Lisätiedot
Opintojakson ajoitus: 19.2.-28.4.2019. Optima aukeaa viimeistään viikkoa ennen. Ensimmäinen zoom-tapaaminen 19.2. klo 17-18.30.