Asiakkuuksien johtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YHYYM200-6K6H4
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 31.07.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen (YAMK)
Toteutukselle Asiakkuuksien johtaminen YHYYM200-6K6H4 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee asiakkuuksien johtamisen käsitteet ja ymmärtää asiakkuuksien johtamisen roolin strategisessa johtamisessa. Opiskelija osaa analysoida asiakkuuksia, asiakaskannattavuutta ja asiakassuhteita ja hyödyntää analyysejä asiakasstrategioiden laatimisessa ja asiakkuuksien johtamisessa. Opiskelija osaa kehittää uusia strategisia lähestymistapoja ja organisaation asiakkuuksien johtamisen käytäntöjä.
                    
Sisältö
asiakasanalyysit, asiakkuuksien hallinta, asiakasstrategia, asiakaskannattavuus ja asiakassuhteen vaiheet
                    
Oppimateriaalit
Oksanen, T.2010 CRM ja muutoksen tuska –asiakkuudet haltuun. Talentum; Talvela, E. & Ala-Mutka, J. 2006. Tee asiakassuhteista tuottavia, asiakaslähtöinen liiketoiminnan ohjaus; Tanni, K. & Keronen, K.2013. Johdata asiakkaasi verkkoon. Opas koukuttavan sisältöstrategian luomiseen. Talentum: Helsinki; Hellman, K. & Värilä, S. 2009. Arvokas asiakas. Asiakaspääoman, asiakaskannattavuuden ja asiakasriskien johtaminen. Talentum
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Asiakkuusanalyysit ennakkotehtävä 20 %. Kirjallisuustehtävä ja asiakkuusharjoitukset 30 %. Asiakkuuksien johtamisen kehittämistehtävä 50 %. Vaihtoehtoinen suoritus: kirjatentti yleisenä tenttipäivänä 50 % ja kehittämistehtävä 50%.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
o	luennot 12 h o	virtuaaliopiskelu 27 h o	harjoitustyöt 28 h o	itsenäinen työskentely 68 h Yhteensä 135 h (yhden opintopisteen työmäärä on 27 tuntia).
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 (välttävä) Opiskelija tuntee asiakkuuksien hallinnan käsitteistön, asiakkuuksien analyysimenetelmät ja osaa tulkita analyysien tuottamaa informaatiota valmiista aineistosta. Opiskelija tietää, miten analyysejä voidaan hyödyntää päätöksenteossa. Opiskelija tuntee asiakkuuksien johtamisen roolin strategisessa johtamisessa.
 2 (tyydyttävä) 
 Opiskelija osaa itsenäisesti valita ja soveltaa analyysejä omassa organisaatiossaan ja arvioida ja hyödyntää niitä omassa asiakkuustyössään.
 3 (hyvä) 
 Opiskelija osaa kriittisesti analysoida organisaationsa asiakkuuksien johtamisen kehittämistarpeita ja osaa esittää asiakkuuksien johtamisen kehittämisehdotuksia sekä viestiä niistä myös kansainvälisesti. 
 4 (kiitettävä) 
 Opiskelija pystyy kriittisesti arvioimaan organisaationsa asiakkuuksien johtamisen tilaa sekä muuttamaan ja kehittämään asiakkuuksien johtamisen käytäntöjä.
 5 (erinomainen) 
 Opiskelija pystyy kehittämään uuden, organisaatiossa laajasti hyödynnettävän asiakkuuden johtamisen käytännön, jolla on kytkentä strategiselle tasolle.
                    
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee markkinoinnin perusteet. Opiskelijalla on AMK-tutkinto
                    
Lisätiedot
Opintojakson hyväksiluvun (AHOT) voi saada aikaisemman osaamisen perusteella. Hyväksiluvun edellytyksenä on hakemus, jossa on perustellusti esitetty opintojakson tavoitteiden mukainen osaaminen. Lisäksi näyttönä edellytetään kehittämistehtävän tekeminen hyväksytysti
                    
