Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa (5op)
Toteutuksen tunnus: YS00BT49-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2025 - 08.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 26.01.2026 - 26.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Opettajat
- Emilia Lahdenperä
- Marika Puttonen
- Vastuuopettaja
- Emilia Lahdenperä
- Ryhmät
-
ZJA26KSYAvoin AMK, sote, YAMK
- Opintojakso
- YS00BT49
Toteutukselle Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa YS00BT49-3008 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Johdanto palvelumuotoiluun: Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä
Opintojaksolla on viisi webinaaria, joiden aikana ja välissä projektia työstetään ryhmässä. Webinaareihin osallistuminen on läsnäolovelvollista. Ethän ilmoittaudu opintojaksolle, mikäli et kykene sitoutumaan tapaamisiin.
Merkittävä osa opintojaksoa on ryhmässä toteutettava, työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti, johon opiskelijan tulee kyetä sitoutumaan. Opiskelijat voivat valita projektin aiheen valmiista toimeksiannoista tai tuoda oman, soveltuvan aiheen. Projektia työstetään sekä webinaareissa että niiden välillä. Itsenäiset työskentelyajat projektityön parissa projektiryhmä määrittelee itse.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaslähtöistä
lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden palvelujen kehittämistoiminnassa.
Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin
menetelmiin sekä asiakaskokemuksen merkitykseen palvelujen kehittämisen keskeisenä tekijänä.
Opintojakson osaamiset
Työelämässä toimiminen
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät asiakaskokemuksen muodostumisen mekanismeja sekä osaat kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen menetelmiä sekä osaat
hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa. saat perustella kehittämisen tarvetta näyttöön perustuen sekä ymmärrät asiakaskokemuksen merkityksen kehittämisessä. Osaat soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä asiakaslähtöisessä työelämän kehittämistoiminnassa.
Sisältö
Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Asiakaslähtöisyys palvelumuotoilun lähtökohtana
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa
Aika ja paikka
HYVINVOINTIYKSIKKÖ
HUOM! Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
ZOOM: https://jamk.zoom.us/j/63640435662
05.02.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 6
19.02.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 8
05.03.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 10
19.03.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 12
09.04.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 15
HUOM! Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
Oppimateriaalit
Huom. Kirjoja käytetään opiskelussa soveltuvin osin ja tarvepohjaisesti.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J., & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Pakarinen, A., & Pakarinen, A. (2023). Design thinking in healthcare: From problem to innovative solutions (1st ed. 2023.). Springer Nature Switzerland AG. https://doi.org/10.1007/978-3-031-24510-7
Stickdorn, M., & Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design in the real world : a practitioner's handbook (First edition.). O'Reilly Media, Inc.
+ muu opintojaksolla ilmoitettu aineisto.
Opetusmenetelmät
Webinaarit
Projektityöskentely ryhmässä
Itsenäinen yksilötyöskentely
Oppimistehtävät: Oppimispäiväkirja ja projektityö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti (ryhmätyö)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus jakautuu seuraavasti:
1. Ennakkotehtävien tekeminen 0,5 op. Arviointi hyväksytty/hylätty.
2. Osallistuminen webinaareihin + niihin valmistautuminen 41 op. Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
3. Projektityö pienryhmissä 3,5 op, posteri. Arviointi hyväksytty/hylätty
4. Itsearviointi. Arviointi hyväksytty/hylätty
Yhteensä 135 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osaa kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen keskeisiä menetelmiä sekä perustella niiden valintaa näyttöön perustuen. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia ja sen menetelmiä tavoitteellisesti työelämän kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää asiakkaan kokemuksen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa näyttöön perustuen.
Lisätiedot
Reflektiivinen itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva palaute ja kokoava loppuarviointi.
1. Ennakkotehtävien ja viikkotehtävien arviointi hyväksytty/täydennettävä
2. Osallistuminen webinaareihin / Poissaolo: Sovitaan tilannekohtaisesti opettajan kanssa ennen webinaaria.
3. Projektityö pienryhmissä arviointi hyväksytty/hylätty.
4. Itsearviointi hyväksytty/hylätty