Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa (5op)

Toteutuksen tunnus: YS00BT49-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
26.01.2026 - 26.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
Opettajat
Emilia Lahdenperä
Marika Puttonen
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
ZJA26KSY
Avoin AMK, sote, YAMK
Opintojakso
YS00BT49

Toteutukselle Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa YS00BT49-3008 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Johdanto palvelumuotoiluun: Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä

Opintojaksolla on viisi webinaaria, joiden aikana ja välissä projektia työstetään ryhmässä. Webinaareihin osallistuminen on läsnäolovelvollista. Ethän ilmoittaudu opintojaksolle, mikäli et kykene sitoutumaan tapaamisiin.

Merkittävä osa opintojaksoa on ryhmässä toteutettava, työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti, johon opiskelijan tulee kyetä sitoutumaan. Opiskelijat voivat valita projektin aiheen valmiista toimeksiannoista tai tuoda oman, soveltuvan aiheen. Projektia työstetään sekä webinaareissa että niiden välillä. Itsenäiset työskentelyajat projektityön parissa projektiryhmä määrittelee itse.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaslähtöistä
lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden palvelujen kehittämistoiminnassa.

Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin
menetelmiin sekä asiakaskokemuksen merkitykseen palvelujen kehittämisen keskeisenä tekijänä.

Opintojakson osaamiset
Työelämässä toimiminen
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät asiakaskokemuksen muodostumisen mekanismeja sekä osaat kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen menetelmiä sekä osaat
hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa. saat perustella kehittämisen tarvetta näyttöön perustuen sekä ymmärrät asiakaskokemuksen merkityksen kehittämisessä. Osaat soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä asiakaslähtöisessä työelämän kehittämistoiminnassa.

Sisältö

Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Asiakaslähtöisyys palvelumuotoilun lähtökohtana
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa

Aika ja paikka

HYVINVOINTIYKSIKKÖ
HUOM! Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
ZOOM: https://jamk.zoom.us/j/63640435662

05.02.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 6
19.02.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 8
05.03.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 10
19.03.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 12
09.04.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 15

HUOM! Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.

Oppimateriaalit

Huom. Kirjoja käytetään opiskelussa soveltuvin osin ja tarvepohjaisesti.

Koivisto, M., Säynäjäkangas, J., & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.

Pakarinen, A., & Pakarinen, A. (2023). Design thinking in healthcare: From problem to innovative solutions (1st ed. 2023.). Springer Nature Switzerland AG. https://doi.org/10.1007/978-3-031-24510-7

Stickdorn, M., & Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design in the real world : a practitioner's handbook (First edition.). O'Reilly Media, Inc.

+ muu opintojaksolla ilmoitettu aineisto.

Opetusmenetelmät

Webinaarit
Projektityöskentely ryhmässä
Itsenäinen yksilötyöskentely
Oppimistehtävät: Oppimispäiväkirja ja projektityö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti (ryhmätyö)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus jakautuu seuraavasti:

1. Ennakkotehtävien tekeminen 0,5 op. Arviointi hyväksytty/hylätty.
2. Osallistuminen webinaareihin + niihin valmistautuminen 41 op. Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
3. Projektityö pienryhmissä 3,5 op, posteri. Arviointi hyväksytty/hylätty
4. Itsearviointi. Arviointi hyväksytty/hylätty

Yhteensä 135 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi Hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija osaa kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen keskeisiä menetelmiä sekä perustella niiden valintaa näyttöön perustuen. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia ja sen menetelmiä tavoitteellisesti työelämän kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää asiakkaan kokemuksen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa näyttöön perustuen.

Lisätiedot

Reflektiivinen itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva palaute ja kokoava loppuarviointi.

1. Ennakkotehtävien ja viikkotehtävien arviointi hyväksytty/täydennettävä
2. Osallistuminen webinaareihin / Poissaolo: Sovitaan tilannekohtaisesti opettajan kanssa ennen webinaaria.
3. Projektityö pienryhmissä arviointi hyväksytty/hylätty.
4. Itsearviointi hyväksytty/hylätty

Siirry alkuun