Terveyden edistämisen työmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: YS00BZ82-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.11.2023 - 22.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
20.01.2024 - 10.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveyden edistäminen, ylempi AMK
- Opettajat
- Pauliina Soanvaara
- Vastuuopettaja
- Pauliina Soanvaara
- Ryhmät
-
YSC24KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
ZJAYSC24KMAvoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opintojakso
- YS00BZ82
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 8 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 05.03.2024 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Terveyden edistämisen työmenetelmät YS00BZ82-3001 |
Webinaari
|
Ti 26.03.2024 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
Terveyden edistämisen työmenetelmät YS00BZ82-3001 |
Webinaari
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Moodle-työtila aukeaa 19.1.2024.
Opintojakson aloituskerta lähiopetuksena kampuksella la 20.1.2024 klo 9.00-14.00.
Tämän jälkeen opiskelu jatkuu verkossa.
1. webinaari ti 5.3.2024 klo 12.30-15.30
2. webinaari ti 26.3.2024 klo 9.00-14.00
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät terveyden edistämisen lähtökohtia ja osaat terveyden edistämisen asiantuntijana hyödyntää erilaisia terveyden edistämisen työmenetelmiä ja arvioida terveyskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Opintojakson osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen (Osaat johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen)
Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisösi jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia)
Työelämässä toimiminen (Omaat valmiudet kehittää ja johtaa työyhteisöä sekä uudistaa työelämää)
Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson suoritettuasi tunnistat terveyden edistämisen lähtökohtia ja osaat jäsentää terveyskäyttäytymistä ja terveyden edistämisen työmenetelmiä. Osaat toteuttaa tutkimusnäyttöön pohjautuvaa ohjausta ja neuvontaa terveyskäyttäytymisen eri osa-alueilla. Osaat hyödyntää tietoja ja taitoja yksilö-, ryhmä- ja vertaisohjaustilanteissa sekä tunnistat kokemusasiantuntijuuden merkityksen. Osaat hyödyntää digitaalisia menetelmiä terveyskäyttäytymisen ohjauksessa ja neuvonnassa.
Sisältö
Opintojakson sisältö:
Opit tuntemaan terveyden edistämisen lähtökohtia. Opit perusteita terveyskäyttäytymisen ja terveyden edistämisen työmenetelmien jäsentämiseen liittyen. Perehdyt tutkimusnäyttöön pohjautuvaan ohjaukseen ja neuvontaan terveyskäyttäytyminen eri osa-alueilla sekä digitaalisten menetelmien hyödyntämiseen terveyskäyttäytymisen ohjauksessa ja neuvonnassa.
Opit sekä tietoja että taitoja yksilö-, ryhmä- ja vertaisohjaukseen liittyen ja opit tietämään, mitä kokemusasiantuntijuus on osana terveyden edistämisen toimintaa.
Oppimateriaalit
Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim. (e-kirja) (soveltuvin osin)
Green, J., Cross, R., Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health Promotion. Planning and strategies. 4th edition. SAGE. (soveltuvin osin)
Michie, S., West, R., Campbell, R. ym. 2014. ABC of Behavior Change Theories. An Essential Resource for Researchers, Policy Makers and Practitioners. Great Britain: Silverback Publishing. (e-kirja) (soveltuvin osin)
Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakson aloituskerta pidetään lähiopetuksena kampuksella. Tämän jälkeen opintojaksolla opiskelu jatkuu verkossa. Verkko-oppimisympäristönä on Moodle, webinaarit Zoomissa.
Opintojaksoon sisältyy lähiopetuspäivän lisäksi webinaareja ja ohjattua itsenäistä opiskelua. Webinaareihin sisältyy ennakkotehtäviä, pienryhmätyöskentelyä ja työpajoja, vertaiskeskustelua ja luentomuotoista opiskelua. Opintojaksolla opiskellaan osittain käänteisen oppimisen (Flipped learning) menetelmää käyttäen.
Itsenäinen opiskelu sisältää oppimateriaaliin perehtymisen, webinaarien ennakkotehtävät, sekä kirjallisen oppimistehtävän toteutuksen (pienryhmätyö), josta tehdään myös esitys videomuotoisena sekä kirjallisen reflektiivisen itsearvioinnin (oman asiantuntijuuden kehittyminen) laatimisen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osan opintojakson oppimistehtävistä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta (englannin kieli). Sekä webinaarien ennakkotehtävissä että oppimistehtävissä käytetään lähdemateriaaleina osin kansainvälistä lähdeaineistoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus kampuksella: 5h
Webinaarit: 3h+5h = yht. 8h
Itsenäiseen työskentelyyn sisältyvät ennakkotehtävät (2 tehtävää) ennen webinaareja: 18h
Muu itsenäinen työskentely ja oppimistehtävä (pienryhmätyö) ja sen esitys videomuodossa 104 h
Yhteensä 135h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä1: Opiskelija tunnistaa joitakin terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja menetelmiä. Hän tietää oman asiantuntijuusalueensa keskeiset terveyden edistämisen menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan suunnitellessaan asiakkaiden terveyttä ja osallisuutta edistävää toimintaa.
Tyydyttävä 2: Opiskelija tuntee keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita malleja ja menetelmiä, sekä osaa hyödyntää niitä kirjallisissa tuotoksissaan. Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden terveyden ja osallisuuden edistämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3: Opiskelija hallitsee asiantuntijuusalueensa keskeiset terveyskäyttäytymisen teoriat, mallit ja menetelmät. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään niitä jäsentyneesti omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi.
Kiitettävä 4: Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja muutostekniikoita luovasti erilaisissa tilanteissa. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään kriittisesti ja tutkimusnäyttöön perustuen terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi. Hän osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen menetelmiin liittyvää materiaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5: Opiskelija hallitsee monipuolisesti ja osaa soveltaa innovatiivisesti tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja muutostekniikoita omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi. Kiitettävän osaamisen tason lisäksi opiskelija osoittaa valmiuksia uusien tai monialaisten näkökulmien luomiseen terveyden edistämisessä. Opiskelija kehittää itsenäisesti oman työyhteisönsä tai alansa osaamista.
Lisätiedot
Opintojakson arvosana (0-5) muodostuu opintojakson arviointikriteerien mukaisesti pienryhmässä toteutettavan kirjallisen oppimistehtävän ja sen videomuotoisen esityksen arvioinnista. Webinaarien kahden ennakkotehtävän osalta vertaisarviointia (ei sisälly opintojakson numeraaliseen arviointiin). Kirjallinen itsearviointi arvioidaan hyväksytty/täydennettävä (hyväksytty suoritus vaaditaan, ei sisälly opintojakson numeraaliseen arviointiin).