Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa (5op)
Toteutuksen tunnus: YSAP0108-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 03.08.2020 - 06.09.2020
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 14.09.2020 - 11.12.2020
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Lähiosuus
 - 0 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Verkko-opetus
 
- Yksikkö
 - Hyvinvointiyksikkö
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 0 - 15
 
- Koulutus
 - Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
 
- Opettajat
 - Annina Kangas-Niemi
 - Sirpa Tuomi
 
- Vastuuopettaja
 - Sirpa Tuomi
 
- Ryhmät
 - 
                        YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
 - 
                        YSV19S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
 - 
                        YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
 - 
                        YSY18SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
 - 
                        YSY18STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Terveyden edistäminen
 - 
                        YSY18SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
 - 
                        YSY19SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
 - 
                        YSY19SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
 - 
                        YSY19STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Terveyden edistäminen
 
- Opintojakso
 - YSAP0108
 
Toteutukselle Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa YSAP0108-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
                    
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 14.9.2020, jolloin aloituswebinaari klo 15.00-16.30;
Luennot ja oppimistehtävä A 30.10.mennessä, A:n vertaispalaute ja  -keskustelu 13.11. mennessä ja itsearviointi 20.11. mennessä; Luennot ja oppimistehtävä B 27.11. mennessä, B:n vertaispalaute 3.12. mennessä ja itsearviointi 9.12. mennessä; Opintojakson kokonaisarviointi ja palaute 10.12.mennessä. Loppuwebinaari 11.12.2020.
                    
Tavoitteet
Opiskelija
 •	kuvaa potilaan palliatiivisen hoitotyön palveluketjun hyvinvointialueellaan ja tunnistaa hoitohenkilöstön osaamisvaatimukset palveluketjun eri tasoilla  
•	soveltaa palliatiivisen hoitotyön osaamisen kehittämisen ja johtamisen taustalla olevaa keskeistä tietoperustaa  
•	kehittää ja johtaa ihmis-/asiakaslähtöistä palliatiivista hoitotyötä organisaation strategiaan liittyviä arvoja ja periaatteita soveltaen. 
•	arvioi ja kehittää ihmis-/asiakaslähtöistä palliatiivista hoitotyötä näyttöön perustuen.  
•	tunnistaa palliatiivisen hoitotyön tutkimukseen ja kehittämiseen liittyviä rajoituksia ja erityskysymyksiä.   
•	arvioi ja kehittää analyyttisesti ja kriittisesti henkilöstön työhyvinvoinnin merkitystä palliatiivisen hoitotyön laatutekijänä.
                    
Sisältö
•  	Palliatiivisen hoidon järjestämisen yleinen malli  
•	Palliatiivisen potilaan palveluketju hyvinvointialueella ja hoitohenkilöstön osaamisvaatimukset   
•	Ihmis-/asiakaslähtöisen osaamisen ja johtamisen tietoperusta palliatiivisen hoitotyössä    
•	Organisaation strategia ja sen taustalla olevat arvot ja niiden merkitys palliatiivisen hoitotyön ihmis-/asiakaslähtöisessä kehittämisessä ja johtamisessa   
•	Hoitohenkilöstön osaamisen kompetenssit ihmis-/asiakaslähtöisen ja eettisen palliatiivisen hoitotyön perustana 
•	Palliatiivisen hoitotyön osaamisen kehittämismenetelmät  
•	Näyttöön perustuvan palliatiivisen hoidon tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminta, ja sitä tukevat menetelmät 
•	Hoitohenkilöstön työhyvinvointi, sen kehittäminen ja johtaminen
                    
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
                    
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot ja webinaarit, oppimistehtävät, vertaiskeskustelu, itsenäinen opiskelu
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 (Hylätty): Opiskelija ei saavuta kurssin osaamistavoitteita
välttävä 1, tyydyttävä 2
Opiskelija
- tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja pyrkii peilaamaan niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaan, arvoihin ja periaatteisiin 
- osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa 
- osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- pyrkii arvioimaan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa 
- pyrkii huomioimaan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
- pyrkii kehittämään ja johtamaan hoitohenkilöstön työhyvinvointia
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3 - Kiitettävä 4
Opiskelija
- tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja peilaa niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä osin yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan
- osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja pyrkii kehittämään sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita palvelevaksi
- osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
- osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia hallitusti
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa tarkastella palliatiivisen hoidon järjestämisen tasoja peilaten niitä ja niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita innovatiivisesti organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa analysoida ja perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan
- osaa laatia palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvan suunnitelmallisen, jäsennellyn ja hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida kriittisesti henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja kehittää sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita tukevaksi
- osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
- osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia näyttöön perustuen
                    
Esitietovaatimukset
Perustason (A-taso) osaaminen palliatiivisessa hoidossa.
                    
Lisätiedot
Avoin amk 5 paikkaa
Opintojakson kokonaisuus arvioidaan numeerisella asteikolla hylätty (0) /tyydyttävä (1) - kiitettävä (5). Opintojakson arviointi perustuu opettajan tekemään kokonaisarviointiin. 
Opintojakson arviointi koostuu seuraavista oppimistehtävistä:
A. Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa (erillinen ohje Moodlessa kohdassa oppimistehtävät ja niiden palauttaminen) Arviointi hylätty (0) /tyydyttävä (1) -kiitettävä (5).
B. Työhyvinvointiin liittyvä oppimistehtävä (erillinen ohje Moodlessa kohdassa oppimistehtävät ja niiden palauttaminen) Arviointi hylätty (0) /tyydyttävä (1) - kiitettävä (5).
Opintojakson kokonaisarvosanassa painottuu oppimistehtävä A. 
Kokonaisarviointiin sisältyy myös se, että opiskelija on tehnyt itse- ja vertaisarvioinnit sekä osallistunut oppimistehtävässä A vertaiskeskusteluun. Lisäksi opiskelija on kertonut/antanut loppupalautteen.