Näyttöön perustuva toiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSZY0920-9K6S1
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.01.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Opettajat
- Tiina Kuukkanen
- Ryhmät
-
YSY18S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- YSZY0920
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja käsitteellistää käytännön toiminnasta nousevia kehittämistarpeita ja -haasteita. Hän osaa hankkia ja arvioida kotimaista ja kansainvälistä tutkimustietoa. Hän kykenee tarkastelemaan käsitteellistämäänsä ilmiöitä ja argumentoimaan tutkimustuloksia. Hän kykenee analysoimaan vallitsevia toimintatapoja ja esittelemään näyttöön perustuvia vaihtoehtoja toiminnan kehittämiseksi.
Sisältö
- Näyttöön perustuva toiminta
- Tiedonhankintataitojen syventäminen
- Asiantuntijaviestintä
- Implementoinnin prosessi
Oppimateriaalit
Holopainen, A, Junttila, K., Jylhä, V., Korhonen, A. & Seppänen, S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca, Helsinki. Soveltuvin osin. Rycroft-Malone, J. & Bucknall, T. (toim.) 2010. Models and Frameworks for implementing evidence-based practice: linking evidence to action. Wiley-Blackwell. Soveltuvin osin. Law, M. & MacDermid, J. 2014. Evidence-Based Rehabilitation, A Guide for Practice. Thorofare: SLACK Incorporation. 3rd ed. Soveltuvin osin.Korhonen, T., Holopainen, A., Kejonen, P., Meretoja, R., Eriksson, E. & Korhonen, A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13 (1). Korhonen, A., Jylhä, V. & Holopainen, A. 2012. Millaiseen tietoon potilaan hoitoa koskevat päätökset perustuvat? Tutkiva Hoitotyö 10 (1). Sarajärvi, A., Mattila L-R. & Rekola, L. 2011. Näyttöön perustuva hoitotyö - avain hoitotyön kehittämiseen. WSOY.Green, J. & Tones, K. 2010. Health Promotion Planning and Strategies. United Kingdom: SAGE Publications Ltd. p. 504-521. Hoitotyön tutkimussäätiö (www.hotus.fi) Joanna Briggs institute (http://joannabriggs.org/) International Union for Health Promotion and Education (www.iuhpe.org/)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppimistehtävät 100 %
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opinnot 81 h Luennot ja workshopit 27 h Etäopiskelu 27 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tuottaman osaamisen yleiset arviointikriteerit ovat web-sivuilla (http://opinto-oppaat.jamk.fi/fi/Opinto-opas-yamk/). Opintojakson oppimistulokset arvioidaan suhteessa kunkin opintojakson osaamistavoitteisiin tietojen, taitojen ja yleisten pätevyyksien perusteella (Kansallinen ja eurooppalainen laatujärjestelmä NQF/EQF, taso 7).
välttävä 1 – tyydyttävä 2:
Tiedot: On valmiudet tutkimustiedon kriittiseen tarkasteluun. Kykenee tunnistamaan ja käsitteellistämään työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Tuntee, mitä on näyttöön perustuva työ omalla asiantuntijuusalueellaan. On valmius asianomaisen aihealueen tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen ja erittelyyn. Ymmärtää alan ja eri alojen rajapintojen tietoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä ja uutta tietoa kriittisesti. Taidot: Kykenee hakemaan tietoa tietokannoista ja lukemaan kansainvälisiä tutkimusartikkeleita. Kykenee pinnallisesti kuvaamaan työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä. Pätevyys: Itsearvioinnissa ilmaisee valmiutensa elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen opintojakson aihealueelta. Osoittaa työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.
hyvä 3:
Tiedot: Kykenee tutkimustiedon kriittiseen tarkasteluun. Kykenee tunnistamaan ja käsitteellistämään työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Kykenee käyttämään tutkimustietoa, kehittämään ja analysoimaan näyttöön perustuvalla työotteella omalla asiantuntijuusalueellaan. Omaa hyvät valmiudet asianomaisen aihealueen tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen ja erittelyyn. Ymmärtää alan ja eri alojen rajapintojen tietoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä ja uutta tietoa kriittisesti. Taidot: Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista tietokannoista ja lukemaan kansainvälisiä tutkimusartikkeleita kriittisellä otteella. Kykenee kuvaamaan monipuolisesti työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä.
Pätevyys: Itsearvioinnissa ilmaisee valmiutensa elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen opintojakson aihealueelta. Osoittaa työelämässä vaadittavaa hyvää viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.
kiitettävä 4- erinomainen 5:
Tiedot: Kykenee tutkimustiedon kriittiseen tarkasteluun. Kykenee tunnistamaan ja käsitteellistämään työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä, ja osoittaa oma-aloitteisuutta niiden esiin tuomisessa. Ymmärtää olemassa olevaan tietoon vaikuttavat luotettavuustekijät. Kykenee käyttämään tutkimustietoa, kehittämään ja analysoimaan näyttöön perustuvalla työotteella omalla asiantuntijuusalueellaan. Omaa erinomaiset valmiudet asianomaisen aihealueen tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen ja erittelyyn. Ymmärtää alan ja eri alojen rajapintojen tietoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä ja uutta tietoa kriittisesti. Taidot: Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista tietokannoista ja lukemaan kansainvälisiä tutkimusartikkeleita kriittisellä otteella sekä muodostamaan kerätystä tiedosta kokonaisnäkemyksen. Kykenee kuvaamaan kokonaisvaltaisesti työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä. Pätevyys: Itsearvioinnissa ilmaisee valmiutensa elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen opintojakson aihealueelta. Osoittaa työelämässä vaadittavaa erinomaista viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä. Kykenee raportoimaan opintojakson tehtävistä kansainvälisesti.
Esitietovaatimukset
Amk-tutkinto