Johtaminen, johtajuus ja oman osaamisen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YTTJ0501-8S0K2
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtaminen, ylempi AMK
- Opettajat
- Sami Kalliomaa
- Marjukka Nuutinen
- Ryhmät
- 
                        YTJ18S1Teknologiaosaamisen johtaminen
- Opintojakso
- YTTJ0501
Toteutukselle Johtaminen, johtajuus ja oman osaamisen kehittäminen YTTJ0501-8S0K2 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää johtamiseen ja organisaatiokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä eri tyyppisissä organisaatioissa ja erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa ratkaista johtamisen, johtajuuden ja organisaatiokäyttäytymisen käytännön ongelmia sekä kehittää oman työyhteisönsä johtamisen käytäntöjä sekä omia esimiestaitojaan. Opiskelija hallitsee muutos-, luottamus- ja strategisen johtamisen teoriat sekä ymmärtää etäjohtamisen keskeiset sisällöt. Hän ymmärtää johtamisen taitojen yhteyden organisaation työhyvinvointiin ja osaa kehittää sitä.
                    
Sisältö
Esimiestaidot, yksilöt ja prosessit organisaatioissa, organisaation kehittäminen, organisaatiokulttuuri, organisaation johtaminen, johtajuus, päätöksenteko, strateginen johtaminen, muutosjohtaminen, luottamusjohtaminen, etäjohtaminen, eettisyys, työhyvinvoinnin johtaminen, itsejohtaminen
                    
Oppimateriaalit
Aura, O., Ahonen, G., Hussi, T. & Ilmarinen, J. 2016. Strateginen hyvinvointi 2016-tutkimusraportti. Kuudes kansallinen tutkimus strategisen hyvinvoinnin johtamisesta. Sähköinen materiaali saatavilla osoitteesta: http://www.ossiaura.com/uploads/1/6/5/4/16543464/strateginen_hyvinvointi_2016_www.pdf  Buchanan, D. and Huczynski, A. 2017. Organizational Behaviour (myös aiempia painoksia voi käyttää) Kalliomaa, S. ja Kettunen, S. 2010. Luottamus esimiestyössä. Porvoo: WsoyPro. Minzberg, H., Ahlstrand, B. & Lampel, J. 2005. Strategy Safari. A guided tour through the wilds of strategic management. New York: Free Press. Manka, M. L., & Manka, M. 2016. Työhyvinvointi. Helsinki: Talentum Pro.Salmimies, R., Ruutu, S., 2014. Itsensä johtaminen Stenvall, J., Virtanen, P. 2007. Muutosta johtamassa. Edita. Chan, K. W. & Mauborgne, R. 2009. Sinisen meren strategia. 5. Painos. Helsinki: Talentum.Porter, M. 1996. What is Strategy? Harvard Business Review, Nov-Dec 1996, p. 61-78.Vilkman, U. 2016. Etäjohtaminen. Tulosta joustavalla työllä. Liettua: Balto Print.Vapaavalintainen johtamisen ajankohtainen oppi- tai tietokirja.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ennakkotehtävä (S). Lukupiiri (S). Lähipäivien tehtävät (S) sekä välitehtävät (S). Omavalintaiset kehittämistehtävät yritykseen/organisaatioon (20 + 80 %), joissa hyödynnetään opintojakson sisältöjä sekä kirjallista materiaalia.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 32 h. Harjoitustyöt 80 h. Itsenäinen työskentely 23 h. Yhteensä 135 h oppimistyötä.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5 (erinomainen): Opiskelijan esittämä aihealueen teoria on relevantti ja rajattu aiheen sekä käsiteltävän ilmiön kannalta. Se osoittaa kriittistä kykyä seurata ja eritellä ammattialan/eri alojen rajapintojen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Hän muodostaa teoriasta synteesin, jota on havainnollistettu. Keskeiset alan erityisosaamista vastaavat käsitteet on määritelty syvällisesti ja johdonmukaisesti. Opiskelija johtaa projektin (tutkimus‐, kehittämis‐ ja innovaatiohanke), jossa tuottaa ja analysoi uutta tietoa sekä uudistaa toimintatapoja monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä yhdistäen eri alojen osaamista hyödyntämällä tutkimus‐ ja kehitystoiminnan menetelmiä. Hän osoittaa luovaa ajattelua. Opiskelija ratkaisee vaativan ongelman tutkimus -ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa kehitetään ja sovelletaan uusia tietoja ja menettelyjä eri alojen näkökulmasta. Hänen esittämät selkeät ja havainnolliset tulokset kehittävät koko organisaatiota ja ammattialaa. Raportointi on tehty johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Se on vakuuttavaa, vaikuttavaa ja osoittaa kykyä kriittiseen ajatteluun sekä taitoon viestiä tuloksista, ja se noudattaa JAMK:n raportointiohjeistusta.
 
 4 (kiitettävä): Opiskelijan esittämä aihealueen teoria on relevantti ja rajattu. Se osoittaa kykyä seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Hän osaa johdonmukaisesti eritellä, vertailla ja analysoida teoriatietoa sekä käsitteitä toisiinsa. Opiskelija johtaa kehittämistoimintaa suunnitelmasta toteutukseen, jossa tuottaa uutta tietoa ja/tai sovelletaan uusia menetelmiä. Hän ratkaisee melko vaativan ongelman tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa. Opiskelija osoittaa ja perustelee tulosten hyödynnettävyyden. Raportointi on tehty johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Se noudattaa JAMK:n raportointiohjeistusta.
 
 3 (hyvä): Opiskelijan esittämä aihealueen teoria on relevantti ja rajattu. Se osoittaa kykyä seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Hän osaa eritellä ja vertailla teoriatietoa sekä käsitteitä toisiinsa. Opiskelija johtaa kehittämistoimintaa suunnitelmasta toteutukseen, jossa tuottaa uutta tietoa ja/tai soveltaa uusia menetelmiä. Hän kehittää organisaation toimintaa löytäen ratkaisun keskeiseen ongelmaan. Opiskelija osoittaa ja perustelee tulosten hyödynnettävyyden. Raportointi on tehty johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Se noudattaa keskeisiltä osin JAMK:n raportointiohjeistusta.
 
 2 (tyydyttävä): Opiskelijan esittämä aihealueen teoria on pääosin relevantti ja rajattu aiheen/työroolin näkökulmasta. Hän on määritellyt keskeiset käsitteet. Hän johtaa suunnitteluprosessia ja suunnittelee kehittämisprojektin. Opiskelija löytää ongelmaan osittaisen ratkaisun, josta on hyötyä. Raportointi on havainnollista ja loogista. Se noudattaa osin JAMK:n raportointiohjeistusta. 
 
 1 (välttävä): Opiskelijan referoima aihealueen teoria on pääosin relevantti ja rajattu aiheen/työroolin näkökulmasta. Hän on pyrkinyt määrittelemään keskeisiä käsitteitä. Hän johtaa suunnitteluprosessia ja/tai suunnittelee kehittämisprojektin. Opiskelija löytää ongelmaan osittaisen ratkaisun, jonka hyödynnettävyys jää osoittamatta. Raportointi on havainnollista, mutta siinä on joitakin epäloogisuuksia ja puutteita.  Se noudattaa osin JAMK:n raportointiohjeistusta.
                    
Esitietovaatimukset
Amk-tutkinto. Opiskelija tuntee yritystoiminnan perusteet.
                    
