Siirry suoraan sisältöön

Tutkiva kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: YZ00CK87-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.04.2026 - 07.06.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Insinööri
Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Insinööri
Opettajat
Eero Aarresola
Jukka Eerola
Ryhmät
YLP25S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, agrologi
YJL25S1
Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, agrologi
YTB25S1
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
YJT25S1
Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, insinööri
Opintojakso
YZ00CK87

Toteutukselle Tutkiva kehittäminen YZ00CK87-3026 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.

Opintojakson osaamiset
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Oppimaan oppiminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

Toteutustavat

The primary modes of delivery are face-to-face learning (lectures, workshops, presentations), distance learning (e.g. online lectures and presentations), and blended learning.

Sisältö

Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
Arviointi osana tutkivaa kehittämistä

Oppimateriaalit

Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro

Opetusmenetelmät

Opintojakson opetusmenetelmiä ovat:

Luento
Yhteinen työskentely
Pari- ja ryhmäkeskustelut
Itsenäinen opiskelu
Tentti
Oppimistehtävä
Aihe-ehdotus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla laaditaan kehittämistyön suunnitelma työelämän kehittämiseksi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti keväällä 2026. Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktipäivä 8 h
Oppimistehtävät 47,5 h
Opiskelumateriaaliin perehtyminen 39,5 h
Tenttiin valmistautuminen 40 h
Yhteensä 135 tuntia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kykenet vertailemaan tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Kykenet analysoimaan kehittämisprosesseja, kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kirjallisuutta hyödyntäen. Ymmärrät tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa. Pystyt laatimaan aiheehdotuksen opinnäytetyöllesi.

Lisätiedot

Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin.

Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Kehittämistyön suunnitelma arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Hissipuhe arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.
Aihe-ehdotus arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.

Siirry alkuun