Tutkiva kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YZ00CK87-3055
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2025 - 08.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 17.01.2026 - 01.06.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Toimipiste
- Biotalousinstituutti
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Biotalouden kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Laura Vertainen
- Hannariina Honkanen
- Ryhmät
-
YLB26K1Biotalouden kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opintojakso
- YZ00CK87
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 28 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
La 17.01.2026 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tutkiva kehittäminen |
TU17L120
Oppimistila
|
|
La 07.02.2026 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tutkiva kehittäminen |
Verkko-opetus
|
|
Pe 06.03.2026 klo 10:00 - 11:00 (1 t 0 min) |
Tutkiva kehittäminen |
|
|
Pe 06.03.2026 klo 11:00 - 17:00 (6 t 0 min) |
Tutkiva kehittäminen |
TU17L120
Oppimistila
|
|
La 11.04.2026 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Tutkiva kehittäminen |
Verkko-opetus
|
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.
Opintojakson osaamiset
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Oppimaan oppiminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
Toteutustavat
Workshops
Literature-based development report production
Sisältö
Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
Arviointi osana tutkivaa kehittämistä
Arvioitavat kohdat:
Verkkokokeen osuus arvosanasta on 50 %.
E-posterin osuus arvosanasta on 50 %.
Oppimateriaalit
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Opetusmenetelmät
Yksilölliset oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit ja Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit tai luennot luokassa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- verkkoluennot tai luennot 20 tuntia
- oppimistehtävät 75 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kurssi arvostellaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty, merkitään S (Hyväksytty) tai 0 (Hylätty).
H (Hyväksytty):
Osaat vertailla tutkimuspohjaisen kehittämisen ja akateemisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Osaat analysoida kehittämisaiheeseesi sopivia kehittämisprosesseja ja -menetelmiä sekä pohtia ja arvioida niiden soveltuvuutta kirjallisuuden avulla. Ymmärrät tutkimusetiikan merkityksen tutkimuspohjaisessa kehittämisessä. Osaat laatia aiheehdotuksen opinnäytetyöllesi.
0 (Hylätty):
Opiskelija ei saavuta kurssin osaamistavoitteita.