Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön opetussuunnitelman kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: YZ00CT65-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.12.2025 - 16.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
05.01.2026 - 10.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing (BYN)
Opettajat
KP 540 Yliopettaja HYVI, Terveysinstituutti kp540
Johanna Heikkilä
Marjo Palovaara
Vastuuopettaja
Johanna Heikkilä
Ryhmät
BYN25K1
Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing
Opintojakso
YZ00CT65

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 33 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 18.02.2026 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Curriculum Development in Nursing Education YZ00CT65-3001
D530 5th floor (entrance with teacher)
Ke 04.03.2026 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Curriculum Development in Nursing Education YZ00CT65-3001
D530 5th floor (entrance with teacher)
Ke 18.03.2026 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Curriculum Development in Nursing Education YZ00CT65-3001
D530 5th floor (entrance with teacher)
Ke 01.04.2026 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Curriculum Development in Nursing Education YZ00CT65-3001
D530 5th floor (entrance with teacher)
Ke 29.04.2026 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Curriculum Development in Nursing Education YZ00CT65-3001
D571 5th floor (entrance with teacher)
Ti 12.05.2026 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Curriculum Development in Nursing Education YZ00CT65-3001
D530 5th floor (entrance with teacher)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäinen arviointi, vertaisarviointi, opettaja-arviointi. Arvioinnissa käytetään sovittuja kriteereitä.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

18.2.2025 8.00-14.00 D530
4.3.2025 8.00-14.00 D530
18.3.2025 8.00-14.00 D530
1.4.2025 8.00-14.00 D530
29.4.2025 8.00-14.00 D571
12.5.2025 8.00-14.00 D530

Kontaktitunnit: 16 t
Webinaarit: 7 t
Opintojakson kirjallisuuteen perehtyminen: 16 t
Kotitehtävät ennen kontakti- ja webinaarikertoja: 16 t
Opetuksen havainnointi 10 t
Opintojakson tehtävät: 70 t

Tavoitteet

Tavoitteena on syventää ymmärrystäsi opetussuunnitelman kehittämisen periaatteista hyödyntäen ajankohtaista näyttöä nykyaikaisesta hoitotyön koulutuksesta. Opintojakso tarjoaa kattavan perehdytyksen opetussuunnitelman suunnitteluun, kehittämiseen, toteuttamiseen ja arviointiin hoitotyön koulutuksen kontekstissa. Opintojakso tarkastelee kasvatustieteen teorioita, nykyaikaisia pedagogisia lähestymistapoja sekä terveydenhuollon trendien vaikutusta opetussuunnitelman suunnitteluun. Painopiste on opetussuunnitelman linjaamisessa ammatillisten standardien, sääntelyvaatimusten sekä monimuotoisten oppijoiden ja terveydenhuoltojärjestelmien kehittyvien tarpeiden kanssa.
Kriittisen analyysin ja käytännön soveltamisen kautta opit rakentamaan merkityksellisiä oppimiskokemuksia, integroimaan näyttöön perustuvaa sisältöä ja varmistamaan opetussuunnitelman johdonmukaisuuden akateemisissa ja kliinisissä ympäristöissä. Kurssi käsittelee myös strategioita sidosryhmien sitouttamiseen, ohjelmien akkreditointiin sekä jatkuvaan laadun parantamiseen hoitotyön koulutuksessa.
Opintojakson päättyessä osaat kriittisesti analysoida hoitotyön opetussuunnitelman kehittämiseen liittyviä kasvatuksellisia filosofioita ja teorioita sekä suunnitella opetussuunnitelman osia, jotka heijastavat ajankohtaista hoitotyön käytäntöä, osaamisvaatimuksia ja yhteiskunnan terveyden tarpeita. Osaat soveltaa opetuksen suunnittelun ja arvioinnin periaatteita hoitotyön koulutukseen. Osaat arvioida opetussuunnitelman vaikuttavuutta sopivien mittareiden ja palautemekanismien avulla. Yhteistyötaitosi akateemisten ja kliinisten kumppaneiden kanssa vahvistuvat, jotta opetussuunnitelma pysyy relevanttina ja kestävänä.

Sisältö

Kasvatustieteen filosofiat ja oppimisteoriat
Osaamisperusteinen koulutus
Opetussuunnitelman kartoitustekniikat
Nykyaikaiset pedagogiset lähestymistavat
Oppimistavoitteiden ja osaamisvaatimusten suunnittelu
Näyttöön perustuvan sisällön integrointi
Arviointistrategiat
Opetussuunnitelman toteutus
Opetussuunnitelman arviointi ja laadun parantaminen

Aika ja paikka

18.2.2025 8.00-14.00 D530
4.3.2025 8.00-14.00 D530
18.3.2025 8.00-14.00 D530
1.4.2025 8.00-14.00 D530
29.4.2025 8.00-14.00 D571
12.5.2025 8.00-14.00 D530

Opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen: kotitehtävät ennen webinaareja ja lähiopetusta
Ongelmaperustainen oppiminen: harjoituksia, työpajoja, ryhmäkeskusteluja
Verkko-opetus: erilaisia verkko-opetuksen menetelmiä, luentoja
Havainnointi: luokkaopetuksen seuraaminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetuksen havainnointi Jamkin englanninkielisessä sairaanhoitajakoulutuksessa tai vastaavassa koulutuksessa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Seminaariesitys 12.5.2025
1. uusinta 20.5.2025
2. uusinta 29.5.2025

Kansainvälisyys

Opintojaksolla käytetään kansainvälistä kirjallisuutta. Opintojaksolle pyritään saamaan luennoitsijoiksi kansainvälisiä, opintojakson sisältöjä hallitsevia asiantuntijoita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Yksilöllinen suoritustapa voi olla mahdollinen, keskustelu opettajan kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

18.2.2025 8.00-14.00 D530
4.3.2025 8.00-14.00 D530
18.3.2025 8.00-14.00 D530
1.4.2025 8.00-14.00 D530
29.4.2025 8.00-14.00 D571
12.5.2025 8.00-14.00 D530

Kontaktitunnit: 16 t
Webinaarit: 7 t
Opintojakson kirjallisuuteen perehtyminen: 16 t
Kotitehtävät ennen kontakti- ja webinaarikertoja: 16 t
Opetuksen havainnointi 10 t
Opintojakson tehtävät: 70 t

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on 135 (1 op vastaa 27 t opiskelijan työnä)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osoittaa rajallista ymmärrystä pedagogisista teorioista; soveltaminen on epäjohdonmukaista ja pinnallista.
Suunnittelee kliinisiä oppimiskokemuksia perustasolla, ilman merkittävää panostusta kriittisen ajattelun tai osaamisen kehittämiseen.
Käyttää digitaalisia työkaluja ja simulaatiota satunnaisesti, ilman selkeää pedagogista tarkoitusta.
Eettiset, kulttuuriset ja potilaskeskeiset näkökulmat huomioidaan vain pintapuolisesti.
Mentorointistrategioiden käyttö on satunnaista ja rakenteetonta.
Moniammatillisen koulutuksen ja tiimityön periaatteiden ymmärrys on vähäistä.
Opetuksen vaikuttavuutta arvioidaan vain perustason palautteen avulla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Soveltaa pedagogisia teorioita johdonmukaisesti ja perustelee valinnat käytännön esimerkein.
Suunnittelee ja arvioi kliinisiä oppimiskokemuksia, jotka tukevat oppimistavoitteita ja edistävät kriittistä ajattelua.
Integroi digitaalisia työkaluja ja simulaatiota tehokkaasti opetuksen parantamiseksi.
Sisällyttää eettiset, kulttuurisesti kompetentit ja potilaskeskeiset lähestymistavat opetukseen käytännössä.
Käyttää mentorointistrategioita aktiivisesti ammatillisen identiteetin tukemiseksi.
Soveltaa moniammatillisuutta ja tiimityön periaatteita kliinisessä kontekstissa ja edistää yhteistyötä.
Käyttää monipuolisia mittareita ja analysoi tuloksia opetuksen vaikuttavuuden arvioinnissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Soveltaa pedagogisia teorioita monipuolisesti ja perustelee valinnat sekä teoreettisesti että käytännön esimerkein.
Suunnittelee innovatiivisia ja kriittisesti arvioituja kliinisiä oppimiskokemuksia, jotka merkittävästi kehittävät osaamista ja kriittistä ajattelua.
Integroi simulaation ja digitaaliset työkalut luovasti ja pedagogisesti perustellen, muuttaen kliinisen opetuksen laatua.
Sisällyttää eettiset, kulttuuriset ja potilaskeskeiset periaatteet syvällisesti kaikkiin opetusratkaisuihin ja kehittää uusia käytäntöjä.
Toteuttaa mentorointia strategisesti ja kehittää malleja, jotka tukevat ammatillisen identiteetin muodostumista.
Edistää aktiivisesti moniammatillista yhteistyötä ja toimii sen kehittäjänä kliinisessä koulutuksessa.
Käyttää systemaattisia, näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä ja parantaa jatkuvasti opetuskäytäntöjä palautteen avulla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osoittaa kykyä kriittisesti analysoida ja vertailla keskeisiä kasvatuksellisia filosofioita ja oppimisteorioita.
Tunnistaa hoitotyön keskeiset osaamisvaatimukset ja integroi ne opetussuunnitelman suunnitteluun.
Suunnittelee oppimistoimintoja, jotka ovat linjassa osaamisperusteisten viitekehysten kanssa.
Kartoit­taa opetussuunnitelman osat tarkasti oppimistavoitteisiin ja osaamisvaatimuksiin.
Perustelee valinnat ajankohtaisen näytön ja hoitotyön koulutuksen parhaiden käytäntöjen pohjalta.
Muotoilee selkeät, mitattavat ja saavutettavissa olevat oppimistavoitteet.
Sisällyttää ajankohtaista tutkimusta ja näyttöön perustuvia käytäntöjä opetussuunnitelman sisältöön.
Kehittää päteviä ja luotettavia arviointivälineitä opiskelijoiden suoritusten arvioimiseksi.
Linjaa arviointimenetelmät oppimistavoitteiden ja osaamisvaatimusten kanssa.
Suunnittelee tehokkaita strategioita opetussuunnitelman toteuttamiseksi akateemisissa ja kliinisissä ympäristöissä.
Ehdottaa näyttöön perustuvia suosituksia jatkuvan laadun parantamiseksi.

Siirry alkuun