Projektin suunnittelu ja sen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YZZP0110-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 19.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Kestävä energia, ylempi AMK
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 01.09.2025 klo 17:00 - 18:30 (1 t 30 min) |
Projektin suunnittelu ja sen kehittäminen YZZP0110-3013 |
Verkko-opetus
|
Ma 15.09.2025 klo 17:00 - 18:30 (1 t 30 min) |
Projektin suunnittelu ja sen kehittäminen YZZP0110-3013 |
Verkko-opetus
|
Ma 29.09.2025 klo 17:00 - 18:30 (1 t 30 min) |
Projektin suunnittelu ja sen kehittäminen YZZP0110-3013 |
Verkko-opetus
|
Ma 27.10.2025 klo 17:00 - 18:30 (1 t 30 min) |
Projektin suunnittelu ja sen kehittäminen YZZP0110-3013 |
Verkko-opetus
|
Ma 10.11.2025 klo 17:00 - 18:30 (1 t 30 min) |
Projektin suunnittelu ja sen kehittäminen YZZP0110-3013 |
Verkko-opetus
|
Ma 24.11.2025 klo 17:00 - 18:30 (1 t 30 min) |
Projektin suunnittelu ja sen kehittäminen YZZP0110-3013 |
Verkko-opetus
|
Ma 08.12.2025 klo 17:00 - 18:30 (1 t 30 min) |
Projektin suunnittelu ja sen kehittäminen YZZP0110-3013 |
Verkko-opetus
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Katso kontaktiopetuksen ajankohdat Peppi-opiskelijajärjestelmän kalenterista ja Moodle-ympäristöstä
Ryhmä voi halutessaan yhdessä ottaa käyttöön Microsoft-työkalujen mahdollistamat ohjelmat, kuten Teamsin yhteiseksi keskustelun, tiimityön, asiakirjojen jakamisen ja muun viestinnän alustaksi ryhmäläisten ja opettajan kesken.
Tavoitteet
Opintojaksolla sinä syvennyt projektin suunnittelun ja sen kehittämisen erilaisiin viitekehyksiin, menetelmiin ja hyviin käytänteisiin.
Ymmärrät projektit prosesseiksi. Pystyt kehittämään organisaatiosi projektien suunnittelua ja valitsemaan erilaisista viitekehyksistä, menetelmistä ja hyvistä käytänteistä organisaatioosi sopivat ja soveltamaan niitä käytäntöön.
Opintojakson suoritettuasi ymmärrät projektit laajemmin osana organisaatiosi toimintaa ja eri tason tavoitteita. Osaat huomioida nämä näkökulmat projektien suunnittelussa. Hyödynnät projektien suunnittelun ja ohjauksen teoreettista tietoa omaan työhösi ja organisaatiosi projektitoiminnan kehittämiseen. Kykenet arvioimaan eri teorioita, menetelmiä ja käytänteitä kriittisesti.
Kykenet kehittämään omia projektitoiminnan tietojasi ja taitojasi, itsesi johtamista ja ajankäytön hallintaasi.
Aika ja paikka
Aikataulu löytyy Peppi-opiskelijajärjestelmästä. Pääsääntöisesti syksyn aikana 2 viikon välein.
Oppimateriaalit
Project Management. 2013. A guide to the project management body of knowledge (PMBOK® guide). Newtown Square, PA: Project Management Institute. ISBN: 978-1-935589-67-9 (nidottu). ISBN: 1-935589-67-9 tai 1-935589-81-4 (ekirja).
SFS-ISO 21500. 2012. Ohjeita projektinhallinnasta. Helsinki: SFS.
SFS-ISO 10006. 2012 Laadunhallintajärjestelmät. Suuntaviivat projektinhallinnalle. Helsinki: SFS.
Burke. R. 2007. Project management techniques. Burke Publishing 2007. ISBN 0-9582-733-4-0 tai USBN: 978-0-9582-7334-3.
ITIL foundation: ITIL 4 edition. 2019. Norwich: TSO - The Stationery Office. ISBN: 978-0-11-331607-6 (ekirja).
Cooper, R. G., 2005. Product leadership: pathways to profitable innovation. 2 ed. New York: Basic Books cop. ISBN: 0-465-01433-X or ISBN: 978-0-465-01433-0.
Torkkola, S., 2015. Lean asiantuntijatyön johtamisessa, 7.painos. Helsinki: Alma Talent.
ISBN: 9789521424892 (painettu). ISBN: 978-952-14-2491-5 (ekirja).
Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2011. Project Business. Helsinki, Finland, Online: http://pbgroup.tkk.fi/en/. ISBN 978-952-92-8535-8. Pdf.
Opetusmenetelmät
Opinjakso toteutetaan joustavasti verkko-opintoina. Opetuskertoja on 7 kpl syksyn aikana. Tarvittaessa annetaan ryhmä- ja yksilöohjausta tehtävien teon tukemiseksi ja oppimistapahtuman vahvistamiseksi.
Opintojaksolla hyödynnetään digitaalisia ja vuorovaikutteisia työvälineitä. Verkko-opiskelussa pyritään keskustelevaan, osallistavaan ja työelämälähtöiseen oppimiseen yhdessä ryhmän ja opettajan kanssa. Oppimisympäristö Moodlessa on esitetty harjoitustehtävät. Ne auttavat arvioimaan ja kehittämään omaa osaamistasi ja oppimistasi. Opintojakso sisältää myös omatoimista lähdemateriaaliin ja aineistoihin tutustumista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson kehittämistehtävä/harjoitustyö on suositeltavaa kytkeä omaan työhön ja organisaation projektitoiminnan kehittämiseen. Voit kehittää myös omaa yritystoimintaa halutessasi.
Työyhteisösi kehittämistarpeet voit tuoda suunniteltavaksi, jalostettavaksi ja ratkaistavaksi oppimistehtävinä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä, vaan osaaminen ja oppiminen osoitetaan harjoitustehtävillä, itse- ja vertaisarvioinnilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkotapaamiset 10-30 h.
Itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä 100-120 h, joka sisältää ohjausta e-oppimisympäristössä ja Zoom-verkkotyöskentely-ympäristön kautta
Ajankäyttö ja kokonaiskuormitus yhteensä 135 h. Yhden opintopisteen (ECTS) työmäärä on 27 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1): Opiskelija tuntee projektinsuunnittelun perusasiat ja terminologian.
Tyydyttävä (2): Opiskelija tuntee projektin suunnittelun perusasiat ja terminologian, mutta hänellä on puutteita keskeisten asioiden soveltamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Opiskelija osaa opintojakson keskeiset asiat: Tuntee projektinsuunnittelun käsitteet ja perusmenetelmät sekä osaa tyydyttävästi hyödyntää niitä.
Kiitettävä (4): Opiskelija hallitsee keskeiset asiat ja osaa soveltaa niitä kriittisesti ja innovatiivisesti ratkaistaessa projektin suunnittelun ongelmia projektijohtamisen teoriaa, käytännön kokemuksia (lessons learned) ja hiljaista tietoa hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Opiskelija hallitsee keskeiset asiat ja osaa soveltaa niitä kriittisesti ja innovatiivisesti ratkaistaessa vaativia projektin suunnittelun ongelmia projektijohtamisen teoriaa, käytännön kokemuksia (lessons learned) ja hiljaista tietoa hyödyntäen.
Opiskelija pystyy johtamaan itseään ja ajankäyttöään tehokkaasti.