Osaajana kehittyminen (5op)
Toteutuksen tunnus: ZZPP0500-9S0L5
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Logistiikan tutkinto-ohjelma (AMK)
Toteutukselle Osaajana kehittyminen ZZPP0500-9S0L5 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Tavoitteet
Opiskelija saa valmiudet amk-opiskeluun ja kiinnittyy osaksi opiskelu- ja toimintaympäristöä. 
 
 Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa ammatillisia vaihtoehtoja. 
 
 Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön. 
 
 Opiskelija saa valmiuksia työnhakuun sekä tiedostaa jatko-opiskelumahdollisuudet.
                    
Toteutustavat
Kaikille amk-opiskelijoille tarkoitettu opintojakso alkaa jo ennen opintojen alkua ennakkotehtävillä ja jatkuu valmistumiseen asti. Saat valmiudet amk-opiskeluun ja kiinnityt osaksi opiskelijayhteisöä ja JAMKin toimintaympäristöä. 
Osaajana kehittymisen opintojaksolla opit hankkimaan tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaasi ja oman alasi ammatillisia vaihtoehtoja. Saat valmiuksia työnhakuun ja mahdollisiin jatko-opintoihin. Opit arvioimaan osaamistasi, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihisi liittyviä valintoja sekä saattamaan niitä käytäntöön yhdessä ryhmäsi ja opettajatutorisi kanssa.
                    
Sisältö
1. vuosi 
 PEREHTYMINEN JAMKIN OPPIMIS- JA TOIMINTAYMPÄRISTÖÖN
 Opiskelija tekee ennakkotehtävän.
 Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin.
 Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta).
 Opiskelija tiedostaa oman asemansa ja oikeutensa oppimis- ja toimintaympäristössä ja toimii eettisten ohjeiden mukaisesti.
 
 OMA OSAAMINEN - PORTFOLION ALOITTAMINEN
 • Opiskelija tunnistaa omat lähtökohtansa: millainen olen? mitä osaan? missä verkostoissa toimin? *
 • Opiskelija kuvaa lähtökohtien pohjalta nykytilanteen ja pohtii ammatillisia kiinnostuksen kohteitaan ja kehittämistarpeitaan.*
 • Opiskelija määrittää portfoliolleen rakenteen ja toteutustavan sekä ensimmäisen version sisällöstä huomioiden yllämainitut. 
 
 URASUUNNITTELU 
 • Opiskelija tuntee työ- ja koulutusmahdollisuuksiaan, pohtii ammatillisia tavoitteitaan ja suunnittelee niitä tukevia valintoja.
 • Opiskelija vastaa urasuunnitelma I kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.
 
 OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)  
 • Opiskelija laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS:in) ottaen huomioon urasuunnitelmansa ja portfolionsa, osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun. Opiskelija tekee opintojaksoilmoittautumiset (ASIO) ja tarvittaessa hyväksilukemista koskevat anomukset.
 
 2. vuosi 
 OMA OSAAMINEN - VÄLIPORTFOLIO 
 • Opiskelija työstää portfoliotaan opiskelun aikana kertyneestä osaamisestaan, tuotoksistaan ja saamistaan palautteista. Portfoliossaan opiskelija kykenee reflektoimaan ja kuvaamaan osaamistaan sekä ammatti-identiteettinsä kehittymistä. 
 • Opiskelija kehittää portfolion visuaalista ja sisällöllistä rakennetta kohti näyteportfoliota.
 
 URASUUNNITTELU 
 • Opiskelija päivittää ja pohtii ammatillisia tavoitteitaan ja niiden edistymistä osana opintoja ja tekee niitä tukevia opintoihin liittyviä jatkovalintoja.
 • Opiskelija vastaa urasuunnitelma II kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.
 
 OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
 • Opiskelija päivittää HOPS:iaan ja miettii tutkintonsa kokonaisuutta esimerkiksi yrittäjyyden ja kansainvälistymisen tuomia mahdollisuuksia osana opintojaan.
 • Opiskelija osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun.
 
 3.-4. vuosi 
 OMA OSAAMINEN – NÄYTEPORTFOLIO 
 • Opiskelija viimeistelee työ- tai jatko-opiskelupaikan hakuun tarvittavan näyteportfolion sisällyttäen siihen myös työssä, harrastuksissa ja muissa opinnoissa saavuttamansa osaamisen. 
 
 URASUUNNITTELU 
 • Opiskelija valmistautuu työ- tai jatko-opiskelupaikan hakemiseen ja rekrytointitilanteisiin hyödyntäen tarjolla olevia tapahtumia ja infoja sekä Optima-työtilaan koottua aineistoa.
 • Opiskelija vastaa urasuunnitelma III kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää viimeistä henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.
 
   
 OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS) 
 • Opiskelija tekee tavoiteajassa valmistumiseen tähtäävän suunnitelman opintojen loppuunsaattamiseksi. 
 • Opiskelija tekee opintojen kokonaisarvioinnin vastaamalla AVOP-palautteeseen.
 • Opiskelija osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun.
                    
Oppimateriaalit
optima.jamk.fi
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Ennakkotehtävä • Opintojaksoon sisältyvään kontaktiopetukseen / verkkovälitteisiin tapaamisiin osallistuminen• Alakohtaiset tehtävät / tutustuminen / projekti• Pienryhmätyöskentelyyn osallistuminen• Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) laadinta ja sen päivitykset sisältäen opintojen loppuunsaattamisen suunnitelman• Urasuunnitelman laadinta ja sen päivitykset• Henkilökohtaiset HOPS-keskustelut• Portfolion laadinta ja viimeistelySuosittelemme ja ohjaamme kaikkia opiskelijoita vastaamaan opintojen lopuksi/loppuvaiheessa AVOP-palautekyselyyn.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ koostuu seuraavista osista:o kontaktitunnit /verkkovälitteiset tapaamiset 60ho itsenäinen työskentely 75hYhteensä 135h
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
1. vuosi 
 • Opiskelija tekee ennakkotehtävän.
 • Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin.
 • Opiskelija tekee alakohtaisen tutustumistehtävän / osallistuu ammattialaan liittyvään projektiin.
 • Opiskelija kiinnittyy opintoihinsa ja tunnistaa omat ohjaustarpeensa. Opiskelija on päämäärätietoinen ja hän opiskelee tavoitteellisesti. Hän osaa toimia JAMKin oppimis- ja toimintaympäristössä tuntien oikeutensa ja velvollisuutensa sekä eettiset ohjeet. 
 • Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta).
 
 
 2. vuosi 
 • Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa eri ammatillisia vaihtoehtoja.
 • Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön.
 • Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan väliportfoliossa. 
 
 3.-4.  vuosi 
 • Hän kykenee itsenäisesti ja vastuullisesti asettamaan tavoitteita omalle ammatilliselle urakehitykselleen.
 • Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa kertynyttä osaamistaan suhteessa tavoittelemiinsa työtehtäviin ja vaatimustasoon sekä tutkinnon osaamistavoitteisiin.  
 • Opiskelija saa valmiuksia työnhakuun sekä tiedostaa kehittämistarpeensa ja jatko-opiskelumahdollisuudet.
 
 Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan näyteportfoliossa.
                    
Esitietovaatimukset
-
                    
Lisätiedot
Huom. opintojaksokuvausta on muutettu tavoitteiden, sisältöjen, suoritusten ja arviointimenetelmien osalta 29.6.2016.
                    
