Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0620-3234

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
Opettajat
Raija Hämäläinen
Ryhmät
TTV23S2
Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
TTV23S3
Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
TSA22SS
Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
TTV23S5
Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
TSA23KMS
Insinööri (AMK), sähkö- ja automaatiotekniikka,monimuototeutus
TSA22SA
Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
TTV23S1
Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
TSA23KMA
Insinööri (AMK), sähkö- ja automaatiotekniikka,monimuototeutus
Opintojakso
ZZPP0620

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 33 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Pe 05.09.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Pe 12.09.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Pe 19.09.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Pe 26.09.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Pe 03.10.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Pe 10.10.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Pe 24.10.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Pe 31.10.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Pe 07.11.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Pe 14.11.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Pe 21.11.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Pe 28.11.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Pe 05.12.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Pe 12.12.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Pe 19.12.2025 klo 11:30 - 13:45
(2 t 15 min)
Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3234
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Toteutus kokonaan verkossa: https://jamk.zoom.us/j/8786743123
Verkkoluennot perjantaisin klo 11.30-13.45. Aloitus pe 5.9.2025.
Webinaareissa läsnäolo on lähtökohta, poissaolo poikkeus.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.

Opintojakson osaamiset:
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
Tutkimukset ja tiedonhaku
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Viestintä ja tiimityö

Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)

Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset

Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö

Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi

Kvalitatiivinen tutkimus:
- yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu

Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)

Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
- kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi

Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta

Oppimateriaalit

Moodlen verkkotyötilassa oleva materiaali.

Suositeltavaa kirjallisuutta:
Aaltio, I., Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus. https://janet.finna.fi/Record/jamk.993595734806251?sid=4064228387.

Ahonen, S. 2023. Opinnäyte jumissa: Mitä tehdä kun homma ei etene. Tampere: Vastapaino.

Bister, T. 2019. Tietojenkäsittelyn opinnäytetyö: Viittoja ja karttoja tutkimisen ja kehittämisen teille. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 272. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://janet.finna.fi/Record/jamk.993577594806251?sid=4064280740.

Heikkinen, H. L. T., Kaukko, M. & Friman, M. 2023. Toimintatutkimus: Käytännön opas. Tampere: Vastapaino.

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015. Tutki ja kirjoita. 20. painos. Helsinki: Tammi.

Hirsjärvi, S. & Hurme, H. 2022. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. 2. painos. Helsinki: Gaudeamus. https://janet.finna.fi/Record/jamk.993734444906251?sid=4064228387.

Kananen, J. 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 202. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kananen, J. 2015. Verkkotutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylän amk:n julkaisuja 187. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. (Kirja sisältää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen).

Kananen, J. 2019. Opinnäytetyön ja pro gradun pikaopas. Avain opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittamiseen. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 262. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Liukko, S. & Perttula, S. Opinnäytetyön raportointi. Oppimateriaali. Uusin versio. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/.

Puusa, A., Juuti, P., Aaltio, I., Siltaoja, M., Puusa, A. & Sorsa, V. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus.

Pöyhönen, P., Santavuori, H. & Mustonen, S. 2023. Asiakastutkimus: Perusteet ja käytännöt. Helsinki: Alma Talent. E-kirja, https://janet.finna.fi/Record/jamk.993744744306251?sid=4064218247.

Tang, H. 2021. Engineering research: Design, methods, and publication. John Wiley & Sons, Ltd.

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja.2021. Tampere : Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/.

Tähtinen, J., Laakkonen, E. & Broberg, M. 2020. Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita. 2. uudistettu painos. Turku: Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos.

Valli, R. & Aaltola, J. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

Valli, R. & Aarnos, E. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu : virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

Vilkka, H. 2023. Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. Helsinki : Art House. E-kirja, https://janet.finna.fi/Record/jamk.993738244606251?sid=4064218247.

Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus.

Vilkka, H. 2021. Tutki ja kehitä. 5., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-kustannus. E-kirja, https://janet.finna.fi/Record/jamk.993662444406251?sid=4064228387.

Opetusmenetelmät

Toteutus kokonaan verkossa: Zoom-verkkoluennot ja verkko-ohjaus, itseopiskelu, pienryhmätyöskentely, harjoitustyöt ja oppimistehtävät.
Webinaareissa läsnäolo on lähtökohta, poissaolo poikkeus.
Zoom-linkki: https://jamk.zoom.us/j/8786743123

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä. Opintojaksoon kuuluvat oppimistehtävät ja harjoitustyöt aikatauluineen esitellään opintojakson aloituskerralla pe 5.9.2025 klo 11.30 (pakollinen osallistuminen).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op = 135 opiskelijan työtuntia (1 op tarkoittaa keskimäärin 27 tunnin työtä)

- webinaarit + verkko-ohjaus n. 40 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen (itseopiskelu) n. 30 tuntia
- oppimistehtävät ja harjoitustyöt n. 65 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Lisätiedot

Opintojakso arvioidaan skaalalla 0-5. Arviointiperusteet esitellään opintojakson aloituskerralla pe 5.9.2025 (pakollinen osallistuminen).

Siirry alkuun