Hyvinvoinnin ja elämäntaitojen tukeminenLaajuus (3 op)
Tunnus: SZ00CM31
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Maaret Rutanen
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät hyvinvoinnin ja elämäntaitojen tukemisen keinoja esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian tai toipumisorientaation lähestymistapaan perustuen ja kykenet soveltamaan niitä käytännössä.
Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Opintojakson osaamistavoite:
Sinä tiedät, kuinka hyvinvointia ja elämäntaitoja voidaan tukea eri tavoin esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian lähestymistapoja tai toipumisorientaatiota hyödyntäen. Sovellat valitun lähestymistavan mukaista tietoperustaa käytännön ohjaustilanteissa. Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti vuorovaikutuksessa ohjattaviesi kanssa. Reflektoit omaa toimintaasi ohjaajana suhteessa valittuun tietoperustaan sekä oman alasi ammattieettisiin periaatteisiin ja arvoihin.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä ovat valittuun lähestymistapaan perehtyminen ohjaajakoulutuksessa ja itsenäisesti kirjallisuuteen perehtyen sekä lähestymistavan soveltaminen käytännön ohjaustilanteissa. Lisäksi läpi prosessin huomion kohteena on oman toiminnan reflektointi suhteessa tietoperustaan ja oman ammatin näkökulmiin oppimispäiväkirjassa sekä ohjaajatapaamisissa.
Esitietovaatimukset
Osaat kertoa, mitä ovat oman alasi eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat arvot sosiaali- ja terveysalalla. Osaat kuvata, mitä on sosiaali- ja terveysalalla ammatillinen vuorovaikutus ja ohjaustyö sekä mitä mielenterveys tarkoittaa ja miten sitä tuetaan.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty= Opiskelija tietää, kuinka hyvinvointia ja elämäntaitoja voidaan tukea valittua lähestymistapaa, esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian lähestymistapaa tai toipumisorientaatiota hyödyntäen. Opiskelija pystyy yhdistämään tietojaan käytännön ohjaustilanteissa. Opiskelija osoittaa reflektoineensa, toimineensa vastuullisesti ja ammatillisesti ja kuvaa omaa toimintaansa tietoperustaan, oman alan ammattieettisiin periaatteisiin ja arvoihin yhdistäen.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Maaret Rutanen
Vastuuopettaja
Maaret Rutanen
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät hyvinvoinnin ja elämäntaitojen tukemisen keinoja esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian tai toipumisorientaation lähestymistapaan perustuen ja kykenet soveltamaan niitä käytännössä.
Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Opintojakson osaamistavoite:
Sinä tiedät, kuinka hyvinvointia ja elämäntaitoja voidaan tukea eri tavoin esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian lähestymistapoja tai toipumisorientaatiota hyödyntäen. Sovellat valitun lähestymistavan mukaista tietoperustaa käytännön ohjaustilanteissa. Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti vuorovaikutuksessa ohjattaviesi kanssa. Reflektoit omaa toimintaasi ohjaajana suhteessa valittuun tietoperustaan sekä oman alasi ammattieettisiin periaatteisiin ja arvoihin.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä ovat valittuun lähestymistapaan perehtyminen ohjaajakoulutuksessa ja itsenäisesti kirjallisuuteen perehtyen sekä lähestymistavan soveltaminen käytännön ohjaustilanteissa. Lisäksi läpi prosessin huomion kohteena on oman toiminnan reflektointi suhteessa tietoperustaan ja oman ammatin näkökulmiin oppimispäiväkirjassa sekä ohjaajatapaamisissa.
Aika ja paikka
Myötätuntomentoroinnin koulutus järjestetään etäyhteydellä 11.9., 25.9. ja 9.10.2024 klo 15-18 Zoomissa. Ohjattavat myötätuntoryhmät toteutetaan tiistaisin 29.10. - 3.12. klo 16-18 Zoomissa tai Jamkin kampuksella Dynamolla (voit valita sinulle sopivan ohjaustavan). Ohjaajien ohjaustapaamiset toteutetaan 6.11. ja 4.12. klo 16-18 Zoomissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Forsell, S. 2021. Myötätuntomentorointi. Opas korkeakouluopiskelijoiden vertaisryhmätoimintaan. Nyyti ry. Luettavissa https://www.nyyti.fi/hyvinvointitoimijoille/vertaismentorointi/oppaat/
Juote, M., Rasanen, L. Heimonen, S. & Björkqvist, T. 2018. Pieni myötätunto-opas. Ikäinstituutti. Luettavissa https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2018/02/NETTI_MYOTATUNTO-OPAS_UUSI.pdf
Grandell, R. 2015. Itsemyötätunto. Edita.
Grandell, R. 2018. Irti itsekritiikistä. Löydä terve suhde itseesi. Tammi.
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu webinaareina toteutettavaan myötätuntomentoroinnin koulutukseen, itsenäiseen kirjallisuuteen ja työskentelymallin perehtymiseen, käytännön työskentelyyn myötätuntoryhmän ohjaajana ja kokemuksen reflektointiin kirjallisuuden avulla. Käytännön ohjauksen aikana järjestetään työnohjauksellisia tapaamisia ohjaajana toimimisen tueksi.
Myötätuntomentoroinnin koulutuksessa ja työnohjauksellisissa tapaamisissa on keskeisessä roolissa vertaisoppiminen ja kokemusten jakaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaisuuteen perehtyminen, omien tavoitteiden määrittely, myötätuntomentoroinnin oppaaseen perehtyminen 9 h
Myötätuntomentoroinnin koulutus ja ohjaajien ohjaustapaamiset 18 h
Myötätuntoryhmän suunnittelu, ohjaaminen (6 x 2h) ja oppimispäiväkirjan pitäminen 27 h
Kirjallisuuteen perehtyminen ja opitun reflektointi kirjallisuuden avulla 27 h.
yhteensä 81 h.
Sisällön jaksotus
Koulutus, kirjallisuuteen ja työskentelymalliin perehtyminen tapahtuvat syys-lokakuussa 2024. Myötätuntoryhmien ohjaus tapahtuu loka-joulukuussa 2024.
Opitun reflektointi joulukuussa 2024.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus on tarkoitettu hyvinvointialan opiskelijoilla, joilla on jo kokemusta opiskelusta ja ohjausosaamista. Opintojakson arviointi perustuu itsearviointiin, vertaisarviointiin ja opettajan arviointiin.
Myötätuntoryhmien ohjaaminen tapahtuu työpareittain tai kolmen hengen ryhmissä. Ryhmät voidaan toteuttaa etäyhteydellä Zoomissa tai kontatitapaamisina Dynamon kampuksella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty= Opiskelija tietää, kuinka hyvinvointia ja elämäntaitoja voidaan tukea valittua lähestymistapaa, esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian lähestymistapaa tai toipumisorientaatiota hyödyntäen. Opiskelija pystyy yhdistämään tietojaan käytännön ohjaustilanteissa. Opiskelija osoittaa reflektoineensa, toimineensa vastuullisesti ja ammatillisesti ja kuvaa omaa toimintaansa tietoperustaan, oman alan ammattieettisiin periaatteisiin ja arvoihin yhdistäen.
Esitietovaatimukset
Osaat kertoa, mitä ovat oman alasi eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat arvot sosiaali- ja terveysalalla. Osaat kuvata, mitä on sosiaali- ja terveysalalla ammatillinen vuorovaikutus ja ohjaustyö sekä mitä mielenterveys tarkoittaa ja miten sitä tuetaan.