Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja elämäntaitojen tukeminenLaajuus (3 op)

Tunnus: SZ00CM31

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Maaret Rutanen

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät hyvinvoinnin ja elämäntaitojen tukemisen keinoja esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian tai toipumisorientaation lähestymistapaan perustuen ja kykenet soveltamaan niitä käytännössä.

Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Eettisyys

Opintojakson osaamistavoite:
Sinä tiedät, kuinka hyvinvointia ja elämäntaitoja voidaan tukea eri tavoin esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian lähestymistapoja tai toipumisorientaatiota hyödyntäen. Sovellat valitun lähestymistavan mukaista tietoperustaa käytännön ohjaustilanteissa. Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti vuorovaikutuksessa ohjattaviesi kanssa. Reflektoit omaa toimintaasi ohjaajana suhteessa valittuun tietoperustaan sekä oman alasi ammattieettisiin periaatteisiin ja arvoihin.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä ovat valittuun lähestymistapaan perehtyminen ohjaajakoulutuksessa ja itsenäisesti kirjallisuuteen perehtyen sekä lähestymistavan soveltaminen käytännön ohjaustilanteissa. Lisäksi läpi prosessin huomion kohteena on oman toiminnan reflektointi suhteessa tietoperustaan ja oman ammatin näkökulmiin oppimispäiväkirjassa sekä ohjaajatapaamisissa.

Esitietovaatimukset

Osaat kertoa, mitä ovat oman alasi eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat arvot sosiaali- ja terveysalalla. Osaat kuvata, mitä on sosiaali- ja terveysalalla ammatillinen vuorovaikutus ja ohjaustyö sekä mitä mielenterveys tarkoittaa ja miten sitä tuetaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty= Opiskelija tietää, kuinka hyvinvointia ja elämäntaitoja voidaan tukea valittua lähestymistapaa, esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian lähestymistapaa tai toipumisorientaatiota hyödyntäen. Opiskelija pystyy yhdistämään tietojaan käytännön ohjaustilanteissa. Opiskelija osoittaa reflektoineensa, toimineensa vastuullisesti ja ammatillisesti ja kuvaa omaa toimintaansa tietoperustaan, oman alan ammattieettisiin periaatteisiin ja arvoihin yhdistäen.

Ilmoittautumisaika

01.04.2025 - 30.04.2025

Ajoitus

20.05.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Opettaja
  • Maaret Rutanen
Vastuuopettaja

Maaret Rutanen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät hyvinvoinnin ja elämäntaitojen tukemisen keinoja esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian tai toipumisorientaation lähestymistapaan perustuen ja kykenet soveltamaan niitä käytännössä.

Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Eettisyys

Opintojakson osaamistavoite:
Sinä tiedät, kuinka hyvinvointia ja elämäntaitoja voidaan tukea eri tavoin esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian lähestymistapoja tai toipumisorientaatiota hyödyntäen. Sovellat valitun lähestymistavan mukaista tietoperustaa käytännön ohjaustilanteissa. Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti vuorovaikutuksessa ohjattaviesi kanssa. Reflektoit omaa toimintaasi ohjaajana suhteessa valittuun tietoperustaan sekä oman alasi ammattieettisiin periaatteisiin ja arvoihin.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä ovat valittuun lähestymistapaan perehtyminen ohjaajakoulutuksessa ja itsenäisesti kirjallisuuteen perehtyen sekä lähestymistavan soveltaminen käytännön ohjaustilanteissa. Lisäksi läpi prosessin huomion kohteena on oman toiminnan reflektointi suhteessa tietoperustaan ja oman ammatin näkökulmiin oppimispäiväkirjassa sekä ohjaajatapaamisissa.

Aika ja paikka

Takaisin opintoihin -mentorointi alkaa erillisillä yksilöllisesti sovittavilla tapaamisilla. Mentoroinnin koulutus järjestetään etäyhteydellä tiistaisin 27.5., 3.6. ja 10.6. 2025 klo 13-16. Takaisin opintoihin - yksilömentorointi toteutuu syys-marraskuussa 2025 yksilöllisten aikataulujen mukaan joko etätapaamisina tai kontaktitapaamisina. Mentoreiden ohjaustapaamiset ovat 2.9., 7.10. ja 2.12. klo 16.30-18.

Myötätuntomentoroinnin koulutus järjestetään etäyhteydellä keskiviikkoisin 21.5., 28.5. ja 4.6. klo 13-16 Zoomissa. Ohjattavat myötätuntoryhmät toteutuvat keskiviikkoisin 10.9. - 22.10. klo 16-18 Zoomissa tai Jamkin Lutakon kampuksella (voit valita sinulle sopivan ohjaustavan). Mentoreiden ohjaustapaamiset ovat 3.9., 25.9. ja 23.10. klo 16.30-18 Zoomissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Forsell, S. 2021. Myötätuntomentorointi. Opas korkeakouluopiskelijoiden vertaisryhmätoimintaan. Nyyti ry. Luettavissa https://www.nyyti.fi/hyvinvointitoimijoille/vertaismentorointi/oppaat/

Juote, M., Rasanen, L. Heimonen, S. & Björkqvist, T. 2018. Pieni myötätunto-opas. Ikäinstituutti. Luettavissa https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2018/02/NETTI_MYOTATUNTO-OPAS_UUSI.pdf

Grandell, R. 2015. Itsemyötätunto. Edita.

Grandell, R. 2018. Irti itsekritiikistä. Löydä terve suhde itseesi. Tammi.

tai

Palviainen, V. 2021. Vertaismentorina korkeakoulussa. Mentorin opas. Luettavissa https://www.nyyti.fi/wp-content/uploads/2022/01/Mentorin_opas_2021_FINAL-1.pdf

Ruutu, S. & Putkisaari, H. (toim.) 2022. Toipumisorientaatio ja ratkaisukeskeisyys lyhytpsykoterapiassa. Duodecim.

Opetusmenetelmät

Opintojakso perustuu webinaareina toteutettavaan yksilömuotoisen Takaisin opintoihin -mentoroinnin koulutukseen tai ryhmämuotoisen myötätuntomentoroinnin koulutukseen, itsenäiseen kirjallisuuteen ja työskentelymalliin perehtymiseen, käytännön työskentelyyn joko Takaisin opintoihin- yksilömentorina tai myötätuntoryhmän ohjaajana sekä kokemuksen reflektointiin kirjallisuuden avulla. Mentoroinnin toteuttamisen aikana on työnohjauksellisia tapaamisia mentorina toimimisen tueksi.

Takaisin opintoihin -mentoroinnin ja myötätuntomentoroinnin koulutuksessa ja työnohjauksellisissa tapaamisissa on keskeisessä roolissa vertaisoppiminen ja kokemusten jakaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaisuuteen perehtyminen, omien tavoitteiden määrittely, mentorointioppaaseen perehtyminen 9 h
Myötätuntomentoroinnin koulutus ja ohjaajien ohjaustapaamiset 18 h
Myötätuntoryhmän suunnittelu, ohjaaminen (6 x 2h) ja oppimispäiväkirjan pitäminen tai yksilöllisten tapaamisten suunnittelu, toteuttaminen ja oppimispäiväkirjan pitäminen 27 h
Kirjallisuuteen perehtyminen ja opitun reflektointi kirjallisuuden avulla 27 h.
yhteensä 81 h

Sisällön jaksotus

Koulutus, kirjallisuuteen ja työskentelymalliin perehtyminen tapahtuvat touko-elokuussa 2025.

Yksilöllinen mentorointi toteutuu syys-marraskuussa 2025, opitun reflektointi joulukuussa 2025

Myötätuntoryhmien ohjaus tapahtuu syys-lokakuussa 2025, opitun reflektointi loka-marraskuussa 2025

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on tarkoitettu opiskelijoille, joilla on kokemusta opiskelusta ja hieman aiempaa ohjausosaamista. Opintojakson arviointi perustuu itsearviointiin, vertaisarviointiin ja opettajan arviointiin.

Yksilöllinen mentorointi toteutuu itsenäisesti työskennelle. Mentorointi voi toteutua joko etä- tai lähitapaamisina.

Myötätuntoryhmien ohjaaminen tapahtuu työpareittain tai kolmen hengen ryhmissä. Ryhmät voidaan toteuttaa etäyhteydellä Zoomissa tai kontatitapaamisina Dynamon kampuksella.

Mentorina toimiminen on tarkoitettu 2.-4. vuoden opiskelijoille ja edellyttää, että oma elämäntilanne ja hyvinvointi ovat tasapainossa.

Ilmoittautumisen jälkeen laita sähköpostiviesti vastuuopettajalle ja kerro, oletko halukas toimimaan Takaisin opintoihin -yksilömentorina vai myötätuntomentorina myötätuntoryhmässä. Kerro myös lyhyesti omien opintojesi vaiheesta ja siitä, miksi olet kiinnostunut toimimaan mentorina. Opintojaksolle hyväksyntä tapahtuu näiden tietojen perusteella.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty= Opiskelija tietää, kuinka hyvinvointia ja elämäntaitoja voidaan tukea valittua lähestymistapaa, esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian lähestymistapaa tai toipumisorientaatiota hyödyntäen. Opiskelija pystyy yhdistämään tietojaan käytännön ohjaustilanteissa. Opiskelija osoittaa reflektoineensa, toimineensa vastuullisesti ja ammatillisesti ja kuvaa omaa toimintaansa tietoperustaan, oman alan ammattieettisiin periaatteisiin ja arvoihin yhdistäen.

Esitietovaatimukset

Osaat kertoa, mitä ovat oman alasi eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat arvot sosiaali- ja terveysalalla. Osaat kuvata, mitä on sosiaali- ja terveysalalla ammatillinen vuorovaikutus ja ohjaustyö sekä mitä mielenterveys tarkoittaa ja miten sitä tuetaan.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Maaret Rutanen
Vastuuopettaja

Maaret Rutanen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät hyvinvoinnin ja elämäntaitojen tukemisen keinoja esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian tai toipumisorientaation lähestymistapaan perustuen ja kykenet soveltamaan niitä käytännössä.

Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Eettisyys

Opintojakson osaamistavoite:
Sinä tiedät, kuinka hyvinvointia ja elämäntaitoja voidaan tukea eri tavoin esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian lähestymistapoja tai toipumisorientaatiota hyödyntäen. Sovellat valitun lähestymistavan mukaista tietoperustaa käytännön ohjaustilanteissa. Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti vuorovaikutuksessa ohjattaviesi kanssa. Reflektoit omaa toimintaasi ohjaajana suhteessa valittuun tietoperustaan sekä oman alasi ammattieettisiin periaatteisiin ja arvoihin.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä ovat valittuun lähestymistapaan perehtyminen ohjaajakoulutuksessa ja itsenäisesti kirjallisuuteen perehtyen sekä lähestymistavan soveltaminen käytännön ohjaustilanteissa. Lisäksi läpi prosessin huomion kohteena on oman toiminnan reflektointi suhteessa tietoperustaan ja oman ammatin näkökulmiin oppimispäiväkirjassa sekä ohjaajatapaamisissa.

Aika ja paikka

Myötätuntomentoroinnin koulutus järjestetään etäyhteydellä 11.9., 25.9. ja 9.10.2024 klo 15-18 Zoomissa. Ohjattavat myötätuntoryhmät toteutetaan tiistaisin 29.10. - 3.12. klo 16-18 Zoomissa tai Jamkin kampuksella Dynamolla (voit valita sinulle sopivan ohjaustavan). Ohjaajien ohjaustapaamiset toteutetaan 6.11. ja 4.12. klo 16-18 Zoomissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Forsell, S. 2021. Myötätuntomentorointi. Opas korkeakouluopiskelijoiden vertaisryhmätoimintaan. Nyyti ry. Luettavissa https://www.nyyti.fi/hyvinvointitoimijoille/vertaismentorointi/oppaat/

Juote, M., Rasanen, L. Heimonen, S. & Björkqvist, T. 2018. Pieni myötätunto-opas. Ikäinstituutti. Luettavissa https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2018/02/NETTI_MYOTATUNTO-OPAS_UUSI.pdf

Grandell, R. 2015. Itsemyötätunto. Edita.

Grandell, R. 2018. Irti itsekritiikistä. Löydä terve suhde itseesi. Tammi.

Opetusmenetelmät

Opintojakso perustuu webinaareina toteutettavaan myötätuntomentoroinnin koulutukseen, itsenäiseen kirjallisuuteen ja työskentelymallin perehtymiseen, käytännön työskentelyyn myötätuntoryhmän ohjaajana ja kokemuksen reflektointiin kirjallisuuden avulla. Käytännön ohjauksen aikana järjestetään työnohjauksellisia tapaamisia ohjaajana toimimisen tueksi.

Myötätuntomentoroinnin koulutuksessa ja työnohjauksellisissa tapaamisissa on keskeisessä roolissa vertaisoppiminen ja kokemusten jakaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaisuuteen perehtyminen, omien tavoitteiden määrittely, myötätuntomentoroinnin oppaaseen perehtyminen 9 h
Myötätuntomentoroinnin koulutus ja ohjaajien ohjaustapaamiset 18 h
Myötätuntoryhmän suunnittelu, ohjaaminen (6 x 2h) ja oppimispäiväkirjan pitäminen 27 h
Kirjallisuuteen perehtyminen ja opitun reflektointi kirjallisuuden avulla 27 h.
yhteensä 81 h.

Sisällön jaksotus

Koulutus, kirjallisuuteen ja työskentelymalliin perehtyminen tapahtuvat syys-lokakuussa 2024. Myötätuntoryhmien ohjaus tapahtuu loka-joulukuussa 2024.
Opitun reflektointi joulukuussa 2024.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on tarkoitettu opiskelijoille, joilla on kokemusta opiskelusta ja hieman aiempaa ohjausosaamista. Opintojakson arviointi perustuu itsearviointiin, vertaisarviointiin ja opettajan arviointiin.

Myötätuntoryhmien ohjaaminen tapahtuu työpareittain tai kolmen hengen ryhmissä. Ryhmät voidaan toteuttaa etäyhteydellä Zoomissa tai kontatitapaamisina Dynamon kampuksella.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty= Opiskelija tietää, kuinka hyvinvointia ja elämäntaitoja voidaan tukea valittua lähestymistapaa, esimerkiksi myötätuntokeskeisen terapian lähestymistapaa tai toipumisorientaatiota hyödyntäen. Opiskelija pystyy yhdistämään tietojaan käytännön ohjaustilanteissa. Opiskelija osoittaa reflektoineensa, toimineensa vastuullisesti ja ammatillisesti ja kuvaa omaa toimintaansa tietoperustaan, oman alan ammattieettisiin periaatteisiin ja arvoihin yhdistäen.

Esitietovaatimukset

Osaat kertoa, mitä ovat oman alasi eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat arvot sosiaali- ja terveysalalla. Osaat kuvata, mitä on sosiaali- ja terveysalalla ammatillinen vuorovaikutus ja ohjaustyö sekä mitä mielenterveys tarkoittaa ja miten sitä tuetaan.