Siirry suoraan sisältöön

Palveluliiketoiminnan perusteetLaajuus (10 op)

Tunnus: MP00BA24

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tomi Hiltunen

Osaamistavoitteet

Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
  • Tomi Hiltunen
Ryhmät
  • MPT24KM
    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
  • ZJAMPT24KM
    Avoin AMK, marata, AMK-polut, palveluliiketoiminta, monimuotototeutus

Tavoitteet

Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet

Aika ja paikka

?

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.

- Matkailualalla positiiviset näkymät. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2023

- PT-toimialabarometri: Matkailu, syksy 2023. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2023

Opetusmenetelmät

Webinaarit, pienryhmätehtävät, oppimistehtävä (ryhmässä) sekä tentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Etävierailuja ja -haastatteluja webinaarien yhteydessä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan kurssilla myöhemmin

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kurssi on kuormitukseltaan 10 op, vastaten 270 tunnin työmäärää.
- Webinaareihin osallistumisen, ryhmätyön tekemisen ja tentin lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 5 sisältyy max-paikkoihin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 24.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
  • Tomi Hiltunen
Ryhmät
  • ZJAG23SMP
    Avoin AMK, marata, korkeakoulupolku
  • MPT23S1
    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
  • ZJAMPT23S1
    Avoin AMK, marata, AMK-polut, palveluliiketoiminta, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.

- Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021

- Toimialojen näkymät: Matkailuala. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät, pienryhmätehtävät, projektioppiminen, ilmiölähtöinen oppiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tullaan tutustumaan opintojakson ilmiöihin käytännön tasolla kentän yhteistyöyrityksissä
Lisäksi opintojaksolla voi käydä vierailijoita elinkeinoelämän yrityksistä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kurssi on kuormitukseltaan 10 op, vastaten 270 tunnin työmäärää. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
- Luennot 20 h
- Demot 20 h
- Ilmiölähtöinen oppiminen kentällä 160 h
- Raportin ohjaus 8 h
- Loppuraportti ja materiaaleihin tutustuminen 62 h

- Kurssiin tulee liittymään kentällä suoritettava jakso, joissa tarkastellaan kurssin aiheita käytännön tasolla
- Luokkahuoneopetuksen, tapahtumiin osallistumisen ja ryhmätöiden lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 5 (sisältyy max-määrään)+
Avoin amk 5 (Gradian korkeakoulupolkulaiset sis. max-määrään)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
  • Jaana Kovanen
Ryhmät
  • ZJAMPT23KM
    Avoin AMK, marata, AMK-polut, palveluliiketoiminta, monimuotototeutus
  • MPT23KM
    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)

Tavoitteet

Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.

- Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021

- Toimialojen näkymät: Matkailuala. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021

Opetusmenetelmät

Webinaarit, pienryhmätehtävät, oppimistehtävä (ryhmässä) sekä tentti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kurssi on kuormitukseltaan 10 op, vastaten 270 tunnin työmäärää.
- Webinaareihin osallistumisen, ryhmätyön tekemisen ja tentin lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 10 (sisältyy max-määrään)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 26.03.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
  • Tomi Hiltunen
Ryhmät
  • ZJAMPT22SM
    Avoin AMK, marata, AMK-polut, palveluliiketoiminta, monimuotototeutus
  • MPT22SM
    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)

Tavoitteet

Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet

Aika ja paikka

?

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.

- Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021

- Toimialojen näkymät: Matkailuala. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021

Opetusmenetelmät

Webinaarit, pienryhmätehtävät, oppimistehtävä (ryhmässä) sekä tentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Etävierailuja ja -haastatteluja webinaarien yhteydessä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan kurssilla myöhemmin

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kurssi on kuormitukseltaan 10 op, vastaten 270 tunnin työmäärää.
- Webinaareihin osallistumisen, ryhmätyön tekemisen ja tentin lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 10 sisältyy max-paikkoihin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
  • Tomi Hiltunen
Ryhmät
  • MPT22S1
    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
  • ZJAG22SMP
    Avoin AMK, marata, korkeakoulupolku
  • ZJAMPT22S1
    Avoin AMK, marata, AMK-polut, palveluliiketoiminta, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.

- Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021

- Toimialojen näkymät: Matkailuala. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät, pienryhmätehtävät, projektioppiminen, ilmiölähtöinen oppiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tullaan tutustumaan opintojakson ilmiöihin käytännön tasolla kentän yhteistyöyrityksissä
Lisäksi opintojaksolla voi käydä vierailijoita elinkeinoelämän yrityksistä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kurssi on kuormitukseltaan 10 op, vastaten 270 tunnin työmäärää.
- Kurssiin tulee liittymään kentällä suoritettavia jaksoja, joissa tarkastellaan kurssin aiheita käytännön tasolla
- Luokkahuoneopetuksen, tapahtumiin osallistumisen ja ryhmätöiden lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 5 (Gradian korkeakoulupolkulaiset sis. max-määrään)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 31.03.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
  • Anne-Maria Raitio
  • Tomi Hiltunen
Ryhmät
  • ZJA21SMG
    Avoin amk, marata, korkeakoulupolku, Gradia
  • MPT21S1
    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)

Tavoitteet

Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.

Sisältö

Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet

Aika ja paikka

Tiistaisin klo 15-17:30 syksyn ajan, jatkuen keväällä myöhemmin päätettävän aikataulun mukaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.

- Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021

- Toimialojen näkymät: Matkailuala. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021

Opetusmenetelmät

Luennot, tentti, ryhmätehtävät, pienryhmätehtävät, projektioppiminen, tapahtumatuotanto

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toteutus on integroitu työelämään opiskelijoiden osallistuessa Resto 2021-tietotaitokilpailun toteutukseen.
Lisäksi opintojaksolla voi käydä vierailijoita elinkeinoelämän yrityksistä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kurssi on kuormitukseltaan 10 op, vastaten 270 tunnin työmäärää.
- Syksyn luokkahuoneopetus tapahtuu tiistaisin klo 15-17:30.
- Keväällä järjestettävän Resto 2021-tapahtuman osalta tullaan järjestämään alkuvuodesta 2021 käytännön harjoittelua, joka tapahtuu iltaisin ja mahdollisesti viikonloppuisin.
- Luokkahuoneopetuksen, tapahtumiin osallistumisen ja ryhmätöiden lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 5

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.