Palveluliiketoiminnan perusteetLaajuus (10 op)
Tunnus: MP00BA24
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Tomi Hiltunen
Osaamistavoitteet
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
Sisältö
Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 19.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
- Tomi Hiltunen
Ryhmät
-
MPT24KMPalveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJAMPT24KMAvoin AMK, marata, AMK-polut, palveluliiketoiminta, monimuotototeutus
Tavoitteet
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
Sisältö
Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet
Aika ja paikka
?
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.
- Matkailualalla positiiviset näkymät. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2023
- PT-toimialabarometri: Matkailu, syksy 2023. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2023
Opetusmenetelmät
Webinaarit, pienryhmätehtävät, oppimistehtävä (ryhmässä) sekä tentti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Etävierailuja ja -haastatteluja webinaarien yhteydessä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssilla myöhemmin
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Kurssi on kuormitukseltaan 10 op, vastaten 270 tunnin työmäärää.
- Webinaareihin osallistumisen, ryhmätyön tekemisen ja tentin lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5 sisältyy max-paikkoihin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
- Tomi Hiltunen
Ryhmät
-
ZJAG23SMPAvoin AMK, marata, korkeakoulupolku
-
MPT23S1Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJAMPT23S1Avoin AMK, marata, AMK-polut, palveluliiketoiminta, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
Sisältö
Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.
- Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021
- Toimialojen näkymät: Matkailuala. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, pienryhmätehtävät, projektioppiminen, ilmiölähtöinen oppiminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tullaan tutustumaan opintojakson ilmiöihin käytännön tasolla kentän yhteistyöyrityksissä
Lisäksi opintojaksolla voi käydä vierailijoita elinkeinoelämän yrityksistä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Kurssi on kuormitukseltaan 10 op, vastaten 270 tunnin työmäärää. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
- Luennot 20 h
- Demot 20 h
- Ilmiölähtöinen oppiminen kentällä 160 h
- Raportin ohjaus 8 h
- Loppuraportti ja materiaaleihin tutustuminen 62 h
- Kurssiin tulee liittymään kentällä suoritettava jakso, joissa tarkastellaan kurssin aiheita käytännön tasolla
- Luokkahuoneopetuksen, tapahtumiin osallistumisen ja ryhmätöiden lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5 (sisältyy max-määrään)+
Avoin amk 5 (Gradian korkeakoulupolkulaiset sis. max-määrään)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
- Jaana Kovanen
Ryhmät
-
ZJAMPT23KMAvoin AMK, marata, AMK-polut, palveluliiketoiminta, monimuotototeutus
-
MPT23KMPalveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
Sisältö
Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.
- Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021
- Toimialojen näkymät: Matkailuala. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021
Opetusmenetelmät
Webinaarit, pienryhmätehtävät, oppimistehtävä (ryhmässä) sekä tentti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Kurssi on kuormitukseltaan 10 op, vastaten 270 tunnin työmäärää.
- Webinaareihin osallistumisen, ryhmätyön tekemisen ja tentin lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 10 (sisältyy max-määrään)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 26.03.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
- Tomi Hiltunen
Ryhmät
-
ZJAMPT22SMAvoin AMK, marata, AMK-polut, palveluliiketoiminta, monimuotototeutus
-
MPT22SMPalveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
Sisältö
Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet
Aika ja paikka
?
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.
- Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021
- Toimialojen näkymät: Matkailuala. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021
Opetusmenetelmät
Webinaarit, pienryhmätehtävät, oppimistehtävä (ryhmässä) sekä tentti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Etävierailuja ja -haastatteluja webinaarien yhteydessä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssilla myöhemmin
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Kurssi on kuormitukseltaan 10 op, vastaten 270 tunnin työmäärää.
- Webinaareihin osallistumisen, ryhmätyön tekemisen ja tentin lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 10 sisältyy max-paikkoihin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
- Tomi Hiltunen
Ryhmät
-
MPT22S1Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJAG22SMPAvoin AMK, marata, korkeakoulupolku
-
ZJAMPT22S1Avoin AMK, marata, AMK-polut, palveluliiketoiminta, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
Sisältö
Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.
- Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021
- Toimialojen näkymät: Matkailuala. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, pienryhmätehtävät, projektioppiminen, ilmiölähtöinen oppiminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tullaan tutustumaan opintojakson ilmiöihin käytännön tasolla kentän yhteistyöyrityksissä
Lisäksi opintojaksolla voi käydä vierailijoita elinkeinoelämän yrityksistä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Kurssi on kuormitukseltaan 10 op, vastaten 270 tunnin työmäärää.
- Kurssiin tulee liittymään kentällä suoritettavia jaksoja, joissa tarkastellaan kurssin aiheita käytännön tasolla
- Luokkahuoneopetuksen, tapahtumiin osallistumisen ja ryhmätöiden lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5 (Gradian korkeakoulupolkulaiset sis. max-määrään)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 31.03.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
- Anne-Maria Raitio
- Tomi Hiltunen
Ryhmät
-
ZJA21SMGAvoin amk, marata, korkeakoulupolku, Gradia
-
MPT21S1Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
Sisältö
Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet
Aika ja paikka
Tiistaisin klo 15-17:30 syksyn ajan, jatkuen keväällä myöhemmin päätettävän aikataulun mukaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Viitala, R. & Jylhä, E.2013. Liiketoimintaosaaminen – menestyvän yrityksen perusta. Edita Publishing Oy.
- Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021
- Toimialojen näkymät: Matkailuala. Työ-, ja elinkeinoministeriö. 2021
Opetusmenetelmät
Luennot, tentti, ryhmätehtävät, pienryhmätehtävät, projektioppiminen, tapahtumatuotanto
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson toteutus on integroitu työelämään opiskelijoiden osallistuessa Resto 2021-tietotaitokilpailun toteutukseen.
Lisäksi opintojaksolla voi käydä vierailijoita elinkeinoelämän yrityksistä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Työn opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Kurssi on kuormitukseltaan 10 op, vastaten 270 tunnin työmäärää.
- Syksyn luokkahuoneopetus tapahtuu tiistaisin klo 15-17:30.
- Keväällä järjestettävän Resto 2021-tapahtuman osalta tullaan järjestämään alkuvuodesta 2021 käytännön harjoittelua, joka tapahtuu iltaisin ja mahdollisesti viikonloppuisin.
- Luokkahuoneopetuksen, tapahtumiin osallistumisen ja ryhmätöiden lisäksi opiskelijan ajankäyttöön vaikuttaa omatoiminen kirjallisuuden lukeminen.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Hallitset sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä.
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.