Digiosaajana sosiaali- ja terveysalallaLaajuus (5 op)
Tunnus: YSZY0510
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Emilia Lahdenperä, Hyvinvointiyksikkö
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä tietoa ja asiantuntijuuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson jälkeen tunnistat digitalisaation vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi. Saat valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä, sekä pohtia kriittisesti ja avoimesti digitaalisten menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveysalalla.
Sisältö
– Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio ja siihen liittyvät ajankohtaiset ilmiöt
– Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöön liittyvät asenteet sekä osaaminen
– Kyberturvallisuus, tietoturva ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa palveluissa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä suorituksessa osoitat hallitsevasi digitalisaatioon liittyvät keskeiset käsitteet. Tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi ja kykenet reflektoimaan niitä tutkittuun tietoon perustuen ja monipuolisesti. Osoitat kirjallisessa tehtävässä pohdintaa digitaalisten menetelmien käytöstä ja kykenet kriittisesti arvioimaan menetelmien käyttöönottoa sosiaali- ja terveysalalla.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.03.2025
Ajoitus
21.04.2025 - 31.08.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Emilia Lahdenperä
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
-
ZJA25KSYAvoin AMK, sote, YAMK
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä tietoa ja asiantuntijuuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson jälkeen tunnistat digitalisaation vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi. Saat valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä, sekä pohtia kriittisesti ja avoimesti digitaalisten menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveysalalla.
Sisältö
– Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio ja siihen liittyvät ajankohtaiset ilmiöt
– Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöön liittyvät asenteet sekä osaaminen
– Kyberturvallisuus, tietoturva ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa palveluissa
Aika ja paikka
Kaikki opintojakson tapaamiset toteutuvat etänä. Webinaareihin osallistuminen on vapaaehtoista, ja niistä tulee tallenteet.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.). 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala.
Häyrinen, K. 2018. Social and health care meets digitalization – challenges and possibilities. FinJeHew, 10(2–3), 186-188.
Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3782-6.
Sihvo, P. & Koski, A. 2020. Eettinen toimintamalli - Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön
+ muu opintojaksolla ilmoitettu ajankohtainen aineisto
Opetusmenetelmät
Neljä webinaaria (sisältää luentoja ja työpajatyöskentelyä)
Itsenäinen opiskelu
Pienryhmäopiskelu
Portfoliotyöskentely
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Webinaareihin osallistuminen toivottavaa, mutta vapaaehtoista. Webinaarit tallennetaan. Poissaolon korvaaminen: Opiskelija käsittelee webinaarin teemoja perusteellisesti oppimisportfoliossaan katsottuaan tallenteen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 4 kpl 3x45 min ja niihin valmistautuminen 1 op
Itsenäinen ja vertaisryhmässä opiskelu, portfoliotyöskentely 4 op
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä
Webinaarit
Vertaisryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk: 10 paikkaa
Edufutura: 10 paikkaa
CampusOnline. 20 paikkaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä suorituksessa osoitat hallitsevasi digitalisaatioon liittyvät keskeiset käsitteet. Tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi ja kykenet reflektoimaan niitä tutkittuun tietoon perustuen ja monipuolisesti. Osoitat kirjallisessa tehtävässä pohdintaa digitaalisten menetelmien käytöstä ja kykenet kriittisesti arvioimaan menetelmien käyttöönottoa sosiaali- ja terveysalalla.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 21.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Emilia Lahdenperä
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
-
ZJA25KSYAvoin AMK, sote, YAMK
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä tietoa ja asiantuntijuuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson jälkeen tunnistat digitalisaation vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi. Saat valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä, sekä pohtia kriittisesti ja avoimesti digitaalisten menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveysalalla.
Sisältö
– Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio ja siihen liittyvät ajankohtaiset ilmiöt
– Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöön liittyvät asenteet sekä osaaminen
– Kyberturvallisuus, tietoturva ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa palveluissa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.). 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala.
Häyrinen, K. 2018. Social and health care meets digitalization – challenges and possibilities. FinJeHew, 10(2–3), 186-188.
Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3782-6.
Sihvo, P. & Koski, A. 2020. Eettinen toimintamalli - Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön
+ muu opintojaksolla ilmoitettu ajankohtainen aineisto
Opetusmenetelmät
Neljä webinaaria (sisältää luentoja ja työpajatyöskentelyä)
Itsenäinen opiskelu
Vertaisryhmäopiskelu
Portfoliotyöskentely
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Webinaareihin osallistuminen toivottavaa, mutta vapaaehtoista. Webinaarit tallennetaan. Poissaolon korvaaminen: Opiskelija käsittelee webinaarin teemoja perusteellisesti oppimisportfoliossaan katsottuaan tallenteen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 4 kpl 3x45 min ja niihin valmistautuminen 1 op
Itsenäinen ja vertaisryhmässä opiskelu, portfoliotyöskentely 4 op
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä
Webinaarit
Vertaisryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä suorituksessa osoitat hallitsevasi digitalisaatioon liittyvät keskeiset käsitteet. Tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi ja kykenet reflektoimaan niitä tutkittuun tietoon perustuen ja monipuolisesti. Osoitat kirjallisessa tehtävässä pohdintaa digitaalisten menetelmien käytöstä ja kykenet kriittisesti arvioimaan menetelmien käyttöönottoa sosiaali- ja terveysalalla.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 08.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Emilia Lahdenperä
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
-
ZJA24SSYAvoin AMK, sote, YAMK
-
YSU23KMMonialainen kuntoutus (YAMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä tietoa ja asiantuntijuuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson jälkeen tunnistat digitalisaation vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi. Saat valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä, sekä pohtia kriittisesti ja avoimesti digitaalisten menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveysalalla.
Sisältö
– Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio ja siihen liittyvät ajankohtaiset ilmiöt
– Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöön liittyvät asenteet sekä osaaminen
– Kyberturvallisuus, tietoturva ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa palveluissa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.). 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala.
Häyrinen, K. 2018. Social and health care meets digitalization – challenges and possibilities. FinJeHew, 10(2–3), 186-188.
Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3782-6.
Sihvo, P. & Koski, A. 2020. Eettinen toimintamalli - Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön
+ muu opintojaksolla ilmoitettu ajankohtainen aineisto
Opetusmenetelmät
Neljä webinaaria (sisältää luentoja ja työpajatyöskentelyä)
Itsenäinen opiskelu
Vertaisryhmäopiskelu
Portfoliotyöskentely
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Webinaareihin osallistuminen toivottavaa, mutta vapaaehtoista. Webinaarit tallennetaan. Poissaolon korvaaminen: Opiskelija käsittelee webinaarin teemoja perusteellisesti oppimisportfoliossaan katsottuaan tallenteen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 4 kpl 3x45 min ja niihin valmistautuminen 1 op
Itsenäinen ja vertaisryhmässä opiskelu, portfoliotyöskentely 4 op
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä
Webinaarit
Vertaisryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä suorituksessa osoitat hallitsevasi digitalisaatioon liittyvät keskeiset käsitteet. Tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi ja kykenet reflektoimaan niitä tutkittuun tietoon perustuen ja monipuolisesti. Osoitat kirjallisessa tehtävässä pohdintaa digitaalisten menetelmien käytöstä ja kykenet kriittisesti arvioimaan menetelmien käyttöönottoa sosiaali- ja terveysalalla.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 31.03.2024
Ajoitus
29.04.2024 - 18.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 20
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Emilia Lahdenperä
- Johanna Niskakangas
Vastuuopettaja
Johanna Niskakangas
Ryhmät
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB22S1Projektijohtaminen YAMK
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä tietoa ja asiantuntijuuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson jälkeen tunnistat digitalisaation vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi. Saat valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä, sekä pohtia kriittisesti ja avoimesti digitaalisten menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveysalalla.
Sisältö
– Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio ja siihen liittyvät ajankohtaiset ilmiöt
– Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöön liittyvät asenteet sekä osaaminen
– Kyberturvallisuus, tietoturva ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa palveluissa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.). 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala.
Häyrinen, K. 2018. Social and health care meets digitalization – challenges and possibilities. FinJeHew, 10(2–3), 186-188.
Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3782-6.
Teknologia ja etiikka sosiaali- ja terveysalan hoidossa ja hoivassa (Etene) 2010.
+ muu opintojaksolla ilmoitettu ajankohtainen aineisto
Opetusmenetelmät
Neljä webinaaria (sisältää luentoja ja työpajatyöskentelyä)
Itsenäinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Field visit Safari -päivä: vapaaehtoiset vierailut digitaalisia palveluja hyödyntävissä yksiköissä Jyväskylässä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 4 kpl 3x45 min ja niihin valmistautuminen 1 op
Itsenäinen opiskelu ja portfoliotyöskentely 4 op
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä
Webinaarit
Oppimispiirityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä suorituksessa osoitat hallitsevasi digitalisaatioon liittyvät keskeiset käsitteet. Tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi ja kykenet reflektoimaan niitä tutkittuun tietoon perustuen ja monipuolisesti. Osoitat kirjallisessa tehtävässä pohdintaa digitaalisten menetelmien käytöstä ja kykenet kriittisesti arvioimaan menetelmien käyttöönottoa sosiaali- ja terveysalalla.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 09.01.2024
Ajoitus
29.01.2024 - 03.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Emilia Lahdenperä
- Johanna Niskakangas
Vastuuopettaja
Johanna Niskakangas
Ryhmät
-
YSY22SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSY21SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
ZJAYSC23KMAvoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä tietoa ja asiantuntijuuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson jälkeen tunnistat digitalisaation vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi. Saat valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä, sekä pohtia kriittisesti ja avoimesti digitaalisten menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveysalalla.
Sisältö
– Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio ja siihen liittyvät ajankohtaiset ilmiöt
– Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöön liittyvät asenteet sekä osaaminen
– Kyberturvallisuus, tietoturva ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa palveluissa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.). 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala.
Häyrinen, K. 2018. Social and health care meets digitalization – challenges and possibilities. FinJeHew, 10(2–3), 186-188.
Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3782-6.
Teknologia ja etiikka sosiaali- ja terveysalan hoidossa ja hoivassa (Etene) 2010.
+ muu opintojaksolla ilmoitettu ajankohtainen aineisto
Opetusmenetelmät
Neljä webinaaria (sisältää luentoja ja työpajatyöskentelyä)
Itsenäinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Field visit Safari -päivä: vapaaehtoiset vierailut digitaalisia palveluja hyödyntävissä yksiköissä Jyväskylässä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 4 kpl 3x45 min ja niihin valmistautuminen 1 op
Itsenäinen opiskelu ja portfoliotyöskentely 4 op
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä
Webinaarit
Oppimispiirityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä suorituksessa osoitat hallitsevasi digitalisaatioon liittyvät keskeiset käsitteet. Tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi ja kykenet reflektoimaan niitä tutkittuun tietoon perustuen ja monipuolisesti. Osoitat kirjallisessa tehtävässä pohdintaa digitaalisten menetelmien käytöstä ja kykenet kriittisesti arvioimaan menetelmien käyttöönottoa sosiaali- ja terveysalalla.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 30.04.2023
Ajoitus
01.05.2023 - 13.08.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Emilia Lahdenperä
- Johanna Niskakangas
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
-
YSY21SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YSV21S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
ZJAYSY22STAvoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSB21S1Projektijohtaminen YAMK
-
ZJAYSY22SJAvoin AMK, sote, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, YAMK-polku
-
ZJAYSY22SKAvoin AMK, sote, Kliininen asiantuntija, YAMK-polku
-
ZJAYSY22SMAvoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä tietoa ja asiantuntijuuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson jälkeen tunnistat digitalisaation vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi. Saat valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä, sekä pohtia kriittisesti ja avoimesti digitaalisten menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveysalalla.
Sisältö
– Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio ja siihen liittyvät ajankohtaiset ilmiöt
– Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöön liittyvät asenteet sekä osaaminen
– Kyberturvallisuus, tietoturva ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa palveluissa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.). 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala.
Häyrinen, K. 2018. Social and health care meets digitalization – challenges and possibilities. FinJeHew, 10(2–3), 186-188.
Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3782-6.
Teknologia ja etiikka sosiaali- ja terveysalan hoidossa ja hoivassa (Etene) 2010.
+ muu opintojaksolla ilmoitettu ajankohtainen aineisto
Opetusmenetelmät
Neljä webinaaria (sisältää luentoja ja työpajatyöskentelyä)
Itsenäinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Field visit Safari -päivä: vapaaehtoiset vierailut digitaalisia palveluja hyödyntävissä yksiköissä Jyväskylässä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 4 kpl 3x45 min ja niihin valmistautuminen 1 op
Itsenäinen opiskelu ja portfoliotyöskentely 4 op
Sisällön jaksotus
Toukokuussa 2023 webinaarit ja portfoliotyöskentely
Kesä- ja heinäkuu 2023 itsenäinen opiskelu ja portfoliotyöskentely
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä suorituksessa osoitat hallitsevasi digitalisaatioon liittyvät keskeiset käsitteet. Tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi ja kykenet reflektoimaan niitä tutkittuun tietoon perustuen ja monipuolisesti. Osoitat kirjallisessa tehtävässä pohdintaa digitaalisten menetelmien käytöstä ja kykenet kriittisesti arvioimaan menetelmien käyttöönottoa sosiaali- ja terveysalalla.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
30.01.2023 - 16.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Emilia Lahdenperä
- Johanna Niskakangas
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
-
YSY21SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YSV21S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSB21S1Projektijohtaminen YAMK
-
ZJA23KSYAvoin YAMK, sote
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä tietoa ja asiantuntijuuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson jälkeen tunnistat digitalisaation vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi. Saat valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä, sekä pohtia kriittisesti ja avoimesti digitaalisten menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveysalalla.
Sisältö
– Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio ja siihen liittyvät ajankohtaiset ilmiöt
– Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöön liittyvät asenteet sekä osaaminen
– Kyberturvallisuus, tietoturva ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa palveluissa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.). 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala.
Häyrinen, K. 2018. Social and health care meets digitalization – challenges and possibilities. FinJeHew, 10(2–3), 186-188.
Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3782-6.
Teknologia ja etiikka sosiaali- ja terveysalan hoidossa ja hoivassa (Etene) 2010.
+ muu opintojaksolla ilmoitettu ajankohtainen aineisto
Opetusmenetelmät
Neljä webinaaria (sisältää luentoja ja työpajatyöskentelyä)
Itsenäinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Field visit Safari -päivä: vapaaehtoiset vierailut digitaalisia palveluja hyödyntävissä yksiköissä Jyväskylässä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 4 kpl 3x45 min ja niihin valmistautuminen 1 op
Itsenäinen opiskelu ja portfoliotyöskentely 4 op
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä
Webinaarit ja portfoliotyöskentely
Itsenäinen opiskelu ja portfoliotyöskentely
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä suorituksessa osoitat hallitsevasi digitalisaatioon liittyvät keskeiset käsitteet. Tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi ja kykenet reflektoimaan niitä tutkittuun tietoon perustuen ja monipuolisesti. Osoitat kirjallisessa tehtävässä pohdintaa digitaalisten menetelmien käytöstä ja kykenet kriittisesti arvioimaan menetelmien käyttöönottoa sosiaali- ja terveysalalla.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.02.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Emilia Lahdenperä
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
-
YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
-
YSY20SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSV20S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSB20S1Projektijohtaminen YAMK
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä tietoa ja asiantuntijuuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson jälkeen tunnistat digitalisaation vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi. Saat valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä, sekä pohtia kriittisesti ja avoimesti digitaalisten menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveysalalla.
Sisältö
– Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio ja siihen liittyvät ajankohtaiset ilmiöt
– Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöön liittyvät asenteet sekä osaaminen
– Kyberturvallisuus, tietoturva ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa palveluissa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Häyrinen, K. (2018). Social and health care meets digitalization – challenges and possibilities. FinJeHew, 10(2–3), 186-188.
Punna, M. & Raitio, K. 2016.Mobiilimenetelmät ja pelillisyys työmenetelminä sosiaali-ja terveysalan asiakastyössä. FinJeHew, 8 (4) 244-230.
Sosiaali- ja terveysministeriö. (2016). Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3782-6.
Opetusmenetelmät
Kaksi intensiivipäivää (sisältää luentoja, työpajatyöskentelyä) ja kirjalliset tehtävät (ennakko-, väli- ja lopputehtävä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä- ja välitehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen lopputehtävä 3 op
Sisällön jaksotus
Opintojakson ennakkotehtävä annetaan kuukausi ennen intensiivipäiviä. Välitehtävä tehdään intensiivipäivien välissä ja kirjallinen lopputehtävä annetaan intensiivipäivillä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä suorituksessa osoitat hallitsevasi digitalisaatioon liittyvät keskeiset käsitteet. Tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi ja kykenet reflektoimaan niitä tutkittuun tietoon perustuen ja monipuolisesti. Osoitat kirjallisessa tehtävässä pohdintaa digitaalisten menetelmien käytöstä ja kykenet kriittisesti arvioimaan menetelmien käyttöönottoa sosiaali- ja terveysalalla.