Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla (5op)
Toteutuksen tunnus: YSZY0510-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2024 - 30.08.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.09.2024 - 08.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Opettajat
- Emilia Lahdenperä
- Vastuuopettaja
- Emilia Lahdenperä
- Ryhmät
-
ZJA24SSYAvoin AMK, sote, YAMK
-
YSU23KMMonialainen kuntoutus (YAMK)
- Opintojakso
- YSZY0510
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ke 23.10.2024 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla YSZY0510-3009 |
Zoom: https://jamk.zoom.us/j/65993794962
|
|
Ke 13.11.2024 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla YSZY0510-3009 |
Zoom: https://jamk.zoom.us/j/65993794962
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä
Webinaarit
Vertaisryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan asiantuntijuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson jälkeen
Osaat analysoida digitalisaatiota ilmiönä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä kansallisella, kansainvälisellä ja paikallisella tasolla
Kykenet analysoimaan ja arvioimaan kriittisesti digitaalisten menetelmien käyttöön liittyviä mahdollisuuksia, rajoitteita ja eettisiä ulottuvuuksia omalla asiantuntijuusalueellaan
Osaat soveltaa ja yhdistää tarkoituksenmukaista tutkimustietoa digitalisaatioon liittyvistä teemoista sosiaali- ja terveysalan kehittämiseen.
Osaat kehittää sosiaali- ja terveysalan palveluita huomioiden kestävän kehityksen periaatteet ja digiosallisuus.
Ymmärrät kyberturvallisuuden, tietoturvan ja tietosuojan merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Osaat johtaa ja kehittää toimintaa digitaalinen turvallisuus huomioiden.
Osaat ennakoida ja ratkaista digitaaliseen toimintaympäristöön liittyviä monimutkaisia ongelmia innovatiivisesti ja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Ymmärrät tekoälyn teknologiana sekä sen roolin tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluissa. Osaat arvioida ja analysoida kriittisesti tekoälyyn liittyviä kysymyksiä ja osaamistarpeita omalla toimialallasi.
Opintojakson osaamiset:
- Eettisyys
- Oppimaan oppiminen
- Ennakoiva kehittäminen
Sisältö
Ajankohtaiset digitalisaation trendit ja toimintaympäristön muutokset
Digitalisaation strateginen ohjaus ja toimeenpano kansainvälisellä, kansallisella ja paikallisella tasolla
Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon liittyvät ajakohtaiset ilmiöt ja teknologiat
Digitaaliset menetelmät, osaaminen ja asenteet
Digiosallisuus ja digitaalinen yhdenvertaisuus palvelujärjestelmissä
Disinformaatio ja sen vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
Kyberturvallisuus, tietosuoja ja tietoturva digitaalisissa palveluissa
Tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä.
Arvioitavat tehtävät:
Oppimisportfolio ja itsearviointi
Opiskelijan ajankäyttö:
Verkko-opinnot 40 h - Aktiivinen osallistuminen intensiivipäiviin 20 h - Itsenäinen työskentely (ml. kirjalliset tehtävät) 75 h Yhteensä 135 tuntia.
Oppimateriaalit
Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.). 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala.
Häyrinen, K. 2018. Social and health care meets digitalization – challenges and possibilities. FinJeHew, 10(2–3), 186-188.
Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3782-6.
Sihvo, P. & Koski, A. 2020. Eettinen toimintamalli - Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön
+ muu opintojaksolla ilmoitettu ajankohtainen aineisto
Opetusmenetelmät
Neljä webinaaria (sisältää luentoja ja työpajatyöskentelyä)
Itsenäinen opiskelu
Vertaisryhmäopiskelu
Portfoliotyöskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Webinaareihin osallistuminen toivottavaa, mutta vapaaehtoista. Webinaarit tallennetaan. Poissaolon korvaaminen: Opiskelija käsittelee webinaarin teemoja perusteellisesti oppimisportfoliossaan katsottuaan tallenteen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 4 kpl 3x45 min ja niihin valmistautuminen 1 op
Itsenäinen ja vertaisryhmässä opiskelu, portfoliotyöskentely 4 op
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ammattikorkeakoulujen myöntämien ylempien korkeakoulututkintojen osaamisen yleiset kriteerit löytyvät JAMKin verkkosivuilta (Osaamisen arviointi | Jamk). Yksittäisten kurssien osaamista arvioidaan suhteessa kyseisen kurssin tavoitteisiin. Arviointi perustuu tietoihin, taitoihin ja osaamiseen kansallisen ja eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (NQF/EQF) tason 7 mukaisesti.
Hyväksytty:
Hyväksytyssä suorituksessa osoitat hallitsevasi tavoitteiden mukaisen osaamisen. Portfolion jokaisessa osassa on hyödynnetty luotettavaa lähdeaineistoa, josta osan on oltava tutkimuksellista. Portfolio on tehty tehtävänannon mukaisesti. Siitä käy ilmi, että:
Analysoit digitalisaatiota ilmiönä huomioiden kansainvälinen, kansallinen ja paikallinen taso.
Analysoit ja arvioit digitaalisten menetelmien käyttöön liittyviä mahdollisuuksia, rajoitteita ja eettisiä ulottuvuuksia
Hyödynnät tutkimustietoa aktiivisesti oman analyyttisen ajattelusi tukena.
Huomioit kestävän kehityksen ja digiosallisuuden periaatteet digitalisaatioon liittyvien teemojen kehittämisessä.
Ymmärrät kyberturvallisuuden, tietoturvan ja tietosuojan merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamisessa ja kehittämisessä.
Ennakoit tulevaisuuden monimutkaisia ongelmia ja kehität niihin ratkaisuja innovatiivisesti.
Arvioit ja analysoit kriittisesti tekoälyyn liittyviä kysymyksiä ja osaamistarpeita
Hylätty:
Palauttamasi tehtävä ei täyttänyt hyväksytyn suorituksen kriteerejä