Erityispedagoginen tietoperusta (5 op)
Toteutuksen tunnus: AE00BO56-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
- Tiina Parviainen
- Seija Eskola
- Leena Selkivuori
- Kaisa Räty
- Kaija Peuna-Korpioja
- Jari Karttunen
Ryhmät
-
AJE21SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
Objectives
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt erityisen tuen arvoperustaan ja erityispedagogiseen tiedonmuodostukseen. Tutustut tieteellisiin julkaisuihin ja tarkastelet tutkimustiedon soveltavaa käyttöä erityiskasvatuksen ratkaisuissa. Pohdit erityisen tuen käytäntöjä ja pedagogisia ratkaisuja. Arvioit erityisen tuen vaikuttavuutta ja merkitystä yksilön ja yhteisön kannalta.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan
Kehittämisosaamista,
joka tarkoittaa valmiuksia perehtyä ja käyttää erityispedagogista tutkimustietoa. Kehittämisosaaminen konkretisoituu suunniteltaessa ja toteutettaessa inklusiivisia ratkaisuja.
Reflektio-osaamista,
joka tarkoittaa tiedostavaa reflektointia sekä kriittistä ja tutkivaa otetta koulutuksen, opetuksen ja erityisen tuen toteuttamiseen. Se on myös kykyä toimia ammatillisen erityisopetuksen ja erityisen tuen kehittämistyössä inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.
Opintojakson osaamistavoite:
Noudatat työssäsi erityiseen tukeen liitettäviä ammattieettisiä periaatteita ja osaat käyttää erityispedagogiikan alan tutkimusta oman työsi perustan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Content
Erityiskasvatuksen teoria ja filosofia: käsitteistö ja käsitteet, toimintaa ohjaavat paradigmat, soveltava tieto käytännön toimintana. Erityispedagogiikka tieteenalana.
Soveltava tutkimus ammatillisen koulutuksen erityisen tuen kehittämisen välineenä. Ammatillisen erityisopetuksen tutkimusperustainen kehittäminen.
Tieteellisen tutkimuksen merkitys ja käytäntö erityisen tuen suunnittelun, toteutuksen ja kehittämisen välineenä. Erityiskasvatuksen; erityisopetus, erityispedagogiikka, erityishuolto, ajankohtaiset teemat. Erityinen tuki opettajan työnä; valintojen ja vaikuttavuuden tutkimusperusteisuus.
Time and location
Verkkokurssi on avoinna 4.6.-30.10.2021.
Opintojakson aloituswebinaari on 4.6.2021. Kaksi samansisältöistä koontiwebinaaria järjestetään syys- lokakuussa 2021. Ajankohdat ilmoitetaan erikseen.
Learning materials and recommended literature
Ei tentittävää kirjallisuutta. Opintojakson erityispedagogiikan alan tutkimusjulkaisut ja muut soveltuvat tutkimukset, verkkosivut ja -julkaisut on kuvattu myös osioissa.
Perusteos: Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2019. Erityispedagogiikan perusteet. Uudistettu 4. painos. Jyväskylä. PS-kustannus.
Tutkimuksia;
Arola, T. 2015. Maahanmuuttajataustaisen tutkinnon suorittajan henkilökohtaistaminen näyttötutkinnoissa. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9738-4
Burns, E. 2015. Tertiary teachers with dysleksia as narrators of their professional life and identity. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja. DOI: 10.13140/2.1.2515.2804
Hakkarainen, A. 2016. Matematiikan ja lukemisen vaikeuksien yhteys toisen asteen koulutuspolkuun ja jatko-opintoihin tai työelämään sijoittumiseen. urn_isbn_978-952-61-2035-5.pdf (uef.fi)
Hirvonen, M. 2006. Ammattikouluista avoimiin oppimisympäristöihin. Ammatillisen erityisopettajan työ muutoksessa. JAMK Julkaisu. JAMKJULKAISUJA642006_web.pdf (theseus.fi)
Honkanen, E. 2006. Erityiskasvatus: Opinto-ohjaus ja erityisopetus. Asiakirja- ja haastattelututkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta opinto-ohjauksesta ammatillisessa erityisopetuksessa. HAMK Julkaisut. Saarijärven Offset Oy: Saarijärvi
Kaikkonen, L. (toim.) 2010. Ammatilliset erityisopettajat oman työnsä asiantuntijoina. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810855
Leino, O. 2011. Oppisopimusopiskelijan oppimisen henkilökohtaistaminen ja oppimismahdollisuudet työpaikalla. Itä-Suomen yliopisto. urn_isbn_978-952-61-0593-2.pdf (uef.fi)
Kuronen, I. 2010. Peruskoulusta elämänkouluun: ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. 978-951-39-3890-1.pdf (jyu.fi)
Mietola, R. 2015. Hankala erityisyys : Etnografinen tutkimus erityisopetuksen käytännöistä ja erityisyyden muotoutumisesta yläkoulun arjessa. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-9375-3
Miettinen, K. 2008: Opetussuunnitelmat ja erityisopetus ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Tampereen yliopisto. Acta Universitatis Tamperensis. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7298-5
Mäki-Ketelä, J. 2012 Kiskot vievät elämään. Ammatillisessa ja koulutuksellisessa marginaalissa elävien nuorten erilaisia elämänraiteita. Itä-Suomen yliopisto. 15170033.pdf (core.ac.uk)
Niemi, A-M. 2015. Erityisiä koulutuspolkuja? Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-0316-1
Ojala, T. 2017. Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti: opettajien kokemuksia.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6952-3
Perttula, R. 2015. Syrjäytymispuhe hallinnan strategiana opiskelijahuollon sosiaalityössä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6076-6
Räty, K. 2016.Erityinen tuki elinikäisen oppimisen mahdollistajana ammatillisessa aikuiskoulutuksessa. Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-1962-9
Sandberg, E. 2016.ADHD perheessä Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-2115-8
Selkivuori, L. 2015. ”Ei näihin vaikeuksiin työelämässä törmää” Oppimisen tuki ja erityiselle tuelle annetut merkitykset ammatillisessa aikuiskoulutuksessa opiskelijan näkökulmasta. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45611
Ylönen, M. 2011. Aikuiset opin poluilla oppimistukikeskuksen asiakkaiden opiskelukokemuksista ja kouluttautumishalukkuudelle merkityksellisiä tekijöitä. Itä-Suomen yliopisto. urn_isbn_978-952-61-0686-1.pdf (uef.fi)
Äikäs, A. 2012. Toiselta asteelta eteenpäin. Narratiivinen tutkimus vaikeavammaisen nuoren aikuisen koulutuksesta ja työllistymisestä. Itä-Suomen yliopisto.
http://urn.fi/URN:NBN:fi:bib:me:I00601943301
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkkokurssina, jossa on aloitus- ja päätöswebinaari ja itsenäistä työskentelyä. Opintojaksossa on kolme tehtävää.
Alternative completion methods
Osaamisen voi hankkia suorittamalla verkkokurssin tai hyödyntämällä aikaisemmin hankittua osaamista.
Verkkokurssin voi korvata aiemmin suoritetuilla erityispedagogiikan perusopinnoilla (25op)
Student workload
Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h) opiskelijan työtä. Opintojaksolla on kaksi kaikille tarkoitettua webinaaria: aloitus- ja koontiwebinaari. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti verkkokurssin aineistoon perehtyen ja osioiden tehtäviä tehden. Tehtävissä käytettävän kirjallisuuden lukeminen ja sisältöjen analysointi tehdään peilaten omaan työhön ja reflektoiden koettua ja luettua. Opintojakson kokoavassa tehtävässä kirjoitetaan yhtenäinen teksti.
Further information for students
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat webinaareihin aktiivinen osallistuminen, verkkoaineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat
myös opintojakson tehtävät, verkkokeskustelut ja itsearviointi.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Hyväksytyn tason arviointikriteerit:
Kehittämisosaaminen:
Ymmärrät erityispedagogisen tutkimuksen tiedonrakentumisen ja soveltavan tiedon mahdollisuudet erityisen tuen käytännön ratkaisuihin. Osaat soveltaa tutkimustietoa oman työn ja työyhteisön erityisen tuen osaamisen kehittämiseen.
Reflektio-osaaminen:
Osaat reflektoida omaan ammattialaasi liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita liittyen moninaisuuteen, erityiseen tukeen ja osallisuuteen. Osaat asettaa itsellesi tavoitteita inklusiivisen toimintaympäristön kehittämiseksi.
Lisätiedot
Opintojakso on tarkoitettu ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opiskelijoille.
Opintojakso sopii myös opettajaopintoja tekeville tai jo opettajana toimiville/toimineille henkilöille, jotka haluavat perehtyä erityispedagogiikkaan.