Skip to main content

Alle 3-vuotiaiden musiikkikasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KP00BA90-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 15

Koulutus

  • Musiikkipedagogi (AMK)

Opettaja

  • Leena Kangastalo

Ryhmät

  • KPD20S1
    Musiikkipedagogi
  • KPD21S1
    Musiikkipedagogi (AMK)

Objectives

Osaamistavoitteet:
Hankit, käsittelet, arvioit sekä sovellat kriittisesti ja tarkoituksenmukaisesti oman alasi tietoa, periaatteita, teorioita ja menetelmiä.
Tunnet keskeiset ryhmäohjauksen opetusmenetelmät sekä oppimateriaalit ja kykenet tarkoituksenmukaisesti valitsemaan, soveltamaan ja kehittämään niitä.
Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä sekä opiskelijana että opettajana.

Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson jälkeen osaat käyttää ja soveltaa musiikkikasvatuksen työtapoja (laulu, soitto, liike, tanssi, kuuntelu sekä taideaineiden integraatio) ja -menetelmiä suunnitellessasi ja toteuttaessasi elämyksellistä musiikkitoimintaa odottavien äitien sekä pienten lasten ja vanhempien ryhmissä.
Olet perehtynyt alle 3-vuotiaan lapsen yleiseen ja musiikilliseen kehitykseen sekä musiikkikasvatuksen lähtökohtiin.
Opit ymmärtämään lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisen merkityksen sekä vanhemman ja lapsen välisen musiikillisen vuorovaikutuksen tukemisen tärkeyden varhaisiän musiikinopetuksessa.
Osaat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista musiikkikasvatustoimintaa varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteiden mukaisesti.
Opit arvioimaan ja kehittämään teoreettista ja käytännöllistä osaamistasi sekä ohjaustaitojasi opetustyössä.

Content

Varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteet, työtavat ja – menetelmät.
Alle 3-vuotiaan lapsen yleinen- ja musiikillinen kehitys.
Odotusajan musiikkikasvatuksen perusteet.
Alle 3-vuotiaiden lasten ja heidän perheidensä tavoitteellinen musiikki- ja taidekasvatustoiminta.

Time and location

Maanantaisin klo. 15.15 - 17.30
Pitkäkatu 18 -22 luokka 238

Learning materials and recommended literature

KARPPINEN, S., PUURULA, A. ja RUOKONEN, I. (toim.) 2007. Elämysten alkupolulla. Helsinki: Finn Lectura.
LINDEBERG-PIIROINEN, A. & RUOKONEN, I. (toim.) 2017. Musiikki varhaiskasvatuksessa -käsikirja. Classicus Oy.
AHONEN, L. & ROSS, P. 2021.Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-Kustannus.
RUOKONEN, I.(toim.) 2022. Ilmaisun ilo. Käsikirja 0-8 vuotiaiden taito- ja taidekasvatukseen. PS-kustannus.

Teaching methods

Osallistut kontaktiopetukseen, joka sisältää luentoja, demonstraatioita ja workshop-työskentelyä. Harjoittelet ryhmänohjausta opiskelijaryhmässäsi tutustuen alle 3-vuotiaille lapsille suunnattuihin opetus - ja ohjausmateriaaleihin. Työskentelet itsenäisesti muiden opiskelijoiden kanssa pienryhmässä toteuttaen pienoisprojektin lapsiperheille jossain valitsemassamme yhteisössä esim. kulttuurineuvola, taidemuseo, päiväkoti.
Tutustut varhaisiän musiikkikasvatukseen sekä varhaisiän musiikinopettajan työhön seuraamalla eri-ikäisten lasten muskariryhmiä.

Opintojakson materiaalit ja tehtävät ovat verkko-oppimisympäristössä, jonne palautat myös kaikki tekemäsi tehtävät.

Practical training and working life connections

Tuntiseurannat voit tehdä valitsemassasi kohteessa esim. Gradian ja seurakunnan muskareissa, yksityisissä musiikkikouluissa ja kotipaikkakunnan muskareissa.

Pienoisprojekti toteutetaan jossain kohteessa lähistöllä esim. päiväkodeissa, taidemuseolla, kulttuurineuvolassa

Exam dates and retake possibilities

Paritentti tehdään toiseksi viimeisellä tunnilla.

Alternative completion methods

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen: Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)

Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen.
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

HYVÄKSYTTY: Tunnet ja osaat käyttää sekä soveltaa musiikkikasvatuksen työtapoja käytännössä. Osaat määritellä alle 3-vuotiaan lapsen yleisen ja musiikillisen kehityksen pääpiirteet sekä musiikkikasvatuksen lähtökohdat; ymmärrät lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisen merkityksen sekä vanhemman ja lapsen välisen musiikillisen vuorovaikutuksen tukemisen tärkeyden varhaisiän musiikinopetuksessa.
Osallistut tavoitteellisen musiikkikasvatustoiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteiden mukaisesti.

Prerequisites

Olet perehtynyt musiikkikasvatuksen perustekijöihin, varhaiskasvatuksen tai varhaisiän musiikkikasvatuksen perusteisiin.