Alle 3-vuotiaiden musiikkikasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: KP00BA90-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Suomalainen musiikkikampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
- Leena Kangastalo
Ryhmät
-
KPD20S1Musiikkipedagogi
-
KPD21S1Musiikkipedagogi (AMK)
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Hankit, käsittelet, arvioit sekä sovellat kriittisesti ja tarkoituksenmukaisesti oman alasi tietoa, periaatteita, teorioita ja menetelmiä.
Tunnet keskeiset ryhmäohjauksen opetusmenetelmät sekä oppimateriaalit ja kykenet tarkoituksenmukaisesti valitsemaan, soveltamaan ja kehittämään niitä.
Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä sekä opiskelijana että opettajana.
Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson jälkeen osaat käyttää ja soveltaa musiikkikasvatuksen työtapoja (laulu, soitto, liike, tanssi, kuuntelu sekä taideaineiden integraatio) ja -menetelmiä suunnitellessasi ja toteuttaessasi elämyksellistä musiikkitoimintaa odottavien äitien sekä pienten lasten ja vanhempien ryhmissä.
Olet perehtynyt alle 3-vuotiaan lapsen yleiseen ja musiikilliseen kehitykseen sekä musiikkikasvatuksen lähtökohtiin.
Opit ymmärtämään lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisen merkityksen sekä vanhemman ja lapsen välisen musiikillisen vuorovaikutuksen tukemisen tärkeyden varhaisiän musiikinopetuksessa.
Osaat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista musiikkikasvatustoimintaa varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteiden mukaisesti.
Opit arvioimaan ja kehittämään teoreettista ja käytännöllistä osaamistasi sekä ohjaustaitojasi opetustyössä.
Sisältö
Varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteet, työtavat ja – menetelmät.
Alle 3-vuotiaan lapsen yleinen- ja musiikillinen kehitys.
Odotusajan musiikkikasvatuksen perusteet.
Alle 3-vuotiaiden lasten ja heidän perheidensä tavoitteellinen musiikki- ja taidekasvatustoiminta.
Aika ja paikka
Maanantaisin klo. 15.15 - 17.30
Pitkäkatu 18 -22 luokka 238
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
KARPPINEN, S., PUURULA, A. ja RUOKONEN, I. (toim.) 2007. Elämysten alkupolulla. Helsinki: Finn Lectura.
LINDEBERG-PIIROINEN, A. & RUOKONEN, I. (toim.) 2017. Musiikki varhaiskasvatuksessa -käsikirja. Classicus Oy.
AHONEN, L. & ROSS, P. 2021.Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-Kustannus.
RUOKONEN, I.(toim.) 2022. Ilmaisun ilo. Käsikirja 0-8 vuotiaiden taito- ja taidekasvatukseen. PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
Osallistut kontaktiopetukseen, joka sisältää luentoja, demonstraatioita ja workshop-työskentelyä. Harjoittelet ryhmänohjausta opiskelijaryhmässäsi tutustuen alle 3-vuotiaille lapsille suunnattuihin opetus - ja ohjausmateriaaleihin. Työskentelet itsenäisesti muiden opiskelijoiden kanssa pienryhmässä toteuttaen pienoisprojektin lapsiperheille jossain valitsemassamme yhteisössä esim. kulttuurineuvola, taidemuseo, päiväkoti.
Tutustut varhaisiän musiikkikasvatukseen sekä varhaisiän musiikinopettajan työhön seuraamalla eri-ikäisten lasten muskariryhmiä.
Opintojakson materiaalit ja tehtävät ovat verkko-oppimisympäristössä, jonne palautat myös kaikki tekemäsi tehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tuntiseurannat voit tehdä valitsemassasi kohteessa esim. Gradian ja seurakunnan muskareissa, yksityisissä musiikkikouluissa ja kotipaikkakunnan muskareissa.
Pienoisprojekti toteutetaan jossain kohteessa lähistöllä esim. päiväkodeissa, taidemuseolla, kulttuurineuvolassa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Paritentti tehdään toiseksi viimeisellä tunnilla.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen: Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen.
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Tunnet ja osaat käyttää sekä soveltaa musiikkikasvatuksen työtapoja käytännössä. Osaat määritellä alle 3-vuotiaan lapsen yleisen ja musiikillisen kehityksen pääpiirteet sekä musiikkikasvatuksen lähtökohdat; ymmärrät lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisen merkityksen sekä vanhemman ja lapsen välisen musiikillisen vuorovaikutuksen tukemisen tärkeyden varhaisiän musiikinopetuksessa.
Osallistut tavoitteellisen musiikkikasvatustoiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Olet perehtynyt musiikkikasvatuksen perustekijöihin, varhaiskasvatuksen tai varhaisiän musiikkikasvatuksen perusteisiin.