Skip to main content

Opettajan muuttuva toimintaympäristö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BO25-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Seija Koskela
  • Anu Utter
  • Mika Loponen
  • Henna Pernu
  • Hanna Frilander
  • Virpi Koskelo
  • Tiina Mustonen
  • Siru Lehto
  • Hanna Laitinen
  • Mari Petäjä
  • Anu Mustonen
  • Maarit Miettinen
  • Karoliina Väisänen
  • Essi Silvennoinen
  • Mikael Viitasaari
  • Ari Hyyryläinen
  • Ari Langén
  • Virva-Liisa Pekkarinen
  • Ritva Ylitervo
  • Arja Pakkala
  • Kirsti Vänskä
  • Annu Niskanen

Ryhmät

  • AJA22SJP
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt opettajan toimintaympäristöön ja sen muutokseen. Tutkit oppimispiirisi kanssa suomalaisen koulutuksen kehittymistä, perehdyt sitä tällä hetkellä määrittäviin erilaisiin säädöksiin ja asiakirjoihin. Tutustut myös lähitulevaisuuden koulutuspoliittisiin näkymiin ja muihin koulutukseen liittyviin tulevaisuuden kuviin.

Opintojakson osaamiset 

Täällä opintojaksolla edistät ammattipedagogista osaamistasi, tulevaisuusosaamistasi ja reflektio-osaamistasi.

Ammattipedagogisen osaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia. Osaat toimia erilaissa oppimisen ohjaustilanteissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden ja opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Osaat myös analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.    

Tulevaisuusosaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että tunnet maamme ammatillisen koulutuksen historiaa ja nykyisiä kehityssuuntia ja kykenet hahmottamaan oman alasi tapahtumassa olevia muutoksia ja niiden vaikutuksia ammatillisen osaamiseen tulevaisuuden muutoksiin. Ymmärrät myös koulutuksen mahdollisuudet yhteiskunnallista tasa-arvoa, sivistystä ja kestävää kehitystä edistävänä asiana.  

Reflektio-osaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.     

Osaamistavoitteet 

Tunnet ammatillisen koulutuksen ja/tai korkea-asteen koulutuksen kehittymisen ilmiöitä. Tunnet ammatillisen toisen asteen ja korkea-asteen ohjaus- ja suunnittelujärjestelmiä, ja opettajan työtä tällä hetkellä ohjaavia asiakirjoja. Olet tietoinen suomalaisen koulutuksen kehittämisen lähitulevaisuuden suunnista.

Content

Opettajan toimintaympäristöön vaikuttaneet muutokset, ammatillisen koulutuksen ja ammatillisen korkeakoulutuksen ohjausjärjestelmä sekä oppilaitosten toimintaa säätelevä lainsäädäntö, strategiat ja tulevaisuutta koskevat keskeiset linjaukset. Oman oppimisen reflektointi ja itsearviointien kirjaaminen Opettajuuden rakentaminen -opintojakson oppimispäiväkirjaan ja portfolioon.  

Time and location

Opintojakso on mahdollista aloittaa ja toteuttaa oppimispiirin sopiman aikataulun mukaisesti.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan itsenäisenä opiskeluna ja oppimispiirityöskentelynä. Opintojaksoon sisältyy oppimispiirikohtaista ohjausta.  

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen: 
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteissa olevan osaamisen tekemällä yhdessä oppimispiirisi kanssa opintojakson oppimistehtävät. 

Osaamisen osoittaminen:   
Osoitat opintojakson tavoitteissa olevan osaamisen em. oppimistehtävien avulla.

Student workload

Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee sinulta itseltäsi laskennallisesti noin 135 tunnin työpanosta: lukemista ja erilaisiin materiaaleihin mistä, niin itsenäisesti kuin yhdessä oppimispiirin ja vertaisten kanssa.  

Further information for students

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu opintojakson oppimistehtävistä.  

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat 

Ammattipedagoginen osaaminen
- tunnet ammatillisen- ja korkea-asteen koulutuksen lainsäädännön ja sen soveltamisen merkityksen opiskelijan, opettajan työn, työelämän kehittämisen ja koulutuksen järjestäjän kannalta.

Tulevaisuusosaaminen
- tunnet suomalaisen koulutuksen lähitulevaisuuden kehittymisen suunnat

Reflektio-osaaminen
- tarkastelet kriittisesti opettajan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia koulutusjärjestelmän eri tasoilla.