Opettajan muuttuva toimintaympäristö (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BO25-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Anu Utter
- Mika Loponen
- Seija Koskela
- Henna Pernu
- Hanna Frilander
- Virpi Koskelo
- Tiina Mustonen
- Hanna Laitinen
- Siru Lehto
- Mari Petäjä
- Anu Mustonen
- Maarit Miettinen
- Karoliina Väisänen
- Essi Silvennoinen
- Mikael Viitasaari
- Ari Hyyryläinen
- Ari Langén
- Virva-Liisa Pekkarinen
- Ritva Ylitervo
- Arja Pakkala
- Kirsti Vänskä
- Annu Niskanen
Ryhmät
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt opettajan toimintaympäristöön ja sen muutokseen. Tutkit oppimispiirisi kanssa suomalaisen koulutuksen kehittymistä, perehdyt sitä tällä hetkellä määrittäviin erilaisiin säädöksiin ja asiakirjoihin. Tutustut myös lähitulevaisuuden koulutuspoliittisiin näkymiin ja muihin koulutukseen liittyviin tulevaisuuden kuviin.
Opintojakson osaamiset
Täällä opintojaksolla edistät ammattipedagogista osaamistasi, tulevaisuusosaamistasi ja reflektio-osaamistasi.
Ammattipedagogisen osaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia. Osaat toimia erilaissa oppimisen ohjaustilanteissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden ja opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Osaat myös analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.
Tulevaisuusosaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että tunnet maamme ammatillisen koulutuksen historiaa ja nykyisiä kehityssuuntia ja kykenet hahmottamaan oman alasi tapahtumassa olevia muutoksia ja niiden vaikutuksia ammatillisen osaamiseen tulevaisuuden muutoksiin. Ymmärrät myös koulutuksen mahdollisuudet yhteiskunnallista tasa-arvoa, sivistystä ja kestävää kehitystä edistävänä asiana.
Reflektio-osaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.
Osaamistavoitteet
Tunnet ammatillisen koulutuksen ja/tai korkea-asteen koulutuksen kehittymisen ilmiöitä. Tunnet ammatillisen toisen asteen ja korkea-asteen ohjaus- ja suunnittelujärjestelmiä, ja opettajan työtä tällä hetkellä ohjaavia asiakirjoja. Olet tietoinen suomalaisen koulutuksen kehittämisen lähitulevaisuuden suunnista.
Sisältö
Opettajan toimintaympäristöön vaikuttaneet muutokset, ammatillisen koulutuksen ja ammatillisen korkeakoulutuksen ohjausjärjestelmä sekä oppilaitosten toimintaa säätelevä lainsäädäntö, strategiat ja tulevaisuutta koskevat keskeiset linjaukset. Oman oppimisen reflektointi ja itsearviointien kirjaaminen Opettajuuden rakentaminen -opintojakson oppimispäiväkirjaan ja portfolioon.
Aika ja paikka
Opintojakso on mahdollista aloittaa ja toteuttaa oppimispiirin sopiman aikataulun mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan itsenäisenä opiskeluna ja oppimispiirityöskentelynä. Opintojaksoon sisältyy oppimispiirikohtaista ohjausta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteissa olevan osaamisen tekemällä yhdessä oppimispiirisi kanssa opintojakson oppimistehtävät.
Osaamisen osoittaminen:
Osoitat opintojakson tavoitteissa olevan osaamisen em. oppimistehtävien avulla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee sinulta itseltäsi laskennallisesti noin 135 tunnin työpanosta: lukemista ja erilaisiin materiaaleihin mistä, niin itsenäisesti kuin yhdessä oppimispiirin ja vertaisten kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu opintojakson oppimistehtävistä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Ammattipedagoginen osaaminen
- tunnet ammatillisen- ja korkea-asteen koulutuksen lainsäädännön ja sen soveltamisen merkityksen opiskelijan, opettajan työn, työelämän kehittämisen ja koulutuksen järjestäjän kannalta.
Tulevaisuusosaaminen
- tunnet suomalaisen koulutuksen lähitulevaisuuden kehittymisen suunnat
Reflektio-osaaminen
- tarkastelet kriittisesti opettajan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia koulutusjärjestelmän eri tasoilla.