Skip to main content

Markkinointiviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BD52-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 45

Koulutus

  • Liiketalous (AMK)

Opettaja

  • Nina Viertorinne

Ryhmät

  • ZJA25KH
    Avoin amk, lita
  • HTL23S1
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
  • HTLMAR
    Markkinointi, liiketalous
  • 15.01.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
  • 22.01.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
  • 29.01.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
  • 05.02.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
  • 12.02.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
  • 19.02.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
  • 05.03.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
  • 12.03.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
  • 26.03.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
  • 02.04.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
  • 16.04.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
  • 23.04.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
  • 30.04.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
  • 07.05.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
  • 14.05.2025 12:15 - 13:45, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson käytyäsi osaat rakentaa markkinointiviestintästrategian ja -suunnitelman sekä johtaa markkinointiviestintää yrityksessä suunnitelmallisesti ja analyyttisesti.

Opintojakson osaamiset
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Työelämässä toimiminen

Opintojakson osaamistavoite
Tällä opintojaksolla perehdyt johdonmukaisen ja erottuvan markkinointiviestinnän merkitykseen yrityksen liiketoiminnassa.
Tunnet markkinointiviestinnän keskeiset teoriat ja käsitteet sekä ymmärrät niiden sisällöt. Ymmärrät markkinointiviestintästrategian merkityksen operatiivisen suunnittelun perustana. Osaat analysoida, suunnitella, toteuttaa ja kehittää yrityksen markkinointiviestintää asiakastiedon perusteella oikeassa mediaympäristössä ja laatia markkinointiviestintästrategian sekä -suunnitelman. Osaat mitata ja arvioida viestinnän onnistumista.

Content

Opintojaksolla käsiteltäviä keskeisiä teemoja ovat viestintä, tiedon prosessointi ja kuluttajakäyttäytyminen, markkinointiviestinnän suunnittelu ja strategiat, mediasuunnittelu ja luova suunnittelu.

Time and location

100% kontaktia.

Learning materials and recommended literature

Fill, C. & Turnbull, S. (2019). Marketing communications: Touchpoints, sharing and disruption (Eighth edition.). Harlow, England: Pearson.
Wrigley, C. & Straker, K. (2018). Affected: Emotionally engaging customers in the digital age. Milton, Qld: John Wiley & Sons Australia, Ltd. Charlesworth, A. (2022). Digital Marketing: A Practical Approach (4th edition). London: Routledge.

Teaching methods

Lähiopetus
Opintojakso on jaettu teemoihin. Teemat tukevat oppimisprosessia ja jokainen teema sisältää mm. asiantuntija- ja vierailijaluentoja, luentoharjoituksia, itsenäistä opiskelua, keskusteluja ja vertaisoppimista

Opintojaksolla tehdään sekä itsenäisiä oppimistehtäviä että ryhmätehtäviä. Osa kontaktiopetustunneista varataan ryhmätyön tekemiselle.

Opiskelijoiden läsnäolo tarkastetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisesta. Opiskelijan tulee osallistua aloitusluennolle ja tehdä ennakkotehtävä jatkaakseen opintojaksolla.

Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien ja ryhmätyön perusteella. Arvosanaan voi vaikuttaa pakollisiin luentokertoihin osallistuminen.

Exam dates and retake possibilities

Opintojakson tentti ja oppimistehtävät tehdään opintojakson alussa annetun aikataulun mukaisesti.

Alternative completion methods

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Student workload

Luennot 21 h
Harjoitustyöt 62 h
Itsenäinen työskentely 50 h

Content scheduling

Opintojaksolla vuorottelevat itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen, luennot ja harjoitustehtävät.
Opintojakson loppuvaiheessa opiskelijat tekevät projektin ryhmätyönä.

Further information for students

Avoin amk 5
Itsearviointi, vertaispalaute ja opettajan antama palaute oppimistehtävistä.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä 1
Ymmärrät markkinointiviestinnän keskeisiä käsitteitä ja teoriaa sekä menetelmiä ja kuvaat toteutusta näiden avulla. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tulkitset tuloksia ja esität kehittämisehdotuksia. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Tunnistat vuorovaikutustaitosi ja osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti. Tuot esille näkökulmasi ja perustelet sen. Otat vastuuta omasta työstäsi. Arvioit omaa markkinointiviestinnän osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Raportoit havainnollisesti, mutta raportti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.

Tyydyttävä 2
Sovellat markkinointiviestinnän teoriaa ja keskeisiä käsitteitä sekä menetelmää, joita hyödynnät ratkaisun perusteluissa. Esität tulokseen perustuen soveltuvan ratkaisuehdotuksen. Osaat käytännön taidot, joilla selviät tutuissa tilanteissa. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteissa. Sovellat vuorovaikutustaitojasi eri tilanteissa ja kehität niitä. Otat vastuuta vertaisen työstä. Arvioit omaa markkinointiviestinnän osaamistasi esimerkkien avulla ja esität kehittämisen kohteesi. Raportoit johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta raportti sisältää puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä 3
Analysoit ja luokittelet ratkaisuissasi m markkinointiviestinnän keskeisiä teorioita ja käsitteitä. Osaat yhdistää useita eri tietoja ja taitoja sekä menetelmiä toisiinsa, kun ratkaiset ongelmatilannetta. Analysoit ja vertailet tuloksia ja esität niiden perusteella soveltuvan ratkaisuehdotuksen. Hallitset käytännön taidot, joita tarvitset itsenäisen työn tekemisessä. Osoitat kykenevänsä ratkaisemaan alan ongelmia. Osaat organisoida ryhmän toimintaa ja otat vastuuta sen tehtävistä. Osaat argumentoida näkökulmaasi vuorovaikutustilanteissa. Analysoit omaa markkinointiviestinnän osaamistasi ja kehittämiskohteitasi perustellen. Raportoit johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.

Kiitettävä 4
Arvioit, analysoit ja yhdistät ratkaisuissasi markkinointiviestinnän keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä. Arvioit lopputulosta ja siihen johtanutta prosessia johdonmukaisesti ja perustellusti tavoitteisiin nojatuen. Osoitat kykyä erottaa olennaiset asiat ja tehdä perusteltu arvio ja ratkaisu kokonaistilanteesta alan monimutkaisessa ongelmassa. Esität soveltuvat johtopäätökset ja kehittämisen toimenpiteet. Hallitset käytännön taidot, joissa sovellat tietoa. Osaat organisoida yhteisön toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista tavoitteellisesti. Keskustelet vastavuoroisesti, jossa tavoitteena yhteisymmärrys ja osapuolten yhteistyön vahvistaminen. Otat vastuuta henkilöiden ja ryhmän kehittymisestä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat markkinointiviestinnän osaamisen kehittymisesi. Raportoit loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen 5
Arvioit kriittisesti ja hyödynnät ratkaisuissa ja ehdotuksissa relevantteja markkinointiviestinnän teorioita, käsitteitä, tutkimusta, menetelmiä ja periaatteita. Määrittelet ja tulkitset keskeiset alaan ja kehittämiseen sisältyvät käsitteet ja teoriat ajankohtaiseen tietoon ja/tai tutkimuskirjallisuuteen perustuen. Osaat tuottaa uusia näkökulmia ja tehdä yleistyksiä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Hallitset käytännön taidot, joilla kehität toimintaa. Johdat tavoitteellisesti ottaen vastuuta tehtävistä tai projekteista monimutkaisissa ongelmanratkaisutilanteissa. Työskentelet yhteistyössä ja tuotat uusia tai luovia ratkaisuja ennakoiden toimintaympäristön muutoksia. Otat vastuuta ryhmän tai yhteisön kehittymisestä. Keskustelet vastavuoroisesti ja kyseenalaistaen kehittäen ryhmän myönteistä vuorovaikutusta. Reflektoit ja kehität markkinointiviestinnän osaamistasi perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden. Osoitat kriittistä ajattelua. Kirjoitat argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.