Markkinointiviestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BD52-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Terhi Pekkarinen
- Nina Viertorinne
Ryhmät
-
ZJA25KHAvoin amk, lita
-
HTL23S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
-
HTLMARMarkkinointi, liiketalous
- 15.01.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 22.01.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 29.01.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 05.02.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 12.02.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 19.02.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 05.03.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 12.03.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 19.03.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 26.03.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 02.04.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 09.04.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 16.04.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 23.04.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 30.04.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 07.05.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
- 14.05.2025 08:00 - 09:30, Markkinointiviestintä HL00BD52-3004
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson käytyäsi osaat rakentaa markkinointiviestintästrategian ja -suunnitelman sekä johtaa markkinointiviestintää yrityksessä suunnitelmallisesti ja analyyttisesti.
Opintojakson osaamiset
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Työelämässä toimiminen
Opintojakson osaamistavoite
Tällä opintojaksolla perehdyt johdonmukaisen ja erottuvan markkinointiviestinnän merkitykseen yrityksen liiketoiminnassa.
Tunnet markkinointiviestinnän keskeiset teoriat ja käsitteet sekä ymmärrät niiden sisällöt. Ymmärrät markkinointiviestintästrategian merkityksen operatiivisen suunnittelun perustana. Osaat analysoida, suunnitella, toteuttaa ja kehittää yrityksen markkinointiviestintää asiakastiedon perusteella oikeassa mediaympäristössä ja laatia markkinointiviestintästrategian sekä -suunnitelman. Osaat mitata ja arvioida viestinnän onnistumista.
Sisältö
Opintojaksolla käsiteltäviä keskeisiä teemoja ovat viestintä, tiedon prosessointi ja kuluttajakäyttäytyminen, markkinointiviestinnän suunnittelu ja strategiat, mediasuunnittelu ja luova suunnittelu.
Aika ja paikka
100% kontaktia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Fill, C. & Turnbull, S. (2019). Marketing communications: Touchpoints, sharing and disruption (Eighth edition.). Harlow, England: Pearson.
Wrigley, C. & Straker, K. (2018). Affected: Emotionally engaging customers in the digital age. Milton, Qld: John Wiley & Sons Australia, Ltd. Charlesworth, A. (2022). Digital Marketing: A Practical Approach (4th edition). London: Routledge.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Opintojakso on jaettu teemoihin. Teemat tukevat oppimisprosessia ja jokainen teema sisältää mm. asiantuntija- ja vierailijaluentoja, luentoharjoituksia, itsenäistä opiskelua, keskusteluja ja vertaisoppimista
Opintojaksolla tehdään sekä itsenäisiä oppimistehtäviä että ryhmätehtäviä. Osa kontaktiopetustunneista varataan ryhmätyön tekemiselle.
Opiskelijoiden läsnäolo tarkastetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisesta. Opiskelijan tulee osallistua aloitusluennolle ja tehdä ennakkotehtävä jatkaakseen opintojaksolla.
Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien ja ryhmätyön perusteella. Arvosanaan voi vaikuttaa pakollisiin luentokertoihin osallistuminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentti ja oppimistehtävät tehdään opintojakson alussa annetun aikataulun mukaisesti.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 21 h
Harjoitustyöt 62 h
Itsenäinen työskentely 50 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen, luennot ja harjoitustehtävät.
Opintojakson loppuvaiheessa opiskelijat tekevät projektin ryhmätyönä.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5
Itsearviointi, vertaispalaute ja opettajan antama palaute oppimistehtävistä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Ymmärrät markkinointiviestinnän keskeisiä käsitteitä ja teoriaa sekä menetelmiä ja kuvaat toteutusta näiden avulla. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tulkitset tuloksia ja esität kehittämisehdotuksia. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Tunnistat vuorovaikutustaitosi ja osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti. Tuot esille näkökulmasi ja perustelet sen. Otat vastuuta omasta työstäsi. Arvioit omaa markkinointiviestinnän osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi. Raportoit havainnollisesti, mutta raportti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.
Tyydyttävä 2
Sovellat markkinointiviestinnän teoriaa ja keskeisiä käsitteitä sekä menetelmää, joita hyödynnät ratkaisun perusteluissa. Esität tulokseen perustuen soveltuvan ratkaisuehdotuksen. Osaat käytännön taidot, joilla selviät tutuissa tilanteissa. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteissa. Sovellat vuorovaikutustaitojasi eri tilanteissa ja kehität niitä. Otat vastuuta vertaisen työstä. Arvioit omaa markkinointiviestinnän osaamistasi esimerkkien avulla ja esität kehittämisen kohteesi. Raportoit johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta raportti sisältää puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Analysoit ja luokittelet ratkaisuissasi m markkinointiviestinnän keskeisiä teorioita ja käsitteitä. Osaat yhdistää useita eri tietoja ja taitoja sekä menetelmiä toisiinsa, kun ratkaiset ongelmatilannetta. Analysoit ja vertailet tuloksia ja esität niiden perusteella soveltuvan ratkaisuehdotuksen. Hallitset käytännön taidot, joita tarvitset itsenäisen työn tekemisessä. Osoitat kykenevänsä ratkaisemaan alan ongelmia. Osaat organisoida ryhmän toimintaa ja otat vastuuta sen tehtävistä. Osaat argumentoida näkökulmaasi vuorovaikutustilanteissa. Analysoit omaa markkinointiviestinnän osaamistasi ja kehittämiskohteitasi perustellen. Raportoit johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.
Kiitettävä 4
Arvioit, analysoit ja yhdistät ratkaisuissasi markkinointiviestinnän keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä. Arvioit lopputulosta ja siihen johtanutta prosessia johdonmukaisesti ja perustellusti tavoitteisiin nojatuen. Osoitat kykyä erottaa olennaiset asiat ja tehdä perusteltu arvio ja ratkaisu kokonaistilanteesta alan monimutkaisessa ongelmassa. Esität soveltuvat johtopäätökset ja kehittämisen toimenpiteet. Hallitset käytännön taidot, joissa sovellat tietoa. Osaat organisoida yhteisön toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista tavoitteellisesti. Keskustelet vastavuoroisesti, jossa tavoitteena yhteisymmärrys ja osapuolten yhteistyön vahvistaminen. Otat vastuuta henkilöiden ja ryhmän kehittymisestä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat markkinointiviestinnän osaamisen kehittymisesi. Raportoit loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Arvioit kriittisesti ja hyödynnät ratkaisuissa ja ehdotuksissa relevantteja markkinointiviestinnän teorioita, käsitteitä, tutkimusta, menetelmiä ja periaatteita. Määrittelet ja tulkitset keskeiset alaan ja kehittämiseen sisältyvät käsitteet ja teoriat ajankohtaiseen tietoon ja/tai tutkimuskirjallisuuteen perustuen. Osaat tuottaa uusia näkökulmia ja tehdä yleistyksiä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Hallitset käytännön taidot, joilla kehität toimintaa. Johdat tavoitteellisesti ottaen vastuuta tehtävistä tai projekteista monimutkaisissa ongelmanratkaisutilanteissa. Työskentelet yhteistyössä ja tuotat uusia tai luovia ratkaisuja ennakoiden toimintaympäristön muutoksia. Otat vastuuta ryhmän tai yhteisön kehittymisestä. Keskustelet vastavuoroisesti ja kyseenalaistaen kehittäen ryhmän myönteistä vuorovaikutusta. Reflektoit ja kehität markkinointiviestinnän osaamistasi perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden. Osoitat kriittistä ajattelua. Kirjoitat argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.