Kuntoutuksen ohjauksen lähtökohdat (3 op)
Toteutuksen tunnus: SK00CI80-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 27.10.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 20
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettaja
- Anne Koivisto
- Teppo Karapalo
Vastuuopettaja
Anne Koivisto
Ryhmät
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
ZJA24SSAAvoin AMK, sote, YTOL-opinnot, Alkio-opisto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJA24SSAvoin AMK, sote
- 28.08.2024 12:30 - 16:30, Kuntoutuksen ohjauksen lähtökohdat SK00CI80-3002
- 11.09.2024 08:00 - 12:00, Kuntoutuksen ohjauksen lähtökohdat SK00CI80-3002
- 30.09.2024 12:00 - 16:00, Kuntoutuksen ohjauksen lähtökohdat SK00CI80-3002
Objectives
Opintojakson tarkoituksena on, että saat käsityksen kuntoutuksen ohjauksesta ammattina sekä kuntoutuksen ohjauksen merkityksestä ja tarpeellisuudesta erilaisten asiakasryhmien ja yhteiskunnan näkökulmista. Opintojaksolla luot pohjaa kuntoutuksen ohjaajan ammatillisille ydinopinnoille ja dialogisille yhteistyötaidoille.
Opintojakson osaamiset:
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen
Kuntoutuksen palvelujärjestelmä
Kuntoutustarpeiden ja mahdollisuuksien arviointi
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat kuvata kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöisen ohjauksen, tukemisen ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen kuntoutumisprosessin aikana. Osaat kertoa kuntoutuksen ohjaajan työn sisällöistä. Osaat toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa muiden ammattilaisten kanssa.
Osaat nimetä asiakkuuden lähtökohtia, perusteita ja toimintaympäristöjä.
Osaat nimetä kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla.
Content
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on kuntoutuksen ohjauksen yhteiskunnallinen rooli ja merkitys, kuntoutuksen ohjauksen tarpeita aiheuttavat tekijät sekä kuntoutuksen ohjaajan tehtävät, toimintaympäristöt sekä asiakas- ja yhteistyön toimintatavat ja periaatteet. Tarkastelun kohteena ovat myös kuntoutuksen ohjauksen eettiset kysymykset ja keskeiset käsitteet.
Learning materials and recommended literature
Aralinna, V. (toim.). 2023. Kuntoutusohjausnimikkeistö. Kuntaliitto. Helsinki: Suomen kuntaliitto ry.
Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalilan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2022. Talentia. Talentia eettiset ohjeet (e-julkaisu.com)
Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M. & Melkas, S. (toim). 2022. Kuntoutuminen. 2. uud. painos. Helsinki: Duodecim.
Kuntoutuksen uudistaminen vuosina 2020-2022. Kuntoutuksen uudistamisen toimeenpanon kuvaus ja arviointia. 2022. STM:n raportteja ja muistioita 23. Kuntoutuksen uudistaminen vuosina 2020–2022: Kuntoutuksen uudistamisen toimeenpanon kuvaus ja arviointia (valtioneuvosto.fi)
Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. ETENE-julkaisuja 32.
Teaching methods
Koko opintojakso toteutetaan verkko-opintoina.
Webinaareissa, eli verkko-opetuksessa, perehdyt kuntoutuksen ohjauksen asiakkuuksiin, toimintaympäristöihin ja vaikutuksiin sekä kuntoutuksen ohjaajan erilaisiin työnkuviin ja tehtäviin vuorovaikutuksellisten luentojen sekä ryhmätyöskentelyn avulla.
Opintojaksolla opiskelet kuntoutuksen peruskäsitteitä ja perusteita kuntoutuksen ohjaukselle. Tutustut itsenäisesti lähdemateriaaliin ja teet yksilötehtävän kuntoutuksen käsitteistä. Ryhmätehtävässä sovellat tietoa ja teorioita case-pohjaisen oppimisen menetemän avulla yhdessä ryhmäläistesi kanssa.
Itsereflektiossa pohdit omaa ja ryhmäsi oppimista ja työskentelyä.
Exam dates and retake possibilities
Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.
Student workload
Orientaatio 2h
Verkko-opetus (webinaarit) 3 x 4h sekä valmistautuminen webinaareihin yht. 15 h
Oppimistehtävien tekeminen yht. 34 h
Oppimateriaaleihin, kirjallisuuteen perehtyminen ja itsenäinen opiskelu 30 h
Yhteensä 81 h
Further information for students
Opintojakson tehtävät arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Yksilötehtävän arviointi on hyväksytty/hylätty, eikä suorituskertoja ole rajattu.
Ryhmätehtävän arviointikriteerit ovat numeeriset (0-5). Arviointikriteerit eri arvosanoille on määritelty arviointimatriisissa, joka on avoinna ja hyödynnettävissä tehtävän tekemisessä Moodle-työtilassa.
Koko opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5.
Avoin amk: 4 paikkaa (2 paikkaa joustava väylä, 2 paikkaa Alkio-opisto)
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
1 = Tunnistat kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöisen ohjauksen, tukemisen ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen kuntoutumisprosessin aikana. Osaat kertoa kuntoutujan asiakkuuden lähtökotia ja perusteita. Osaat nimetä kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat kertoa kuntoutuksen ohjaajan työn sisällöistä. Osallistut vuorovaikutukseen muiden ammattilaisten kanssa.
2 = Osaat kertoa esimerkkejä kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöisen ohjauksen, tukemisen ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksestä kuntoutumisprosessin aikana. Osaat määritellä kuntoutujan asiakkuuden lähtökohtia ja perusteita. Osaat kertoa esimerkkejä kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavista tekijöistä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat määritellä kuntoutuksen ohjaajan työn sisältöjä. Osaat toimia vuorovaikutuksessa muiden ammattilaisten kanssa.
Evaluation criteria, good (3-4)
3 = Osaat selittää kuinka asiakaslähtöinen ohjaus, tukeminen ja dialoginen vuorovaikutus toteutuu kuntoutumisprosessin aikana ohjauksessa ja yhteistyössä. Osaat esitellä kuntoutujan asiakkuuden lähtökohtia ja perusteita. Osaat selittää, kuinka tietoa kuntoutus- ja palvelutarpeista aiheuttavista tekijöistä hyödynnetään yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat esitellä kuntoutuksen ohjaajan työn sisältöjä. Osaat toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa muiden ammattilaisten kanssa.
4 = Osaat arvioida ja perustella kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöisen ohjauksen, tukemisen ja dialogisen vuorovaikutuksen merkitystä kuntoutumisprosessin aikana. Osaat perustella kuntoutujan asiakkuuden lähtökohtia ja perusteita. Osaat erotella kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat perustella kuntoutuksen ohjaajan työn sisältöjä. Osaat edistää dialogisen vuorovaikutuksen rakentumista yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa.
Evaluation criteria, excellent (5)
5 = Osaat suunnitella ja kehittää kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöistä ohjausta, tukemista ja dialogista vuorovaikutusta kuntoutumisprosessin aikana. Osaat analysoida ja perustella kuntoutujan asiakkuuden lähtökohtia ja perusteita. Osaat asiantuntevasti perustella kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat kehittää kuntoutuksen ohjaajan työn sisältöjä. Osaat ylläpitää ja kehittää dialogista vuorovaikutusta yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa.