Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutuksen ohjauksen lähtökohdat (3 op)

Toteutuksen tunnus: SK00CI80-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 20

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Opettaja

  • Anne Koivisto
  • Teppo Karapalo

Vastuuopettaja

Anne Koivisto

Ryhmät

  • ZJASKO24SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
  • SKO24SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • ZJA24SS
    Avoin AMK, sote

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on, että saat käsityksen kuntoutuksen ohjauksesta ammattina sekä kuntoutuksen ohjauksen merkityksestä ja tarpeellisuudesta erilaisten asiakasryhmien ja yhteiskunnan näkökulmista. Opintojaksolla luot pohjaa kuntoutuksen ohjaajan ammatillisille ydinopinnoille ja dialogisille yhteistyötaidoille.

Opintojakson osaamiset:

Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen
Kuntoutuksen palvelujärjestelmä 
Kuntoutustarpeiden ja mahdollisuuksien arviointi

Opintojakson osaamistavoite:

Osaat kuvata kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöisen ohjauksen, tukemisen ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen kuntoutumisprosessin aikana. Osaat kertoa kuntoutuksen ohjaajan työn sisällöistä. Osaat toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa muiden ammattilaisten kanssa.

Osaat nimetä asiakkuuden lähtökohtia, perusteita ja toimintaympäristöjä.

Osaat nimetä kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on kuntoutuksen ohjauksen yhteiskunnallinen rooli ja merkitys, kuntoutuksen ohjauksen tarpeita aiheuttavat tekijät sekä kuntoutuksen ohjaajan tehtävät, toimintaympäristöt sekä asiakas- ja yhteistyön toimintatavat ja periaatteet. Tarkastelun kohteena ovat myös kuntoutuksen ohjauksen eettiset kysymykset ja keskeiset käsitteet.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Aralinna, V. (toim.). 2023. Kuntoutusohjausnimikkeistö. Kuntaliitto. Helsinki: Suomen kuntaliitto ry.

Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalilan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2022. Talentia. Talentia eettiset ohjeet (e-julkaisu.com)

Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M. & Melkas, S. (toim). 2022. Kuntoutuminen. 2. uud. painos. Helsinki: Duodecim.

Kuntoutuksen uudistaminen vuosina 2020-2022. Kuntoutuksen uudistamisen toimeenpanon kuvaus ja arviointia. 2022. STM:n raportteja ja muistioita 23. Kuntoutuksen uudistaminen vuosina 2020–2022: Kuntoutuksen uudistamisen toimeenpanon kuvaus ja arviointia (valtioneuvosto.fi)

Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. ETENE-julkaisuja 32.

Opetusmenetelmät

Koko opintojakso toteutetaan verkko-opintoina.
Webinaareissa, eli verkko-opetuksessa, perehdyt kuntoutuksen ohjauksen asiakkuuksiin, toimintaympäristöihin ja vaikutuksiin sekä kuntoutuksen ohjaajan erilaisiin työnkuviin ja tehtäviin vuorovaikutuksellisten luentojen sekä ryhmätyöskentelyn avulla.
Opintojaksolla opiskelet kuntoutuksen peruskäsitteitä ja perusteita kuntoutuksen ohjaukselle. Tutustut itsenäisesti lähdemateriaaliin ja teet yksilötehtävän kuntoutuksen käsitteistä. Ryhmätehtävässä sovellat tietoa ja teorioita case-pohjaisen oppimisen menetemän avulla yhdessä ryhmäläistesi kanssa.
Itsereflektiossa pohdit omaa ja ryhmäsi oppimista ja työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Voit hakea opintojaksolta hyväksilukua osaamisen tunnistamisena. Hyväksilukuhakemuksista tulee ilmetä osaaminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin. Opintojakson mahdollisesta hyväksiluvusta tulee olla päätös ennen opintojakson ensimmäistä webinaaria (verkko-opetusta), koska ryhmätehtävän työstäminen aloitetaan jo ensimmäisessä webinaarissa (verkko-opetuksessa).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientaatio 2h
Verkko-opetus (webinaarit) 3 x 4h sekä valmistautuminen webinaareihin yht. 15 h
Oppimistehtävien tekeminen yht. 34 h
Oppimateriaaleihin, kirjallisuuteen perehtyminen ja itsenäinen opiskelu 30 h
Yhteensä 81 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävät arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Yksilötehtävän arviointi on hyväksytty/hylätty, eikä suorituskertoja ole rajattu.
Ryhmätehtävän arviointikriteerit ovat numeeriset (0-5). Arviointikriteerit eri arvosanoille on määritelty arviointimatriisissa, joka on avoinna ja hyödynnettävissä tehtävän tekemisessä Moodle-työtilassa.
Koko opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5.

Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = Tunnistat kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöisen ohjauksen, tukemisen ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen kuntoutumisprosessin aikana. Osaat kertoa kuntoutujan asiakkuuden lähtökotia ja perusteita. Osaat nimetä kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat kertoa kuntoutuksen ohjaajan työn sisällöistä. Osallistut vuorovaikutukseen muiden ammattilaisten kanssa.

2 = Osaat kertoa esimerkkejä kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöisen ohjauksen, tukemisen ja dialogisen vuorovaikutuksen merkityksestä kuntoutumisprosessin aikana. Osaat määritellä kuntoutujan asiakkuuden lähtökohtia ja perusteita. Osaat kertoa esimerkkejä kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavista tekijöistä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat määritellä kuntoutuksen ohjaajan työn sisältöjä. Osaat toimia vuorovaikutuksessa muiden ammattilaisten kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = Osaat selittää kuinka asiakaslähtöinen ohjaus, tukeminen ja dialoginen vuorovaikutus toteutuu kuntoutumisprosessin aikana ohjauksessa ja yhteistyössä. Osaat esitellä kuntoutujan asiakkuuden lähtökohtia ja perusteita. Osaat selittää, kuinka tietoa kuntoutus- ja palvelutarpeista aiheuttavista tekijöistä hyödynnetään yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat esitellä kuntoutuksen ohjaajan työn sisältöjä. Osaat toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa muiden ammattilaisten kanssa.

4 = Osaat arvioida ja perustella kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöisen ohjauksen, tukemisen ja dialogisen vuorovaikutuksen merkitystä kuntoutumisprosessin aikana. Osaat perustella kuntoutujan asiakkuuden lähtökohtia ja perusteita. Osaat erotella kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat perustella kuntoutuksen ohjaajan työn sisältöjä. Osaat edistää dialogisen vuorovaikutuksen rakentumista yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Osaat suunnitella ja kehittää kuntoutujan ja hänen verkostonsa asiakaslähtöistä ohjausta, tukemista ja dialogista vuorovaikutusta kuntoutumisprosessin aikana. Osaat analysoida ja perustella kuntoutujan asiakkuuden lähtökohtia ja perusteita. Osaat asiantuntevasti perustella kuntoutus- ja palvelutarpeita aiheuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat kehittää kuntoutuksen ohjaajan työn sisältöjä. Osaat ylläpitää ja kehittää dialogista vuorovaikutusta yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa.