Inklusiivinen pedagogiikka (4 op)
Toteutuksen tunnus: AE00CQ31-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
04.06.2024 - 03.06.2027
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 50
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
- Tiina Parviainen
- Kaisa Räty
- Riikka Hongisto
- Kaija Peuna-Korpioja
Ryhmät
-
AJE24SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
Objectives
Tällä opintojaksolla perehdyt inklusiiviseen pedagogiikkaan yksilöllisissä oppimisen tuen tarpeissa. Opit tunnistamaan ja huomioimaan yksilöllisiä tuen tarpeita ja suunnittelemaan pedagogisia ratkaisuja niiden perusteella ja käyttämään inklusiivisen pedagogiikan ja erityisopetuksen keinoja niiden tukemiseen.
Tällä opintojaksolla kehität
Oppimisen ohjaamisen osaamistasi yksilöllisiin tuen tarpeisiin vastaamisesta.
Content
Tuen tarpeisiin vastaaminen erityisen tuen ja inklusiivisen pedagogiikan avulla.
Learning materials and recommended literature
Roiha, A. 2023, Onnistu eriyttämisessä.
Muuta soveltuvaa kirjallisuutta.
Oppimisen vaikeuksien testeihin ja kartoituksiin tutustuminen.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti itsenäisenä työskentelynä, oppimispiirissä ja ohjauspäivissä työskennellen. Oppimistehtävän kautta tutkitte pedagogisia menetelmiä ja tuen vaikuttavuutta inklu-siivisessa oppimisympäristössä.
Alternative completion methods
Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit perehtymällä yksilöllisen tuen menetelmiin ja niiden toteutukseen.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat a) koostamalla raportin oppimispiirin kanssa valitsemastanne menetelmästä sekä siihen liittyvästä kirjallisuudesta sekä b) vertaisarvioinnin avulla saaden palautetta oppimisestasi.
Student workload
Opintojakson laajuus on 4op ja se merkitsee sinulta 108 tunnin työpanosta; lukemista, materiaalin han-kintaa, työskentelyn suunnittelua, toteutusta ja arviointia sekä raportointia.
Content scheduling
Opintojakso toteutetaan lukuvuoden 24-25 aikana.
Further information for students
Arviointi on oppimistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Prosessin arvioinnin välineitä ovat palaut-teet ja itsearviointi. Arviointiaineiston muodostavat raportti ja vertaisarviointi. Arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävä on tehty.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: yksilöllisiin tuen tarpeisiin vastaaminen.
Verkosto-osaaminen: inklusiivisen pedagogiikan suunnittelu moniammatillisesti.