Tutkimus- ja kehittämistyön lähtökohdat (5op)
Toteutuksen tunnus: MZRD1000-4K0J4
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.01.2014 - 31.07.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma (AMK)
- Opettajat
- Anne Nurminen
- Mikael Viitasaari
- Ryhmät
-
MPA13S1Palvelujen tuottamisen ja johtamisen ko.
- Opintojakso
- MZRD1000
Toteutukselle Tutkimus- ja kehittämistyön lähtökohdat MZRD1000-4K0J4 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
•ymmärtää opinnäytetyön yhtenä tutkimus- ja kehittämistoiminnan työtapana.
•ymmärtää ilmiöön perehtymisen merkityksen kehittämistyön lähtökohtana.
•tuntee palvelualoja koskevat keskeiset tiedonlähteet.
•Hallitsee aiheen mukaisen tiedonhaun.
•Osaa tulkita, analysoida ja jäsentää palvelualoja koskevaa aineistoa.
•Ymmärtää lähdekritiikin merkityksen ja tiedon eettisen käytön
•Tietää T&K&I työn periaatteet
Sisältö
•Tutkimus- ja kehittämisprosessin perusteet
•Palvelualojen keskeiset tiedonlähteet
•Yleisimmät hakulogiikat
•Tutkimukseen liittyvän informaatioympäristön hahmottaminen
•Tiedon eettinen käyttö ja lähdekritiikki
Opiskelija
•osallistuu tutkimusaineiston keräämiseen ohjatusti
•osallistuu tutkimusaineiston analysointiin ohjatusti
•laatii työelämälähtöisen raportin
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, S., Remes, P. ja Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Tammi. Lee, N. & Lings, I. 2008. Doing business research. A guide to theory and practice. London: SAGE. Metsämuuronen, J. 2005. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp. Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen yhteisopetukseen ja ryhmätyöskentelyyn (30 %),oppimisalueen tehtävät (70 %).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 30h Ryhmätyöskentely 30h Itsenäinen työskentely 75h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 (Välttävä) –2 (Tyydyttävä)
-Opiskelija tunnistaa tutkimus-ja kehittämisprosessiin kuuluvia elementtejä.
-Opiskelija tuntee joitakin palvelualojen keskeisiä tiedonlähteitä
-Opiskelija käyttää vain sähköisiä yleishakukonelähteitä tai opettajan jakamaa materiaalia.
-Opiskelija raportoi puutteellisesti. Jäsentely ontuu. Havainnollistaminen on puutteellista.
-Opiskelija ei pysy vaaditussa aikataulussa.
3 (Hyvä)- 4 (kiitettävä)
-Opiskelija ymmärtää tutkimus- ja kehittämisprosessin työtapana.
-Opiskelija ymmärtää palvelualoja koskevan aineiston tulkinnan ja analysoinnin merkityksen.
-Opiskelija ymmärtää lähdekritiikin merkityksen ja tiedon eettisen käytön.
-Opiskelija tuottaa ulkoasultaan moitteettoman, selkeän ja ymmärrettävän raportin.
-Opiskelija pysyy aikataulussa, mutta kiire näkyy viimeistelyssä.
5 (Erinomainen)
-Opiskelija ymmärtää tutkimus- ja kehittämistyön merkityksen yrityksen/organisaation kehittämisessä.
-Opiskelija hallitsee aiheen mukaisen systemaattisen tiedonhaun.
-Opiskelija raportoi napakasti ja kiinnostavasti. Raportti on hyvin jäsennelty ja kieleltään moitteeton.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
-