Siirry suoraan sisältöön

Pilke -toiminnan ohjaaminen ikääntyneiden päihdehaittojen vähentämiseksi (3op)

Toteutuksen tunnus: C-02629-TO00CF18-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.12.2025 - 16.06.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Korkeakoulu
Laurea-ammattikorkeakoulu, Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 300
Opintojakso
C-02629-TO00CF18

Toteutukselle Pilke -toiminnan ohjaaminen ikääntyneiden päihdehaittojen vähentämiseksi C-02629-TO00CF18-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnoissa hyödynnetään automaattista arviointia ja erityisesti automaattisesti pisteytettyjä testejä. Automaattisella arvioinnilla tarkoitetaan sitä, että opiskelijan tekemien opintosuoritusten pisteet kirjautuvat automaattisesti verkko-oppimisympäristöön.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Ikääntyvien päihteiden käyttö on yhä ajankohtaisempi ilmiö ja ikääntyneet tarvitsevat ikäerityisiä päihdepalveluita. Pilke-toiminnalla tarjotaan ohjattua vertaistuellista ryhmätoimintaa ikääntyneille, joilla on tai on ollut päihdeongelmia. Tämä kurssi antaa valmiudet ohjata vertaistuellisia Pilke-porukoita kannattelevalla työotteella sekä tehdä etsivää päihdetyötä yhteistyökumppaneiden kanssa. Kurssilla käsitellään ikääntymiseen ja päihteidenkäyttöön liittyviä erityiskysymyksiä, Pilke-työn toimintaideologiaa ja käytäntöjä sekä ryhmädynamiikkaa. Kurssin keskeinen sisältö: - Ikääntyminen ja päihteet - Päihdeongelmien tunnistaminen ja puheeksiotto - Päihdetyön lainsäädäntö - Pilke-toimintamalli

Tavoitteet

Opiskelija osaa - tunnistaa ja kuvata ikääntyneiden päihteiden käyttöön liittyviä erityispiirteitä - soveltaa vuorovaikutustaitoja ikääntyneiden eettisessä kohtaamisessa ja päihteidenkäytön puheeksiotossa - soveltaa päihdetyön lainsäädäntöä ja eettisiä periaatteita - käyttää Pilke-toimintamallia ikääntyneiden päihdehaittoja vähentävässä työssä

Aika ja paikka

Verkossa Canvas/Digicampus-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus löytyy verkkokurssin oppimisympäristöstä Canvasista.

Opetusmenetelmät

Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta. Tällä opinnolla tekoäly ei voi asettua opiskelijan rooliin, joten tekoälyn käyttö on kiellettyä. Opiskelijan tulee pohtia omaa osaamistaan suhteessa tehtävänantoihin. Verkkokurssin käytyään opiskelija osaa: - Tunnistaa ja kuvata ikääntyneiden päihteiden käyttöön liittyviä erityispiirteitä. - Soveltaa vuorovaikutustaitoja ikääntyneiden eettisessä kohtaamisessa ja päihteidenkäytön puheeksiotossa. - Soveltaa päihdetyön lainsäädäntöä ja eettisiä periaatteita. - Käyttää Pilke-toimintamallia ikääntyneiden päihdehaittoja vähentävässä työssä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Verkkokurssi on toteutettu yhteistyössä Sininauhaliiton kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MOOC-opinnolle ei ole tarjolla valinnaista soritustapaa. Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa. Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Kolmen opintopisteen suoritus vastaa siten yhteensä 81 opiskelijan työtuntia.

Siirry alkuun