Siirry suoraan sisältöön

Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavat (5op)

Toteutuksen tunnus: C-02630-7L00GC24-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2026 - 31.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 30.11.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Tampereen ammattikorkeakoulu, TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Opintojakso
C-02630-7L00GC24

Toteutukselle Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavat C-02630-7L00GC24-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

ennakkotehtävä lähipäivät Tampereella 13-14.5.2026, korvaava tehtävä mahdollinen. Intensiivipäivien jälkeisen esseen palautus

Tavoitteet

Opiskelija • hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti • osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä • osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä • osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa

Sisältö

Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia Yhteiskehittäminen ja vertaistuki Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt

Aika ja paikka

Opintojakso on suoritettavissa ajanjaksolla 1.1.2026-14.9.2026. (ennakkotehtävä aukeaa ja uusinta II päättyy 14.9.2026). Lähipäivät ovat Tampereella Tampereen ammattikorkeakoulun tiloissa 13-14.5.2026 Läsnäolosuositus, poissaolot korvataan erillisellä poissaoloja korvaavalla tehtävällä.

Oppimateriaalit

Sveinbjarnardóttir, E. K. & Kilkku, N. (2022) Collaboration with Families, Networks and Communities. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 149-172. Doyle,L. (2022) Advanced Practice Mental Health Nursing and Mental Health Promotion. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 173-195. Seikkula, J. 2022. Dialogi parantaa –mutta miksi? Mikä tekee dialogista ennennäkemättömän vaikuttavan vaikeissa kriiseissä. Kuva ja Mieli. Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä, luennot, intensiivipäivien jälkeinen tehtäväkokonaisuus, itsenäinen työskentely, pari- ja pienryhmätyöskentely. Menetelmät voivat tarkentua opintojakson alkuun mennessä. Oppimisalustana käytetään DigiCampusta, DigiCampus.fi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

ei ole

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautuspäivämäärät DigiCampus.fi: Ennakkotehtävän palautus 1.4.2026 mennessä. Intensiivipäivien jälkeisen esseen palautus 31.5.2026 mennessä. Uusinta I, palautuspäivä on viimeistään 10.8.2026. Uusinta II, palautuspäivä viimeistään 14.9.2026. Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan. Arvosanoja ei voi korottaa TAMKin tutkintosäännön mukaisesti Tutkintosääntö ja sitä täydentävät ohjeet​ | TAMK.

Kansainvälisyys

ei ole

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Esitietovaatimukset

Pakolliset edeltävät opinnot: Dialoginen yhteistyö 5op ja Mielenterveys- ja päihdehoitotyön laajavastuinen kliininen käytäntö 5 op

Siirry alkuun