Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavat (5op)
Toteutuksen tunnus: C-02630-7L00GC24-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2026 - 31.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 30.11.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Tampereen ammattikorkeakoulu, TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Opintojakso
- C-02630-7L00GC24
Toteutukselle Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavat C-02630-7L00GC24-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
ennakkotehtävä lähipäivät Tampereella 13-14.5.2026, korvaava tehtävä mahdollinen. Intensiivipäivien jälkeisen esseen palautus
Tavoitteet
Opiskelija • hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti • osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä • osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä • osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa
Sisältö
Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia Yhteiskehittäminen ja vertaistuki Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt
Aika ja paikka
Opintojakso on suoritettavissa ajanjaksolla 1.1.2026-14.9.2026. (ennakkotehtävä aukeaa ja uusinta II päättyy 14.9.2026). Lähipäivät ovat Tampereella Tampereen ammattikorkeakoulun tiloissa 13-14.5.2026 Läsnäolosuositus, poissaolot korvataan erillisellä poissaoloja korvaavalla tehtävällä.
Oppimateriaalit
Sveinbjarnardóttir, E. K. & Kilkku, N. (2022) Collaboration with Families, Networks and Communities. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 149-172. Doyle,L. (2022) Advanced Practice Mental Health Nursing and Mental Health Promotion. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 173-195. Seikkula, J. 2022. Dialogi parantaa –mutta miksi? Mikä tekee dialogista ennennäkemättömän vaikuttavan vaikeissa kriiseissä. Kuva ja Mieli. Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä, luennot, intensiivipäivien jälkeinen tehtäväkokonaisuus, itsenäinen työskentely, pari- ja pienryhmätyöskentely. Menetelmät voivat tarkentua opintojakson alkuun mennessä. Oppimisalustana käytetään DigiCampusta, DigiCampus.fi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
ei ole
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautuspäivämäärät DigiCampus.fi: Ennakkotehtävän palautus 1.4.2026 mennessä. Intensiivipäivien jälkeisen esseen palautus 31.5.2026 mennessä. Uusinta I, palautuspäivä on viimeistään 10.8.2026. Uusinta II, palautuspäivä viimeistään 14.9.2026. Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan. Arvosanoja ei voi korottaa TAMKin tutkintosäännön mukaisesti Tutkintosääntö ja sitä täydentävät ohjeet | TAMK.
Kansainvälisyys
ei ole
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Esitietovaatimukset
Pakolliset edeltävät opinnot: Dialoginen yhteistyö 5op ja Mielenterveys- ja päihdehoitotyön laajavastuinen kliininen käytäntö 5 op