Urheilun digitaalinen viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BC20-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
15.10.2021 - 11.11.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 0 - 5
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutusohjelma (AMK)
- Opettajat
- Osmo Laitila
- Lasse Riitesuo
- Ryhmät
-
ZJA20SHSPDAvoin amk, LITA, SOTE, Hyvinvoinnin, liikunnan ja urheilun liiketoiminnan kehittäminen, korkeakouludiplomi
-
ZJA21SHSPDAvoin amk, LITA, SOTE, Hyvinvoinnin, liikunnan ja urheilun liiketoiminnan kehittäminen, korkeakouludiplomi
- Opintojakso
- HL00BC20
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 15.10.2021 ja päättyy 11.11.2021.
Aloituswebinaari 15.10. klo 12-16
Opintojakson aikana 2 webinaaria (3h) opintojakson aikataulun mukaisesti. Aikataulu sovitaan yhteisesti opintojakson alussa.
Päätöswebinaari 11.11. klo 12-16
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opinnot suoritettuaan opiskelija kykenee kriittisesti tarkastelemaan ja analysoimaan urheilun ja liikunnan digitaalisen markkinoinnin toimintaympäristöä sekä luomaan monipuolisia markkinointikampanjoita urheilun ja liikunnan toimialan organisaatioille digitaalisessa viestintäympäristössä.
Opiskelija kykenee soveltamaan opintojaksolla käsiteltävää ja hankittua tietämystä sekä työkaluja analysoidessaan urheilu- ja liikuntaorganisaatioiden markkinointiympäristöä sekä näiden digitaalisten markkinointitoimenpiteiden johtamisen kehittämistä huomioiden urheilun ja liikunnan erityispiirteet.
Opinnoissa opiskelija kommunikoi monipuolisesti osana ryhmää sekä osallistuu aktiivisesti omalla panoksellaan oppijoiden keskinäiseen vuorovaikutukseen erinäisten oppimistilanteiden aikana. Opiskelija osoittaa aktiivista oma-aloiteisuutta ja vuorovaikutteisuutta osallistuessaan ryhmän yhteisiin oppimistekoihin yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa.
Opiskelija ymmärtää eettisen ja vastuullisesti kestävän toiminnan periaatteet sekä niiden merkityksen urheilu- ja liikuntaorganisaatioiden digitaalisen markkinointiviestinnän näkökulmasta.
Sisältö
Digitaalisen markkinoinnin strategiset valinnat urheilun ja liikunnan viitekehyksessä,
Markkinointiviestinnän, tarinankerronnan ja digitaalisen PR:n perusteet,
Online -asiakaskokemus, omnichannel -ajattelu osana digitaalista viestintää
Sosiaalinen media markkinointiympäristönä ja sosiaalisen median työkalut,
Hakukoneoptimoinnin ja -markkinoinnin perusteet,
Pelillistäminen markkinointikeinona ja esports.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja kirjallisuus annetaan opintojakson alussa.
Materiaaleina käytetään ajankohtaisia artikkeleita ja digitaalisia aineistoja kuten podcasteja ja blogeja.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu webinaaripäivistä, jotka sijoittuvat opintojakson alkuun, keskivaiheille ja loppuun, sekä itseopiskelujaksosta webinaarien välissä. Webinaarien välillä opiskelija suorittaa opintoja virtuaalisina etäopintoina hyödyntäen koulun Moodle virtuaalioppimisympäristöä.
Aloituswebinaariin valmistaudutaan ns. flipped-learning menetelmän kautta ennakkotehtävällä. Webinaareissa käsiteltävät aiheet toimivat pohjana opintojakson arvioitavan yksilötehtävän tekemiselle. Kaikki opintojakson opinnot tehdään verkko-opintoina.
Opintojakson aikana opiskelija tutkii ja perehtyy hyvinvoinnin, urheilun ja liikunnan yritysten/ organisaatioiden digitaaliseen markkinointiympäristöön ja tarkastelee markkinointiviestintään liittyviä ilmiöitä valitsemansa hyvinvoinnin, urheilun tai liikunnan yrityksen/organisaation näkökulmasta. Opiskelijan oppimista arvoidaan havainnoivan yksilötehtävän (100 %) kautta. Lisäksi opiskelija tekee itsearvioinnin opintojakson lopuksi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakson kokonaiskuormittavuus on yhteensä noin 135 tuntia (5 opintopistettä).
Opiskelijan kuormittavuus opintojaksolla jakautuu seuraavasti:
Webinaarit (mukaan lukien ennakkovalmistautuminen) 30 tuntia
Itsenäinen opiskelu 50 tuntia
Yksilötehtävä ja reflektiot 55 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Osoitat erittäin rajatusti kykyä analysoida ja arvioida akateemista ja organisaatiolähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan toimintaympäristöön ja organisaatioiden digitaalisen markkinointiviestinnän johtamiseen liittyen.
Osoitat vähäisiä taitoja ja osaamista urheilun ja liikunnan organisaatioiden digitaalisen markkinointiviestinnän haasteiden analysoimiseksi ja ratkaisemiseksi.
Osallistut rajoitetusti opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität hyvin rajallisesti ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa.
Tunnistat ja arvioit välttävästi urheilun ja liikunnan markkinointiviestintään liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita.
Tyydyttävä 2
Osoitat jokseenkin tyydyttävää kykyä analysoida ja arvioida akateemista ja organisaatiolähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan toimintaympäristöön ja organisaatioiden digitaalisen markkinointiviestinnän johtamiseen liittyen.
Osoitat perustasoisia taitoja ja osaamista urheilun ja liikunnan organisaatioiden digitaalisen markkinointiviestinnän haasteiden analysoimiseksi ja ratkaisemiseksi, mutta et perustele ratkaisuja kattavasti.
Osallistut vähissä määrin opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität joitain ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa.
Tunnistat ja arvioit tyydyttävällä tasolla urheilun ja liikunnan markkinointiviestintään liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita ja keskustelet niistä jokseenkin sujuvasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osoitat hyvää ja monipuolista kykyä analysoida ja arvioida akateemista ja organisaatiolähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan toimintaympäristöön ja organisaatioiden digitaalisen markkinointiviestinnän johtamiseen liittyen, sekä pyrit hyödyntämään tietoa ratkaisujen esittämisessä.
Osoitat perustasoa korkeampaa taitoa ja osaamista urheilun ja liikunnan organisaatioiden digitaalisen markkinointiviestinnän haasteiden analysoimiseksi ja ratkaisemiseksi ja kykenet perustelemaan näkökulmasi johdonmukaisesti.
Osallistut aktiivisesti opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität varteenotettavia ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa.
Tunnistat ja arvioit monipuolisesti urheilun ja liikunnan markkinointiviestintään liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita ja keskustelet niistä sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti.
Kiitettävä 4
Osoitat kiitettävää kykyä analysoida ja arvioida akateemista ja organisaatiolähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan toimintaympäristöön ja organisaatioiden digitaalisen markkinointiviestinnän johtamiseen liittyen, sekä pyrit monipuolisesti perustellen hyödyntämään tietoa ratkaisujen esittämisessä.
Osoitat hyvin korkeaa taitoa ja osaamista urheilun ja liikunnan organisaatioiden digitaalisen markkinointiviestinnän haasteiden analysoimiseksi ja ratkaisemiseksi ja kykenet perustelemaan näkökulmasi johdonmukaisesti ja syvällisesti.
Osallistut erittäin aktiivisesti opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität perusteltuja ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa.
Tunnistat ja arvioit syvällisesti urheilun ja liikunnan markkinointiviestintään liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita ja tuot niitä sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti esiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osoitat erinomaisen kiitettävää kykyä analysoida ja arvioida akateemista ja organisaatiolähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan toimintaympäristöön ja organisaatioiden digitaalisen markkinointiviestinnän johtamiseen liittyen, sekä perustelet esittämäsi ratkaisut käytettävissä olevaan tietoon pohjautuen useasta eri näkökulmasta.
Osoitat hyvin korkeaa taitoa ja osaamista urheilun ja liikunnan organisaatioiden digitaalisen markkinointiviestinnän haasteiden analysoimiseksi ja ratkaisemiseksi ja kykenet perustelemaan näkökulmasi johdonmukaisesti ja syvällisesti pyrkien luomaan uusia ratkaisuja.
Osallistut erittäin aktiivisesti opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität erinomaisesti perusteltuja ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa edistäen koko ryhmän yhteistä oppimista.
Tunnistat ja arvioit laaja-alaisesti ja syvällisesti urheilun ja liikunnan markkinointiviestintään liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita ja tuot niitä rakentavasti ja tarkoituksenmukaisesti esiin tarjoten omia ratkaisujasi.