Siirry suoraan sisältöön

Esteettömien palveluiden johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MZMH0600-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2020 - 05.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.11.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management (AMK)
Opettajat
Petra Blinnikka
Ryhmät
MRE17SB
Matkailu- ja palveluliiketoiminta
ZJA21SM
Avoin AMK, marata
MRE17SA
Matkailu- ja palveluliiketoiminta
MPT20S1
Palveluliiketoiminta
MRE18SB
Matkailu- ja palveluliiketoiminta
MPT19SA
Palveluliiketoiminta
MRE18SA
Matkailu- ja palveluliiketoiminta
ZJK21SM
Korkeakoulujen välinen yhteistyö, MARATA
MTM20S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
MTM19S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
Opintojakso
MZMH0600
Toteutukselle MZMH0600-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena syksyllä 2021 viikkojen 44-50 aikana.

Tavoitteet

Opiskelija tietää palvelujen merkityksen eri toimialojen ja kansantalouksien näkökulmasta. Hän osaa hyödyntää palvelu- ja asiakasosaamistaan esteettömien matkailupalvelujen johtamisessa.

Opiskelija hallitsee yrityksen palvelujärjestelmän osa-alueet:
•palvelun, tuotteen ja tuotteistamisen,
•palveluntuotantojärjestelmä ja -prosessit
•palvelu- ja asennekulttuurin ja
•laadun.

Hän osaa kehittää palvelujärjestelmän arvontuottoa asiakaslähtöisyyden sekä yrityksen näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa tietoainesta matkailuyritysten palvelujärjestelmien kehittämisessä ja esteettömien palveluiden johtamisessa.

Sisältö

palveluliiketoiminta ja sen kansantaloudellinen merkitys
asiakasosaamisen hyödyntäminen johtamisessa
yrityksen palvelujärjestelmän osa-alueet ja niiden vaikutus toisiinsa
palveluprosessit ja niiden kuvaaminen
arvontuotto palvelujärjestelmissä ja -prosesseissa
esteettömien matkailupalvelujen johtaminen

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa 1.11., jolloin osallistujille lähetetään ennakkotehtävä.

Torstai 11.11.2021 klo 14.00-16.00 Aloituswebinaari

Torstai 18.11.2021 klo 14.00-16.00 Webinaari

Torstai 25.11.2021 klo 14.00-16.00 Webinaari

Torstai 2.12.2021 klo 14.00-16.00 Webinaari

Torstai 9.12.2021 klo 14.00-16.00 Webinaari

15.12.2021 dl oppimistehtäville. Opintojakso päättyy.

Oppimateriaalit

Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki : WSOYpro.
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/vammaisuus-yhteiskunnassa/esteettomyys-ja-saavutettavuus
Muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Tämä opintojakso toteutetaan täysin verkossa.
Opetus- ja oppimismenetelminä opintojaksolla käytetään:
* webinaareja verkossa
* oppimistehtäviä
* ryhmäkeskusteluja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään vierailevia luennoitsijoita sekä jaetaan käytännön caseja työelämästä.

Kansainvälisyys

Kansainvälisyysnäkökulma on huomioitu opintojakson toteutuksessa siten, että opetuksessa hyödynnetään kansainvälisiä case esimerkkejä ja materiaalia teemasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sinulla on oikeus hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista, jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista (esimerkiksi muualla suoritettuja korkeakouluopintoja), joita voidaan katsoa hyväksi nyt suoritettavaan tutkintoon.

Osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa on kolme päätapaa: hyväksilukeminen (korvaaminen, sisällyttäminen) ja muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä opinnollistaminen. Lisätietoa JAMKin tutkintosäännössä, luku 17.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste tarkoittaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, joten 5 opintopisteen laajuisen opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia. Työmäärä jakautuu tässä opintojaksossa seuraavasti:
* webinaarit ja ryhmäkeskustelut verkossa 35
* itsenäiset tehtävät ja muu itsenäinen työskentely (kirjallisuuden opiskelu, luentoihin valmistautuminen) 100

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 (Sufficient)
Opiskelija tietää yrityksen palvelujärjestelmän eri osa-alueet. Opiskelija tunnistaa palvelu- ja asiakasosaamisen merkityksen esteettömien matkailupalveluiden johtamisessa. Opiskelija ymmärtää palvelujärjestelmän arvontuoton käsitteen tasolla. Opiskelijan raportointi on kuvailua ja jäsentymätöntä sekä havainnollistaminen on heikkoa.

2 (Satisfactory)
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä yrityksen palvelujärjestelmän eri osa-alueet. Opiskelija ymmärtää palvelu- ja asiakasosaamisen merkityksen esteettömien matkailupalveluiden johtamisessa. Opiskelija ymmärtää palvelujärjestelmän arvontuoton käsitteen tasolla. Opiskelijan raportointi on kuvailua, jäsentymätöntä ja osin havainnollista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 (Good)
Opiskelija ymmärtää ja osaa kuvata yrityksen palvelujärjestelmän eri osa-alueet ja tunnistaa niiden merkityksen matkailuyrityksen johtamisen näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää palvelu- ja asiakasosaamisen merkityksen esteettömien matkailupalveluiden johtamisessa. Opiskelija tietää miten palvelujärjestelmä tuottaa arvoa asiakkaalle ja yritykselle. Opiskelijan raportointi on jäsentynyttä, monipuolisesti lähteitä sisältävää, pohdiskelevaa ja havainnollista.

4 (Very Good)
Opiskelija ymmärtää yrityksen palvelujärjestelmän eri osa-alueet ja osaa soveltaa tietoainesta matkailuyritysten palvelujärjestelmien kehittämisessä ja esteettömien matkailupalveluiden johtamisessa. Opiskelija osaa hyödyntää palvelu- ja asiakasosaamistaan esteettömien matkailupalvelujen johtamisessa. Opiskelija osaa kehittää palvelujärjestelmän arvontuottoa asiakaslähtöisyyden sekä yrityksen näkökulmasta. Opiskelijan raportointi on selkeää, monipuolisesti lähteitä sisältävää, havainnollista ja analyyttistä tarkastelua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (Excellent)
Opiskelija hallitsee arvosanaan 3 (hyvä) - 4 (kiitettävä) vaadittavan ydinosaamisen lisäksi kriittisen tarkastelun. Opiskelija osoittaa erityistä innovatiivisuutta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija ymmärtää esteettömään matkailuun liittyvät käsitteet. Hän tunnistaa esteettömiä palveluita tarvitsevien asiakasryhmien erityispiirteet ja -tarpeet.

Lisätiedot

Campus Online 10
Avoin AMK 10

Siirry alkuun