Esteettömien palveluiden johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MZMH0600-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.08.2020 - 05.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.11.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Tourism Management (AMK)
- Opettajat
- Petra Blinnikka
- Ryhmät
-
MRE17SBMatkailu- ja palveluliiketoiminta
-
ZJA21SMAvoin AMK, marata
-
MRE17SAMatkailu- ja palveluliiketoiminta
-
MPT20S1Palveluliiketoiminta
-
MRE18SBMatkailu- ja palveluliiketoiminta
-
MPT19SAPalveluliiketoiminta
-
MRE18SAMatkailu- ja palveluliiketoiminta
-
ZJK21SMKorkeakoulujen välinen yhteistyö, MARATA
-
MTM20S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
-
MTM19S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
- Opintojakso
- MZMH0600
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena syksyllä 2021 viikkojen 44-50 aikana.
Tavoitteet
Opiskelija tietää palvelujen merkityksen eri toimialojen ja kansantalouksien näkökulmasta. Hän osaa hyödyntää palvelu- ja asiakasosaamistaan esteettömien matkailupalvelujen johtamisessa.
Opiskelija hallitsee yrityksen palvelujärjestelmän osa-alueet:
•palvelun, tuotteen ja tuotteistamisen,
•palveluntuotantojärjestelmä ja -prosessit
•palvelu- ja asennekulttuurin ja
•laadun.
Hän osaa kehittää palvelujärjestelmän arvontuottoa asiakaslähtöisyyden sekä yrityksen näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa tietoainesta matkailuyritysten palvelujärjestelmien kehittämisessä ja esteettömien palveluiden johtamisessa.
Sisältö
palveluliiketoiminta ja sen kansantaloudellinen merkitys
asiakasosaamisen hyödyntäminen johtamisessa
yrityksen palvelujärjestelmän osa-alueet ja niiden vaikutus toisiinsa
palveluprosessit ja niiden kuvaaminen
arvontuotto palvelujärjestelmissä ja -prosesseissa
esteettömien matkailupalvelujen johtaminen
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa 1.11., jolloin osallistujille lähetetään ennakkotehtävä.
Torstai 11.11.2021 klo 14.00-16.00 Aloituswebinaari
Torstai 18.11.2021 klo 14.00-16.00 Webinaari
Torstai 25.11.2021 klo 14.00-16.00 Webinaari
Torstai 2.12.2021 klo 14.00-16.00 Webinaari
Torstai 9.12.2021 klo 14.00-16.00 Webinaari
15.12.2021 dl oppimistehtäville. Opintojakso päättyy.
Oppimateriaalit
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki : WSOYpro.
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/vammaisuus-yhteiskunnassa/esteettomyys-ja-saavutettavuus
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Tämä opintojakso toteutetaan täysin verkossa.
Opetus- ja oppimismenetelminä opintojaksolla käytetään:
* webinaareja verkossa
* oppimistehtäviä
* ryhmäkeskusteluja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään vierailevia luennoitsijoita sekä jaetaan käytännön caseja työelämästä.
Kansainvälisyys
Kansainvälisyysnäkökulma on huomioitu opintojakson toteutuksessa siten, että opetuksessa hyödynnetään kansainvälisiä case esimerkkejä ja materiaalia teemasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sinulla on oikeus hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista, jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista (esimerkiksi muualla suoritettuja korkeakouluopintoja), joita voidaan katsoa hyväksi nyt suoritettavaan tutkintoon.
Osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa on kolme päätapaa: hyväksilukeminen (korvaaminen, sisällyttäminen) ja muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä opinnollistaminen. Lisätietoa JAMKin tutkintosäännössä, luku 17.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste tarkoittaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, joten 5 opintopisteen laajuisen opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia. Työmäärä jakautuu tässä opintojaksossa seuraavasti:
* webinaarit ja ryhmäkeskustelut verkossa 35
* itsenäiset tehtävät ja muu itsenäinen työskentely (kirjallisuuden opiskelu, luentoihin valmistautuminen) 100
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 (Sufficient)
Opiskelija tietää yrityksen palvelujärjestelmän eri osa-alueet. Opiskelija tunnistaa palvelu- ja asiakasosaamisen merkityksen esteettömien matkailupalveluiden johtamisessa. Opiskelija ymmärtää palvelujärjestelmän arvontuoton käsitteen tasolla. Opiskelijan raportointi on kuvailua ja jäsentymätöntä sekä havainnollistaminen on heikkoa.
2 (Satisfactory)
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä yrityksen palvelujärjestelmän eri osa-alueet. Opiskelija ymmärtää palvelu- ja asiakasosaamisen merkityksen esteettömien matkailupalveluiden johtamisessa. Opiskelija ymmärtää palvelujärjestelmän arvontuoton käsitteen tasolla. Opiskelijan raportointi on kuvailua, jäsentymätöntä ja osin havainnollista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 (Good)
Opiskelija ymmärtää ja osaa kuvata yrityksen palvelujärjestelmän eri osa-alueet ja tunnistaa niiden merkityksen matkailuyrityksen johtamisen näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää palvelu- ja asiakasosaamisen merkityksen esteettömien matkailupalveluiden johtamisessa. Opiskelija tietää miten palvelujärjestelmä tuottaa arvoa asiakkaalle ja yritykselle. Opiskelijan raportointi on jäsentynyttä, monipuolisesti lähteitä sisältävää, pohdiskelevaa ja havainnollista.
4 (Very Good)
Opiskelija ymmärtää yrityksen palvelujärjestelmän eri osa-alueet ja osaa soveltaa tietoainesta matkailuyritysten palvelujärjestelmien kehittämisessä ja esteettömien matkailupalveluiden johtamisessa. Opiskelija osaa hyödyntää palvelu- ja asiakasosaamistaan esteettömien matkailupalvelujen johtamisessa. Opiskelija osaa kehittää palvelujärjestelmän arvontuottoa asiakaslähtöisyyden sekä yrityksen näkökulmasta. Opiskelijan raportointi on selkeää, monipuolisesti lähteitä sisältävää, havainnollista ja analyyttistä tarkastelua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (Excellent)
Opiskelija hallitsee arvosanaan 3 (hyvä) - 4 (kiitettävä) vaadittavan ydinosaamisen lisäksi kriittisen tarkastelun. Opiskelija osoittaa erityistä innovatiivisuutta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija ymmärtää esteettömään matkailuun liittyvät käsitteet. Hän tunnistaa esteettömiä palveluita tarvitsevien asiakasryhmien erityispiirteet ja -tarpeet.
Lisätiedot
Campus Online 10
Avoin AMK 10