Let´s talk about children method in co-operation with families (5cr)
Code
General information
- Enrollment
- 17.11.2025 - 08.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 07.01.2026 - 20.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 - 5
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- School of Health and Social Studies
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Jenni Ikola-Mäki
- Teacher in charge
- Jenni Ikola-Mäki
- Groups
-
ZJA26KSAvoin AMK, sote
-
ZJA25SSAvoin AMK, sote
- Course
- SZ00CR39
Unfortunately, no reservations were found for the realization Let´s talk about children method in co-operation with families SZ00CR39-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Pass/Fail
Content scheduling
Opintojaksolla on viisi kolmen tunnin webinaaria, jotka painottuvat ilta-aikaan, jotta päällekkäisyyksiä muiden opintojen kanssa olisi mahdollisimman vähän.
Itsenäinen työskentely ajoittuu koko lukukaudelle ja opiskelijan oppimisprosessi etenee etäkontaktien ja itsenäisen työskentelyn vuorottelevana kokonaisuutena.
Objective
Purpose of the course
In this course, you will get to know the Let´s talk about children (LTC)-method and learn to use it when working with families with children in social and health services.
Competences of the course
Competence in guidance, interaction skills and supporting self-care: Assesses the needs and resources of the client/patient and recognizes his/her own responsibility in planning guidance and supporting self-care.
Knowledge of health promotion: Identifies and assesses the health risk factors of clients/patients and knows how to target early support to those who need it.
Functioning in working life: Can act professionally in communication and interaction situations in working life.
Competence goal of the course
After attending the course, you will be able to carry out the Let´s talk about children (TLC)- discussion and use the log book in the TLC-process when working with the family. You know how to talk with families about children's development and the importance of developmental environments for the child's growth and well-being. In conversation, you can identify families' needs for support and talk with families based on resources. If necessary, you know how to organize a TLC-consultation and work as a member or leader of a multi-professional working group. You know how to map the key factors in the child's and family's life and work in multiprofessional cooperation based on the family's needs.
Content
The background theories and key concepts of the Let´s talk about children (TLC)- method
Usability of the TLC-method in various services
The purpose of the TLC-method as a factor to support the well-being of the family and the good growth and development of the child
The materials of the TLC- method and their use
Multi-professional and multi-disciplinary work in TLC-method
Location and time
Kontaktiopetus verkkovälitteisesti Zoom-alustalla.
Itsenäinen opiskelu Moodlen verkkoympäristössä.
Itsenäisesti toteutettavat keskusteluharjoitukset esim. harjoittelun yhteydessä.
Materials
Menetelmään ja opintokokonaisuuteen liittyvä materiaali saatavilla oppimisympäristössä.
Tietoa ja materiaalia menetelmästä saa MIELI ry:n sivuilta https://mieli.fi/fi ja
Toimiva lapsi & perhe-työ MIELI ry https://mieli.fi/fi/kehittämistoiminta/lapset-ja-nuoret/toimiva-lapsi-perhe-työ
Teaching methods
Suomeksi
Kontaktiopetuksessa tapahtuvien keskustelujen ja harjoitusten avulla opit hahmottamaan ja ymmärtämään minkälainen menetelmä Lapset puheeksi on ja millaisissa tilanteissa sitä voi hyödyntää lapsiperheiden parissa työskennellessä.
Kontaktilla ja itsenäisesti tehtävien harjoitusten ja keskustelujen kautta opit myös hahmottamaan ammattilaisen työskentelyä menetelmän parissa sekä sen mahdollisuuksia osana moniammatillista yhteistyötä.
Keskusteluharjoitusten ja yhteisen reflektion kautta voimavaralähtöinen työskentelyotteesi vahvistuu ja ymmärrät kehitysympäristöjen merkityksen lapsen kasvulle ja kehitykselle.
Employer connections
Keskusteluharjoitukset on mahdollista suorittaa harjoittelun yhteydessä.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Itsenäisesti toteutetaan kaksi keskusteluharjoitusta, josta palautetaan yhteenveto opettajalle/Moodlen palautuslaatikkoon.
Opintojakson kirjalliset tehtävät palautetaan opintojakson aikataulun mukaisesti.
Uusintamahdollisuudet on järjestetty opintojakson voimassaoloajan puitteissa.
Student workload
3op 81h;
Ennakkotehtävä 4h
Kontaktiopetus verkossa 18h (5 kontaktia)
Lapset puheeksi-keskustelut 8h
Kirjalliset tehtävät 21h
Itsenäinen työskentely 30h
5op 135h;
Ennakkotehtävä 4h
Kontaktiopetus verkossa 18h (5 kontaktia)
Lapset Puheeksi-keskustelut 8h
Kirjalliset tehtävät 38h
Oppimispäiväkirja 17h
Itsenäinen työskentely 50h
Assessment criteria, approved/failed
Approved;
You can use the Let´s talk about children log books and support the family in the Let´s talk about children-process.
You are able to discuss with families about child´s development and you recognize the importance of developmental environments for child´s growth and well-being.
You demonstrate that you know how to identify families' support needs and talk with families based on their strengths.
You demonstrate that you recognize the key participants in family life in different services.
Qualifications
You figure out the goals and methods of promoting the health of families in the field of services for families with children. You have an understanding of multi-professional cooperation in the education, social and health sectors. You have experience in working with clients or families through internship or work experience.
Further information
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/Hylätty
Hyväksytty suoritus;
Opiskelijalta edellytetään läsnäoloa ja osallistumista kontaktiopetukseen verkossa.
Opintojaksolle kuuluvien tehtävien tekeminen ja palauttaminen opintojakson aikataulun puitteissa. Opiskelija osoittaa saavutetun osaamisen tehtävien sekä kontakteilla tapahtuvien yhteisten keskustelujen ja reflektion kautta.