Lapset puheeksi -menetelmä perheiden asiakkuuksissa (5op)
Toteutuksen tunnus: SZ00CR39-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2025 - 08.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 07.01.2026 - 20.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 - 5
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Kätilö (AMK)
- Opettajat
- Jenni Ikola-Mäki
- Vastuuopettaja
- Jenni Ikola-Mäki
- Ryhmät
-
ZJA26KSAvoin AMK, sote
-
ZJA25SSAvoin AMK, sote
- Opintojakso
- SZ00CR39
Toteutukselle Lapset puheeksi -menetelmä perheiden asiakkuuksissa SZ00CR39-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on viisi kolmen tunnin webinaaria, jotka painottuvat ilta-aikaan, jotta päällekkäisyyksiä muiden opintojen kanssa olisi mahdollisimman vähän.
Itsenäinen työskentely ajoittuu koko lukukaudelle ja opiskelijan oppimisprosessi etenee etäkontaktien ja itsenäisen työskentelyn vuorottelevana kokonaisuutena.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla tutustut Lapset puheeksi-menetelmään ja opit hyödyntämään sitä sosiaali- ja terveyspalveluissa lapsiperheiden parissa työskennellessäsi.
Opintojakson osaamiset
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Terveyden edistämisen osaaminen: tunnistaa ja arvioi asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville
Työelämässä toimiminen: Osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi osaat toteuttaa Lapset puheeksi-keskustelun ja hyödyntää lokikirjaa Lapset puheeksi-prosessissa perheen kanssa työskennellessäsi. Osaat keskustella perheiden kanssa lasten kehityksestä ja kehitysympäristöjen merkityksestä lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille. Osaat keskustelussa tunnistaa perheiden tuen tarpeita ja keskustella perheiden kanssa voimavaralähtöisesti. Osaat tarvittaessa järjestää Lapset puheeksi neuvonpidon ja toimia siinä moniammatillisen työryhmän jäsenenä tai vetäjänä. Osaat kartoittaa keskeiset toimijat lapsen ja perheen elämässä ja toimia moniammatillisessa yhteistyössä perheen tarpeiden mukaisesti.
Sisältö
Lapset puheeksi menetelmän taustateoriat ja keskeiset käsitteet
Lapset puheeksi-menetelmän hyödynnettävyys erilaisissa palveluissa
Lapset puheeksi-menetelmän tarkoitus perheen hyvinvoinnin ja lapsen hyvän kasvun ja kehityksen tukena
Lapset puheeksi-menetelmän materiaalit ja niiden käyttö
Moniammatillinen ja monialainen toiminta Lapset puheeksi-menetelmän parissa
Aika ja paikka
Kontaktiopetus verkkovälitteisesti Zoom-alustalla.
Itsenäinen opiskelu Moodlen verkkoympäristössä.
Itsenäisesti toteutettavat keskusteluharjoitukset esim. harjoittelun yhteydessä.
Oppimateriaalit
Menetelmään ja opintokokonaisuuteen liittyvä materiaali saatavilla oppimisympäristössä.
Tietoa ja materiaalia menetelmästä saa MIELI ry:n sivuilta https://mieli.fi/fi ja
Toimiva lapsi & perhe-työ MIELI ry https://mieli.fi/fi/kehittämistoiminta/lapset-ja-nuoret/toimiva-lapsi-perhe-työ
Opetusmenetelmät
Suomeksi
Kontaktiopetuksessa tapahtuvien keskustelujen ja harjoitusten avulla opit hahmottamaan ja ymmärtämään minkälainen menetelmä Lapset puheeksi on ja millaisissa tilanteissa sitä voi hyödyntää lapsiperheiden parissa työskennellessä.
Kontaktilla ja itsenäisesti tehtävien harjoitusten ja keskustelujen kautta opit myös hahmottamaan ammattilaisen työskentelyä menetelmän parissa sekä sen mahdollisuuksia osana moniammatillista yhteistyötä.
Keskusteluharjoitusten ja yhteisen reflektion kautta voimavaralähtöinen työskentelyotteesi vahvistuu ja ymmärrät kehitysympäristöjen merkityksen lapsen kasvulle ja kehitykselle.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Keskusteluharjoitukset on mahdollista suorittaa harjoittelun yhteydessä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Itsenäisesti toteutetaan kaksi keskusteluharjoitusta, josta palautetaan yhteenveto opettajalle/Moodlen palautuslaatikkoon.
Opintojakson kirjalliset tehtävät palautetaan opintojakson aikataulun mukaisesti.
Uusintamahdollisuudet on järjestetty opintojakson voimassaoloajan puitteissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op 81h;
Ennakkotehtävä 4h
Kontaktiopetus verkossa 18h (5 kontaktia)
Lapset puheeksi-keskustelut 8h
Kirjalliset tehtävät 21h
Itsenäinen työskentely 30h
5op 135h;
Ennakkotehtävä 4h
Kontaktiopetus verkossa 18h (5 kontaktia)
Lapset Puheeksi-keskustelut 8h
Kirjalliset tehtävät 38h
Oppimispäiväkirja 17h
Itsenäinen työskentely 50h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty;
Osaat toteuttaa Lapset puheeksi-keskustelun ja hyödyntää lokikirjaa Lapset puheeksi-prosessissa.
Osaat keskustella perheiden kanssa lasten kehityksestä ja osoitat tunnistavasi kehitysympäristöjen merkityksen lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille.
Osoitat osaavasi tunnistaa perheiden tuen tarpeita ja keskustella perheiden kanssa voimavaralähtöisesti.
Osoitat tunnistavasi keskeisiä toimijoita perheiden elämäntilanteissa eri palveluissa.
Esitietovaatimukset
Hahmotat perheiden terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä lapsiperheiden palveluiden kentässä. Sinulla on ymmärrys sivistys-, sosiaali- ja terveysalan moniammatillisesta yhteistyöstä. Sinulla on kokemusta asiakastyöstä harjoittelun tai työkokemuksen kautta.
Lisätiedot
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/Hylätty
Hyväksytty suoritus;
Opiskelijalta edellytetään läsnäoloa ja osallistumista kontaktiopetukseen verkossa.
Opintojaksolle kuuluvien tehtävien tekeminen ja palauttaminen opintojakson aikataulun puitteissa. Opiskelija osoittaa saavutetun osaamisen tehtävien sekä kontakteilla tapahtuvien yhteisten keskustelujen ja reflektion kautta.