Siirry suoraan sisältöön

Terveyden lukutaito aivoterveyden edistämisessä ja muistipalveluissa (5op)

Toteutuksen tunnus: C-02472-BJ00DW92-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
20.11.2025 - 08.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu, SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Opintojakso
C-02472-BJ00DW92

Toteutukselle Terveyden lukutaito aivoterveyden edistämisessä ja muistipalveluissa C-02472-BJ00DW92-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - määritellä mitä terveyden lukutaito tarkoittaa ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen - selittää organisaation merkityksen terveyden lukutaidossa sekä esittää keinoja, joilla organisaatio voi edistää terveyden lukutaitoa - määrittelee tunnetut aivoterveyttä edistävät tekijät ja toimet - selittää terveyden lukutaidon yhteyttä aivoterveyteen - arvioida kriittisesti kirjallisen, suullisen ja verkossa olevan aivoterveyteen ja muistipalveluihin liittyvän informaation ymmärrettävyyttä, luotettavuutta ja käytettävyyttä - soveltaa terveyden lukutaitoa tukevia vuorovaikutusmenetelmiä tukeakseen informaation ymmärtämistä ja hyödyntämistä - hyödyntää vaikuttavia vuorovaikutusmenetelmiä periaatteita aivoterveyttä edistävässä elämäntapaohjauksessa - hyödyntää tutkimustietoa jalkauttaessaan aivoterveyttä edistäviä käytäntöjä ja suunnitellessaan, toteuttaessaan ja kehittäessään ihmiskeskeisiä muistipalveluja.

Sisältö

- Terveyden lukutaito yksilön ja yhteisön/organisaation resurssina - Aivoterveyttä edistävät tekijät tutkimusnäytön perusteella - Aivoterveyteen liittyvän informaation arviointi terveyden lukutaidon näkökulmasta - Terveyden lukutaidon tukeminen - Aivoterveyttä edistävä elämäntapaohjaus - Aivoterveyttä edistävien toimintamallien jalkauttaminen ja muistipalvelujen kehittäminen

Aika ja paikka

[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Voit kertoa, milloin lähetät opiskelijoille toteutusta koskevan aloitusviestin sähköpostitse. Kerro, mikäli toteutuksella on yhteinen orientaatioaloituskerta. Kerro myös muut tärkeät toteutuksen ajankohdat.] Opinnot mahdollistavat opintojen suorittamisen oman aikataulun mukaan. AIKATAULUTETTU VERKKO-OPINTO Aikataulutetun verkko-opetuksen aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä osoitteesta https://lukkarikone.seamk.fi/. Lukujärjestyksiä on julkaistuna kuusi seuraavaa viikkoa. Syksyn 6 ensimmäistä viikkoa julkaistaan juhannukseen mennessä ja kevään 6 ensimmäistä viikkoa jouluun mennessä. Lukujärjestyksiin voi tulla muutoksia.

Oppimateriaalit

[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Kerro tässä toteutuksella käytettävä materiaali mahdollisimman täsmällisesti. Korkeakoulukirjasto tekee aineistohankintoja näiden tietojen pohjalta. Kerro myös, jos opiskelu vaatii erityisiä välineitä esim. kuulokkeet tai webkamera]

Opetusmenetelmät

[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Kirjaa tähän keskeinen tieto toteutustavasta ja oppimisympäristöstä opiskelijan näkökulmasta. Huomioi erityisesti opiskelijan kannalta tärkeä työskentelytavan kuvaus. Voit käyttää ja muokata alla olevia mallilauseita, joita on alla listattu toteutusmuodoittain. Huomaa poistaa turha teksti (ml. väliotsikot).] Aikataulutettu verkko-opinto: Opinto suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Opinto edellyttää aikataulutettuun etäopetukseen osallistumista verkossa. Opinto sisältää yhteisiä etätapaamisia/pari- tai ryhmätyöskentelyä verkossa. Opinto sisältää myös itsenäistä työskentelyä verkossa. Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon, tekee verkkotehtävät / harjoitusprojektin annettujen ohjeiden mukaisesti. Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Kuvaa tässä toteutuksen vaihtoehtoiset suoritustavat. Voit käyttää ja muokata alla olevia esimerkkejä suoritustavoista.] Tämän toteutuksen voi suorittaa seuraavilla vaihtoehtoisilla tavoilla. Suoritustavat kuvataan tarkemmin Moodle-oppimisympäristössä. Essee Tentti Pari-/ryhmä-/projektityö Oppimispäiväkirja Oppimistehtävä Reflektiopäiväkirja Raportti Työpaja Seminaari tai esitys verkossa Osallistuminen etäluennoille

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Jätä kenttään alla oleva teksti. Lisäksi voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä tunteina opinnon eri kokonaisuuksissa/tehtävissä: Esimerkiksi luennot 84 h, ohjatut harjoitukset 20 h, itsenäinen opiskelu 112 h.] Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Siirry alkuun