Siirry suoraan sisältöön

Sponsorships and Commercial PartnershipsLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: HL00CB20

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti
Vastuuhenkilö
Aila Ahonen
Aki Laaksonen

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoite
Tämä kurssi toimii johdatuksena sponsoroinnin ja kaupallisten kumppanuuksien maailmaan urheilualalla. Siinä esitellään erilaisia kestävän sponsoroinnin ja kaupallisten kumppanuuksien käsitteitä urheiluliiketoiminnan yhteydessä. Tämä kurssi on osa soveltavan liiketoimintatiedon urheilussa -moduulia.

Opintojakson suoritettuasi ymmärrät urheilun sponsorointimallien keskeiset käsitteet ja liikkeellepanevat tekijät. Tunnet sponsorointistrategiat ja haasteet kaupallisten kumppanuuksien luomisessa. Ymmärrät tiedon ja datan merkityksen menestyksekkään kumppanuuden rakentamisessa urheilualalla.

Opintojakson osaaminen
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelija osaa hyödyntää tiedolla johtamista päätöksenteon tukena.

Työelämässä toimiminen: Opiskelija osaa toimia ammattimaisesti työpaikan viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.

Ennakoiva kehittäminen: Opiskelija ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa. Opiskelija osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja alan tulevaisuutta ennakoiden.

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osoitat jonkinlaista kykyä analysoida ja arvioida sekä akateemista että liike-elämän tietoa, joka on merkityksellistä urheilujärjestöille ja urheiluliiketoiminnalle. Osaat ratkaista ongelmia ja tarjota asiakaslähtöisiä, kestäviä yhteistyökumppanuuksia ja uudenlaisia ratkaisuja eri urheilujärjestöille. Ymmärrät erilaisia strategisia sponsorointimalleja.

Sisältö

Tämä kurssi on johdatus sponsorointimalleihin, strategisiin sponsorointimalleihin, sponsorointikonseptien rakentamiseen, sponsorointisopimuksiin, kumppaneihin ja toimittajiin, vaihtokauppaan, sponsorointiin yritysten markkinointivälineenä, suosituksiin, aktivointiin ja kampanjoihin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1 
Yrität analysoida ja arvioida urheilujärjestöjen ja urheiluliiketoiminnan kannalta merkityksellistä akateemista ja liike-elämän tietoa. Osoitat joitakin mutta kapea-alaisia taitoja sponsorointi- ja kaupallisten kumppanuusratkaisujen kehittämisessä urheilujärjestöille. Osaat välittää rajoitetusti omia ja tiimisi ideoita ja havaintoja englanniksi. Osoitat jonkin verran taitoa osallistua monikulttuurisuuteen ja tiimityöskentelyyn. Osaat toimia jollain tasolla ammatillisesti viestinnässä työpaikalla.

Tyydyttävä 2 
Sinulla on jonkin verran kykyä analysoida ja arvioida urheilujärjestöihin ja urheiluliiketoimintaan liittyvää akateemista ja liike-elämän tietoa. Osaat kehittää sponsorointiratkaisuja urheilujärjestöille ja tunnet urheilusponsoroinnin ajankohtaiset trendit, mutta lähestymistapaa ei tueta argumentoinnilla. 
Pystyt saamaan pääviestisi perille, kun esittelet omat ja tiimisi ideat ja havainnot englanniksi. Osoitat jonkin verran taitoa osallistua tuottavasti inter- ja monikulttuurisiin ympäristöihin ja tiimityöhön. Osaat toimia jollain tasolla ammatillisesti työpaikan viestinnässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3 
Osaat arvioida relevanttia akateemista ja liiketoimintatietoa sekä pohtia mahdollisia lähestymistapoja ja tuloksia urheilujärjestöille ja urheiluliiketoiminnalle. Osoitat analyyttisiä taitoja ja loogista ajattelua perusteluineen asiakaslähtöisten sponsorointiratkaisujen kehittämisessä urheilujärjestöille. Osaat luoda ja esittää omia ja tiimisi ideoita ja havaintoja englanniksi. Osoitat itsekriittisiä taitoja osallistua tuottavasti inter- ja monikulttuurisessa ympäristössä ja osoitat tiimityötaitoja. Osaat toimia ammattimaisesti viestinnässä työpaikalla.

Kiitettävä 4 
Osaat analysoida liiketoimintadataa ja mahdollisia urheilujärjestöihin ja urheiluliiketoimintaan liittyviä tuloksia. Ehdotat hyvin perusteltuja asiakaslähtöisiä ratkaisuja urheilun sponsorointiin ja kaupallisiin kumppanuuksiin liittyviin liiketoiminnan haasteisiin. Tunnet urheilusponsorointikentän ajankohtaiset trendit ja osaat hyödyntää tätä tietoa kehitysratkaisuissasi. Voit työskennellä ja viestiä omasta ja tiimisi ideoista ja havainnoista ammattimaisesti englanniksi. Osoitat itsekriittisiä taitoja osallistua tuottavasti monikulttuurisessa ja monikulttuurisessa ympäristössä ja osoitat tiimityötaitoja. Osaat toimia ammattimaisesti viestinnässä työpaikalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5 
Osaat ehdottaa hyvin perusteltuja liiketoimintaratkaisuja rehtoritasolla. Osaat hyödyntää tiedolla johtamista päätöksenteon tukena. Osaat ratkaista ongelmatilanteita luovasti ja esittää asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja alan tulevaisuutta ennakoiden. Tunnet urheilusponsorointikentän ajankohtaiset trendit ja osaat hyödyntää tätä tietoa kehitysratkaisuissasi.
Osaat argumentoida ja esittää omat ja tiimisi ajatukset vakuuttavasti englanniksi. Olet arvioinut perusteellisesti työpanoksesi monikulttuurisessa ja monikulttuurisessa ympäristössä ja sinulla on tiimityötaitoja. Osaat toimia ammattimaisesti viestinnässä työpaikalla.

Oppimateriaalit

Valikoituja kappaleita:

Dodds, Heisey, Ahonen EDS (2018) Routledge handbook of international sport business, Routledge.

Chadwick, S., Chanavat, N., Desbordes, M. (Eds) (2018), Routledge Handbook of Sports Marketing, Routledge

Lisäksi muuta luettavaa materiaalia.

Siirry alkuun